Spoetniks uit \\\'T Rooth en ENCI

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Spoetniks uit \\\'T Rooth en ENCI

Bericht door hubertus68 » 13 jan 2016, 13:54

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo fossiel.netters,

de wintermaanden bieden gelegenheid om de liggen gebleven stukken nog eens in de focus te zetten. Bij deze wil ik jullie 3 van deze "spoetniks" laten zien en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Stuk 1 (foto's 1+2): Gevonden in de Meerssener kalk van de ENCI. Het gaat om een afdruk van iets, dat op de onderkant van een bryozoa-kolonie zit. Zou dit iets plantaardigs kunnen zijn?

Stuk 2 (foto's 3+4): Geen idee. Zelfde vindplaats en laag als het eerste stuk. Ik dacht eerst aan een opvulling van iets door cliona-achtige sponsen. Maar daarvoor ik vind ik het een beetje "te netjes". Verder zijn de kleine bolle gedeeltes veel kleiner als ik dit van de sponsjes ken.
Hulp is dus ook hier zeer welkom.

Stuk 3 (laatste foto): Wederom geen idee. Gevonden heb ik dit stuk in de Kalksteen van Nekum van 'T Rooth. Zou dit een oesterachtige kunnen zijn?

Jullie hulp is zeer welkom!!

Beste Groeten en alvast hartelijk bedankt,
Oliver

Indagator
Been thanked: 1 time
Antw: Spoetniks uit \'T Rooth en ENCI

Bericht door Indagator » 13 jan 2016, 15:39

Hallo Oliver,

Stuk 1 misschien een minerale afzetting door bacteriën/algen? Het volgt in ieder geval een duidelijk patroon. Zeer interessant stuk.

Stuk 3 is volgens mij gewoon een bryozoa. Je hebt eigenlijk de onderzijde nodig om iets te kunnen bevestigen.

Groeten,
Arno

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 13 jan 2016, 15:58

Bedankt Arno,

stuk 1 zou ook een afdruk van een koraal kunnen zijn.
In ieder geval herken ik het patroon (tenmindste een deel ervan)
op deze koraal terug: http://www.fossiel.net/id_system/fossil ... =6000-0056

Maar ik mis de septen bij mijn afdruk. Misschien gaat het om de zijkant van de koraal.

Bedoelde je stuk 2 met jouw tweede mening? Stuk 3 is namelijk geen bryozo – tenmindste heb ik zo een vorm nog nooit gezien (betekend natuurlijk niets).

Beste Groeten,
Oliver

Indagator
Been thanked: 1 time

Bericht door Indagator » 13 jan 2016, 17:11

Hoi Oliver,

koraal had ik ook al aan gedacht maar zoals je al aangeeft mist dit stuk enkele kenmerken daarvoor.

Ik bedoelde echt stuk 3. Als je aan de onderkant (het deel gehecht op de matrix) kijkt zul je zien dat het hier waarschijnlijk om een bryozoa gaat. Ik vermoed iets in de richting van Defrancia sp.

Bij stuk 2 durfde ik vooralsnog geen determinatie poging te doen. Bryozoa is een mogelijkheid maar dan zijn de mondingen erg klein.

Groeten,
Arno

brachino
Been thanked: 25 times
Antw: Spoetniks uit 'T Rooth en ENCI

Bericht door brachino » 13 jan 2016, 22:00

stuk 3( laatste foto) heeft wel wat weg van een crania achtige brachiopood. De andere zijde zou inderdaad veel duidelijk kunnen maken.
Ben je zeker dat het uit de nekumkalk komt?

[Bewerkt door brachino op 13-01-2016 om 22:02 NL]

hubertus68
Antw: Spoetniks uit 'T Rooth en ENCI

Bericht door hubertus68 » 13 jan 2016, 22:52

Hallo brachino,

bedankt voor het antwoord! Ik ben niet 100% zeker, maar het stuk komt IN IEDER GEVAL uit de top van de Formatie van Maastricht (Nekum of Meerssen). Dit vanwegens de begeleidende fauna.
'Crania' is een goede tip. De buitenkant van bvb. Ancistrocrania bredai komt tenmindste goed in de buurt. Ik zal proberen, het stuk uit de steen te halen, zodat ik jullie de andere kant tonen kan.

Bedankt en groeten,
Oliver

[Bewerkt door hubertus68 op 13-01-2016 om 22:54 NL]

[Bewerkt door hubertus68 op 14-01-2016 om 11:24 NL]

brachino
Been thanked: 25 times

Bericht door brachino » 13 jan 2016, 23:38

Hoi Oliver
Ik zat eerder aan Ancistrocrania suessi te denken dan aan A. bredai

Germa
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times

Bericht door Germa » 14 jan 2016, 11:17

Mijn fantasie slaat op hol, bij het zien van de eerste 3 foto's.
Het heeft zoveel overeenkomsten met vingerafdrukken... ;)

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Bericht door KoenJ » 14 jan 2016, 21:08

Afbeelding

Hoi Oliver,

Tijdens mijn foram-jacht door het spul van Fleury-la-riviere kwam ik een vergelijkbare achterkant van een bryozoakolonie tegen. Wel op kleinere schaal; het stikje is een dikke millimeter groot.

Groeten,
Koen

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 15 jan 2016, 08:54

@Germa: ja, het lijkt echt op een vingerafdruk. De medewerkers van de ENCI lachen zich zeker kapot. Een van hun duuwt zijn vinger in het zand en de fossielenjagers worden weer bezig gehouden... ;-)

@ Koen: je vindt vergelijkbare vormen vaak op de onderkant van incrusterende bryozoa of benthisch levende forams (bvb. Acervulina), die op bvb. zeegras vastgehecht zaten.
Voigt heeft hierover 1981 een artikel geschreven: Upper Cretaceous bryozoan-seagrass association in the Maastrichtian of the Netherlands.

Maar in dit geval denk ik eerder aan de afdruk van de zijkant of onderzijde van een koraal. Ik heb het stuk aan Jacob Leloux laten zien. Hij is een expert in de koralen uit het Limburgs Krijt. Hij vermoedt ook dat het om een afdruk van een koraal gaat, maar zegt ook, dat hij vanwegens de bewaartoestand niet zeggen kan, om welke soort het gaat.
Het stuk gaat dus vooreerst als "indet" de verzameling in.

Beste Groeten,
Oliver

Plaats reactie