Kies Ursus? MV2
Kies Ursus? MV2

Vanmorgen op de MV2 deze kies. Volgens mij een M1 van een beer, tekening van de Knochenatlas pag. 85 komt exact overeen!
Gideon de Jong
Antw: Kies Ursus? MV2
Ik denk dat je gelijk hebt.
Lijkt me geen kies van een zwijn dat kauwvlak is iets anders.
Dus lijkt me een kies van een beer.
Erg mooi!
Groeten,
Ivan
Lijkt me geen kies van een zwijn dat kauwvlak is iets anders.
Dus lijkt me een kies van een beer.
Erg mooi!
Groeten,
Ivan
-
- Been thanked: 45 times
Klopt, een m1 uit de onderkaak van een bruine beer. Bij gelegenheid wil ik hem meten.
Charlie
Je zegt bruine beer, kan er op basis van deze kies vastgesteld worden of het Ursus arctos betreft of Ursus spelaeus?
Gideon de Jong
- sjaak
- Has thanked: 378 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
Mooie vondst! Lijkt mij ook beer. Wel behoorlijk gerold wat wellicht verder determinatie moeilijk maakt.
Groet,
Niels
Niels
Antw: Antw: Kies Ursus? MV2
Gidi schreef:
Je zegt bruine beer, kan er op basis van deze kies vastgesteld worden of het Ursus arctos betreft of Ursus spelaeus?
Afmeting, zie ik op de website van Naturalis!
Gideon de Jong
-
- Been thanked: 45 times
Deze kies is voornamelijk beschadigd door plantenwortels, dat laat genoeg over voor een determinatie. Er zitten wat kleine verschillen in de m1 van een grottenbeer en een bruine beer. Een paar kleine kenmerken die ik kon zien doen me sterker aan een bruine- dan aan een grottenbeer denken. Maar er is een enorme overlap. Bovendien is er in Nederland nog vrijwel geen grottenbeer gevonden. Ook de afmetingen zijn geen echt hulpmiddel, omdat er in de tijd soms heel grote mannelijke en heel kleine vrouwelijke dieren waren.
Charlie