vuursteen schilfers ( bewerkt ???)

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Optimo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times
vuursteen schilfers ( bewerkt ???)

Bericht door Optimo » 17 dec 2015, 23:53

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hier een aantal stukken die van de zandmotor komen ,bij een aantal zijn er wat sporen te zien die lijken op bewerking sporen ,maar ben lang niet zeker .
bv foto 2 t/m 4
8 t/m 10 klingetje ???
11 t/m 13 ?? wel iet op te zien .
14 t/m 19 lijkt een slagbult op te zitten .
20 t/m 24 lijkt ook enig zins bewerkt , maar zou op andere wijze ontstaan kunnen zijn .
graag wat hulp hier mee.

Gr

Huug

Elbert
Been thanked: 1 time
Antw: vuursteen schilfers ( bewerkt ???)

Bericht door Elbert » 18 dec 2015, 00:28

Hallo Huug, ik zie er geen bewerkte vuursteen in, wel wat voorbeelden van vorsterosie...
Blijf ze oprapen, de aanhouder wint.

groeten, Bert

Elbert

Optimo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Bericht door Optimo » 18 dec 2015, 00:49

ja , dat doe ik af en toe maar ,op een gegeven moment denk je dat ongeveer alle bewerkt is
wel heb ik in middels al een paar mooie stukken in mijn collectie ,waar onder ,twee vermoedelijke vuist bijltjes beide mooi bewerkt :-) beide van de west landse kust ZH

Gr

Huug

Gidi

Bericht door Gidi » 18 dec 2015, 09:09

Ik ken de twijfel, ik heb het ook nog regelmatig. Ik neem ook nog steeds stukken mee wat achter niks blijkt te zijn. Het stuk wat ik vorige week vond, is zo bewerkt dat de slagbult ook weggewerkt is, maar toch wel overduidelijk een artefact. Het blijft lastige materie om mee te beginnen in mijn ogen.

Wat ik tot nu toe wel heb geleerd om op te letten, is de slagbult met slaglitteken op de ventrale zijde (zijde waarmee het stuk tegen het kernstuk heeft gezeten)
Afslagnegatieven op de dorsale zijde (de "rugzijde", afdrukken van kleinere afslagjes om het af te slaan stuk te "prepareren", en eventuele retouche, kleine splintertjes die zijn afgedrukt aan de zijden om de randen aan te scherpen.

Correct me if i'm wrong!

Gideon de Jong

Plaats reactie