Bryozoa Sandbien (Boven-Ordovicium) Zuid Scandinavi

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
MarkW
Bryozoa Sandbien (Boven-Ordovicium) Zuid Scandinavië

Bericht door MarkW » 29 nov 2015, 17:00

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dag allemaal! Eindelijk weer eens iets uit het vroege paleozoïcum!

Afgelopen zomer op vakantie in het zuidelijke deel van Scandinavië vonden we in een ontsluiting uit het Sandbien (Boven-Ordovicium) een vrij fors aantal Bryozoa.

Nu zijn er uit de regio Bryozoa bekend maar ik heb gehoord dat het soms alleen mogelijk is om Bryozoa te bestemmen a.d.h.v. geslepen en gepolijste doorsnedes.

Heeft iemand hier toevallig ervaring met de bestemming dan wel het maken van doorsnedes van bryozoa? Ik heb geen idee, maar ze zijn volgens mij wel goed geconserveerd, dus ik dacht het is het tonen en bespreken waard.

Bijgevoegd een stel foto's van een van de hemisphaeroïde vormige bryozoa kolonie's.

met vriendelijke groeten,

Mark

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times
Antw: Bryozoa Sandbien (Boven-Ordovicium) Zuid Scandinavië

Bericht door KoenJ » 29 nov 2015, 18:01

Hoi Mark,

Ik volgens mij iets vergelijkbaars liggen uit de VS. Ook een gelaagd bolletje met poriën, om het simpel te omschrijven. Helaas ben ik dat deel van mijn papieren archief kwijt (mijn collectie heeft 15 jaar lang ongebruikt bij mijn ouders op zolder gestaan, met dit pijnlijke resultaat), dus kan je niet helpen met de determinatie.

Doorslijpen laten polijsten kan een dure aangelegenheid zijn, kwam ik laatst achter bij een stuk fossiel hout.

[Bewerkt door KoenJ op 29-11-2015 om 18:08 NL]

Groeten,
Koen

MarkW

Bericht door MarkW » 29 nov 2015, 18:06

Hoi Koen,

Ja, maar wat maakt dat proces dan zo duur? Een slijptol en polijstmiddel, dat is toch geen bijzonder gereedschap zou je denken?

Waar heb je uiteindelijk je fossiele hout laten bewerken, als ik vragen mag?

Groeten,

Mark

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Bericht door KoenJ » 29 nov 2015, 18:10

Hoi Mark,

Ik denk de arbeidsuren. Het was voor onder de micro, dus moest wel vlak zijn. Ik heb het laten doen bij de Steenarend in Eindhoven. Die moeten er ook van leven.

Groeten,
Koen

Jeremy

Bericht door Jeremy » 29 nov 2015, 21:35

dag Mark,

eerst en vooral heb je de literatuur nodig.(periode, land)

Een aantal families zijn inderdaad heel moeilijk te determineren, vooral de Cyclostomata.
Doch met een stereomicroscoop en camera kan je al de diameter bepalen, en andere kenmerken zoals rond of zeshoekige openingen.
Indien je voldoende exemplaren hebt kan je ook aan de hand van de vorm van de kolonie een aantal verschillen detecteren.

groeten
Jeremy

MarkW

Bericht door MarkW » 29 nov 2015, 21:53

Afbeelding

Hoi Jeremy!
Bedankt voor je antwoord.
Ik kan je privé wel vertellen waar ze vandaan komen als je dat interesseert?

Ik heb minstens 10 goede exemplaren; ze hebben allen deze merkwaardige schotelvorm (hemispheroïde).

Volgens mij zijn de opening rond; zie foto?
Wat kunnen we concluderen uit rond danwel zeshoekige openingen?

Met vriendelijke groeten,

Mark

Jeremy

Bericht door Jeremy » 30 nov 2015, 12:07

dag Mark,

eerst een woord uitleg, heel simpel voorgesteld: je hebt bij Bryozoa twee grote groepen nl waarbij het dier een kamer vormt, horizontaal, en hierbij veel variëteit in kenmerken optreden, de Cheilostomata. De tweede groep, Cyclostomata, vormen verticale buizen, hiertoe behoren jouw vondsten. Dit zijn veelal simpele vormen en dus heel moeilijk te determineren, zelfs met de nodige literatuur.

De heel specifieke vorm van de kolonie en dat is hier het geval, is een belangrijke leidraad.
Uit de foto is het heel moeilijk op te maken of de openingen rond dan wel zeshoekig zijn, ik zie redelijk wat zeshoekige vormen.... Door de omzetting naar calciet is dit bij Bryozoa heel moeilijk te zien. Het slijpen kan hierbij zekerheid geven.
Het slijpen dient te gebeuren in verschillende vlakken zodat je de groeirichting van de kamers kan zien, de diameter etc.
Foto 1 is de bovenkant van de kolonie, foto 2 de onderkant.
De vorm van de opening is één van de kenmerken die nodig zijn voor de determinatie, alsook de exacte afmeting.

groeten
Jeremy

MarkW

Bericht door MarkW » 07 dec 2015, 16:11

Dag Jeremy,

Bedankt voor je uitleg en excuses voor mijn late antwoord.

Het klinkt alsof men dit slijpen en meten dus nogal met een bepaalde doelstelling zal moeten doen. Eerst zal ik me dus maar eens moeten verdiepen in de relevante literatuur over Bryozoa uit dit tijdvak in deze regio...... Nu eerst nog de tijd daarvoor vinden. In ieder geval bedankt!

met vriendelijke groeten,

Mark

Spongebob
Has thanked: 431 times
Been thanked: 648 times

Bericht door Spongebob » 07 dec 2015, 19:54

Petersburger hoedjes zijn altijd leuk.
Tot nu toe altijd nog tot de bryozoën gerekend en dat enkel gebaseerd op de grootte van de '?corallieten'. In Estland hebben ze daarover een mooie website gemaakt, met o.a. ook mooie afbeeldingen van slijpplaatjes: http://fossiilid.info/618

Time fades away (Neil Young)

Plaats reactie