Artefact.
-
- Been thanked: 45 times
Artefact.

Ik was op 15 september op de Maasvlakte ter hoogte van de rode palen en heb daar deze afslag opgeraapt. Het vertoont alle kenmerken voor een echte afslag. Toch ben ik terughoudend, omdat het afwijkt van wat ik tot nu toe van de Maasvlakte heb gezien. Hij lag op het zand. Het stuk is aan alle zijden zwaar gepatineerd en vertoont geen recente schade. De patina heb ik gecontroleerd door er op een zijkant met een scherp voorwerp op te krassen. Er waren geen krassen te zien, dus zeer waarschijnlijk echte hyaliet. Ook het type vuursteen herken ik niet.
Is er meer van dergelijk vuursteen op de Maasvlakte gevonden, of is hij ergens anders gevonden en daar door iemand neergegooid?
Charlie
- Caveman
- Has thanked: 278 times
- Been thanked: 323 times
- Contacteer:
Antw: Artefact.
ik denk gewoon aan een vuursteentje, geen artefact volgens mij!
To share or not to share, that's the question!
- Spoorzoeker
- Been thanked: 5 times
Ben het met Caveman eens. Is volgens mij zo gevormd door de natuur. Heb zelf verschillende natuurlijke stukjes vuursteen op de maasvlakte gevonden met een op een slagbult lijkende bobbel.
[Bewerkt door Spoorzoeker op 01-10-2015 om 16:30 NL]
[Bewerkt door Spoorzoeker op 01-10-2015 om 16:30 NL]
Hans (Spoorzoeker)
Men wordt door vragen wijs. (Vondel)
Weet het niet, zou het bijhouden, ligt net goed in de vingers met het deeltje om wat te snijden.
Die donkere patina heb ik gemerkt komt soms voor tussen andere stenen met een verse patina, misschien ergens via de rivier meegenomen, maar de erosie doet al veel andere bewerksporen verdwijnen.
Duys
[Bewerkt door Duys op 01-10-2015 om 17:02 NL]
Die donkere patina heb ik gemerkt komt soms voor tussen andere stenen met een verse patina, misschien ergens via de rivier meegenomen, maar de erosie doet al veel andere bewerksporen verdwijnen.
Duys
[Bewerkt door Duys op 01-10-2015 om 17:02 NL]
-
Ik laat het op het BOOR zien. Het wijkt te veel af van wat op de Maasvlakte tot nu toe is gevonden.
Charlie
Hallo Charlie, da`s geen afslag, maar een gebroken boortje; ik verzamel vuursteenboortjes sinds ik een mousterienboortje opraapte op de typelocatie in de jaren `80...
Jouw boortje toont heel veel gelijkenis met Neolitische exemplaren die ik in Spanje gevonden heb.
groeten, Bert
Jouw boortje toont heel veel gelijkenis met Neolitische exemplaren die ik in Spanje gevonden heb.
groeten, Bert
Elbert
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Beste fossiel.netters,
dit exemplaar is voor mij ook geen artefact.
Ik denk dat ik komende zaterdag eens
een paar vuursteentjes uit de Limburgse groeves
verzamel en deze hier toon. Ik ben zeker dat
ik zo'n fijftigtal stukken kan tonen die er uitzien
als artefacten.
Ik persoonelijk denk dat het verzamelen van artefacten
aan een specifieke laag of vindplaats gelinkt moet zijn.
Beste Groeten,
Oliver
dit exemplaar is voor mij ook geen artefact.
Ik denk dat ik komende zaterdag eens
een paar vuursteentjes uit de Limburgse groeves
verzamel en deze hier toon. Ik ben zeker dat
ik zo'n fijftigtal stukken kan tonen die er uitzien
als artefacten.
Ik persoonelijk denk dat het verzamelen van artefacten
aan een specifieke laag of vindplaats gelinkt moet zijn.
Beste Groeten,
Oliver
Hallo, kijk nou es naar de tweede foto; van links naar rechts een slagbult waar je U tegen zegt, compleet met "slaglitteken met schelpvorm en concentrische ringen" helemaal zoals het in de boeken staat.
Komt bij dat ik al meerdere zulke artefacten heb gezien en zelfs zelf gevonden heb en die dingen kun je er zo naast leggen, bovendien komen die stukken van bekende en erkende vindplaatsen...
Dat het puntje van de boor er afgebroken is, maakt het idd wat moeilijker, maar ik zie er toch echt een goed stuk in.
groeten, Bert
Komt bij dat ik al meerdere zulke artefacten heb gezien en zelfs zelf gevonden heb en die dingen kun je er zo naast leggen, bovendien komen die stukken van bekende en erkende vindplaatsen...
Dat het puntje van de boor er afgebroken is, maakt het idd wat moeilijker, maar ik zie er toch echt een goed stuk in.
groeten, Bert
Elbert
- Spoorzoeker
- Been thanked: 5 times
Hallo Charlie,
Goed idee om het door het BOOR te laten beoordelen. Ik ben benieuwd wat hun bevindingen zijn. Heb zelf verschillende stukjes vuursteen met "slagbult", gevonden op de Maassvlakte, laten beoordelen door het BOOR en Leo Verhart. Maar het meeste werd afgekeurd. Ik blijf erbij dat er vaak slagbultjes kunnen ontstaan door natuurlijke invloeden. Blijf je topic met belangstelling volgen.
Groet, Hans
Goed idee om het door het BOOR te laten beoordelen. Ik ben benieuwd wat hun bevindingen zijn. Heb zelf verschillende stukjes vuursteen met "slagbult", gevonden op de Maassvlakte, laten beoordelen door het BOOR en Leo Verhart. Maar het meeste werd afgekeurd. Ik blijf erbij dat er vaak slagbultjes kunnen ontstaan door natuurlijke invloeden. Blijf je topic met belangstelling volgen.
Groet, Hans
Hans (Spoorzoeker)
-
Opvallend aan dit stuk is de dikke laag patina. Dit ken ik van Noord-Frankrijk. Ook dit soort vuursteen ben ik hier nog niet tegengekomen.
Charlie