Hoorn fragment ?
- Jes de jutter
Hoorn fragment ?

Hallo,
Was vandaag op de zandmotor en heb dit stuk uit de zee geplukt.
Ik dacht zelf aan een stuk hoorn maar weet het niet zeker.
Wie kan mij verder helpen.
Gr. Jess
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
Antw: Hoorn fragment ?
Hallo Jess even onder voorbehoud ,hoorn (om diverse redenen) is het zeker niet maar ik maak me sterk voor tip fragment ,slagtand wolharige mammoet.
leuke vondst.
Gr
Huug
[Bewerkt door Optimo op 07-12-2015 om 21:25 NL]
leuke vondst.
Gr
Huug
[Bewerkt door Optimo op 07-12-2015 om 21:25 NL]
- Lidwientje3
Het lijkt mij ivoor, een slagtand dus. Hoorns zijn (zoals ook nagels, haar en een deel van de opperhuid van de meeste dieren) gemaakt van keratine, een eiwit dat niet (/slecht?) fossiliseert. De hoorn van een neushoorn zul je niet aantreffen op het strand want die is helemaal van keratine. Andere zoogdieren hebben een kern van bot met alleen aan de buitenkant keratine, waar dus wel wat van overblijft.
Ik vind het wel een heel mooi stukje trouwens, omdat het zo duidelijk helemaal de uiterste punt is in plaats van alleen maar een een fragment.
[Bewerkt door Lidwientje3 op 07-12-2015 om 21:32 NL]
Ik vind het wel een heel mooi stukje trouwens, omdat het zo duidelijk helemaal de uiterste punt is in plaats van alleen maar een een fragment.
[Bewerkt door Lidwientje3 op 07-12-2015 om 21:32 NL]
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times

Hier nog wat afbeeldingen van een vondst van afgelopen jaar ,slagtand fragment
zoals je ziet ,de opbouw van de tand is te vergelijken met in elkaar geschoven ijsco hoorntjes ,met de groei vormt zich elke keer een nieuwe laag ,die dan in de al eerder gevormde schuift, heb ik mij laten vertellen .
Gr
Huug
[Bewerkt door Optimo op 07-12-2015 om 21:49 NL]
Inderdaad, dit heb ik uit een interview met Dick Mol gegrepen wat ik afgelopen weekend heb gezien. De slagtand groeit in de alveole in de schedel, vanuit de pulpaholte. Elke keer wordt een nieuw "ijshoornvormig" stuk gevormd wat de slagtand als het ware uit de alveole doet groeien. Als ik het goed begrepen heb, kan uit het aantal "hoorntjes" de leeftijd van de mammoet worden bepaald, echter door slijtage aan de punt is dit in de meeste gevallen niet op het jaar exact vast te stellen.
Gideon de Jong
- Jes de jutter
Wouw een mooie aanwinst erbij.
Bedankt voor jullie informatie, tips en foto's.
Gr. Jess
Bedankt voor jullie informatie, tips en foto's.
Gr. Jess
- andersschinkel