Pleistocene Park

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Betelgeuze
Pleistocene Park

Bericht door Betelgeuze » 25 sep 2004, 18:38

Jullie hebben dit vast al eens ergens gelezen maar ik zou graag jullie mening hier over hebben:
http://www.salon.com/tech/feature/2002/ ... print.html

Ik ben er 100% voor, als wij mensen dieren mogen doen uitsterven waarom dan niet weer tot leven wekken?

Alpha Orionis

Casper
Contacteer:
Antw: Pleistocene Park

Bericht door Casper » 25 sep 2004, 22:28

ik hoop dat ik het mog mee kan maken.
hebben ze geen bevroren neanderthalers gevonden? ik denk dat ik daar wel goed mee op kan schieten.

Groetjes, Casper

Post mortem we sort 'em!

Maarten

Bericht door Maarten » 25 sep 2004, 22:59

Dit soort verhalen moet je (in ieder geval voorlopig) niet serieus nemen. Tot nu toe is er geen intact dna gevonden, sterker nog, het dna is behoorlijk naar de kl*te.

Vergeet die 20 jaar maar.....

God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

Betelgeuze

Bericht door Betelgeuze » 26 sep 2004, 00:19

Ja dat weet ik, ik heb ook andere dingen hierover gelezen(http://dsc.discovery.com/convergence/la ... ezone.html) maar toch denk ik dat het ons ooit zal lukken zulke dingen te doen. In theorie is het eigenlijk allemaal al mogelijk maar er zit veel \'als\' en \'stel dat\' aan vast.

Er zijn altijd wel mensen die zeggen dat zulke dingen nooit zullen lukken, maar 60 jaar geleden geloofde ook niemand dat er ooit een mens op de maan zou staan.

Alpha Orionis

Maarten

Bericht door Maarten » 26 sep 2004, 10:06

Betel,

Als je het stukje op discovery leest weet je dat het normaal gesproken nooit gaat lukken. De mammoeten die gevonden worden zijn allemaal in ontbindende toestand bevroren. Dit betekent dat er materiaal verdwenen is en wellicht noch belangrijker dat er sprake is van bacteriologische vervuiling, vermening van dna dus! Het wordt echt niets.....troost je, het is spannender iets te vinden van een uitgestorven dier als van een nog levend dier. Dus wat mij betreft: liever een kies van een dooi mammoet dan de verse stront van 10 levenden!

[Bewerkt door Maarten op 26-09-2004 om 09:15 NL]

God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

Ammonitehunter

Bericht door Ammonitehunter » 26 sep 2004, 12:59

Het zou natuurlijk wel handig zijn om te zien hoe deze diersoorten echt leefden, wat ze aten,... Maar ja, we kunnen nooit zeker zijn dat er geen afwijkingen bij het dier zijn aangebracht en of ze dus echt zo leefden. Het is dus niet iets dat gemakkelijk beslist gaat worden. Stel je bvb eens voor dat die gekloonde dieren door een fout heel hun leven pijn voelen en ook wie weet als je een dier uit de prehistorie kloont dat je misschien ook zijn ziekten kloont. Het is iets wat waarschijnlijk nog een aantal jaar zal duren voor ze het ook maar overwegen te doen.

Ammonitehunter

Hebzucht is slecht, geef daarom al je fossielen maar aan mij!!!

Betelgeuze

Bericht door Betelgeuze » 26 sep 2004, 13:07

Ik heb ook eens wat gelezen waar ze onderzoek doen om DNA te herstellen, dus net zoals in Jurassic Park waar ze stukjes DNA van een kikker gebruiken zou je kunnen zeggen. Als je DNA kan herstellen dan ben je weer een stap verder en ik denk wel dat ons dat \'ooit\' zal lukken. Het onderzoek naar deze dingen(DNA, clonen, ...) staat allemaal nog in z\'n kinderschoenen, er kan dus nog veel gebeuren en ontdekt worden.
Het is eigenlijk nog te vroeg om te zeggen dat zoiets onmogelijk is want we weten nog lang niet wat allemaal mogelijk is.
\"Gen verklaart mislukte klonen\", \"Intelligentie is erfelijk\", \"Vliegenboerderij voor nieuwe medicijnen\", \"DNA als bewijsmateriaal\", \"Tasmaanse tijger komt terug?\"… Een kleine greep uit het nieuwsarchief van Kennislink laat zien dat DNA, biotechnologie en klonen een steeds belangrijkere rol gaan spelen in onze maatschappij; en dat terwijl de ontdekking van het dubbelstrengs DNA-molekuul zélf nog maar 50 jaar jong is.

De mammoet is trouwens niet het enige dier dat ze weer tot leven willen wekken.
Hier enkele vb:
http://www.bigcats.org/abc/captivity/thylacine1.html
http://www.petermaas.nl/extinct/english.htm

@ Ammonitehunter: Dat valt ook te zien wat je wil gaan clonen en hoe lang dat dier al is uitgestorven.

[Bewerkt door Betelgeuze op 26-09-2004 om 12:09 NL]

Alpha Orionis

Maarten

Bericht door Maarten » 26 sep 2004, 13:10

Ja, die ken ik Betel. Overigens is dit project een stuk realistischer. Van dit beest is bijna intact dna aanwezig (van een jong dat op sterk water is gezet). Wel te bedenken dat het biotoop van dit beest, ongerepte wouden, in snel tempo om zeep wordt geholpen. We maken dus dierentuinbeesten......

webmaster
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door webmaster » 26 sep 2004, 14:17

Als je een dier uit DNA tot leven wilt wekken, heb je ook nog steeds een kunstmatige baarmoeder nodig, of een draagmoeder van een bestaande soort. Dit levert ook meteen weer problemen op...

Bovendien als je 1 dier tot leven kan wekken, heb je nog geen gezonde populatie (als we dat al zouden moeten willen...). Ook aangeleerd gedrag dat van generatie op generatie werd overgegeven is natuurlijk voor altijd verloren.

De tijd zal het leren...

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Betelgeuze

Bericht door Betelgeuze » 26 sep 2004, 14:41

Dat is wel waar!

De vraag is eigenlijk waarom we dit allemaal zouden doen maar tja dat kan je je veel grote wetenshappelijke doorbraken afvragen.

Alpha Orionis

Gesloten