Wervel wolharige neushoorn
Wervel wolharige neushoorn
Volgens is deze wervel van een wolharige neushoorn geweest. Twijfel een b'tje.
Groet,
Finch
Verba volant, fossilis manent
-
- Been thanked: 45 times
Antw: Wervel wolharige neushoorn
Ik vind het gat voor het ruggenmerg en de twee foramen aan de zijkant erg smal. Het valt een eind buiten mijn kennisgebied, maar ik zou eens gaan zoeken bij muskusos.
Charlie
Hallo Charlie,
Ik betwijfel of het muskusos is. De halswervels die ik van deze soort ken of heb zijn allemaal heel kort.
Groet, Vilmar
Ik betwijfel of het muskusos is. De halswervels die ik van deze soort ken of heb zijn allemaal heel kort.
Groet, Vilmar
Vilmar D
- andersschinkel
Voor neushoorn zijn de foramina aan weerszijden volgens mij ook te klein. Alle afbeeldingen die ik op internet kan vinden van halswervels van de wolharige neushoorn laten veel grotere gaten zien, zelfs bij de derde halswervel, waarbij ze het kleinst zouden moeten zijn. Vergelijk dit schitterende roteerbare 3D-model: https://sketchfab.com/models/8c8168aed1 ... cf4d89215c.
Ik begin nu richting paard te denken. Wel een flink beest dan 

Verba volant, fossilis manent
Andersschinkel had al naar een model gelinkt van een van mijn neushoorn nekwervels. Het lijkt inderdaad een beetje op neushoorn. Maar de proporties komen toch niet helemaal overeen. Ik sluit mij aan bij dat het een paarden nekwervel is. Afgaand op de bovenkant zou ik zeggen dat die de laatste nekwervel is van een paard.
Paarden en neushoorns zijn vrij nauw verwant dus is het te verwachten dat hun botten ook op elkaar lijken.
Paarden en neushoorns zijn vrij nauw verwant dus is het te verwachten dat hun botten ook op elkaar lijken.
Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
Wat een prachtige site! Mijn complimenten. 
Heb je de scans zelf gemaakt?

Heb je de scans zelf gemaakt?
Ja ik maak de scans met fotogrammetrie. Ik maak een set van zo'n 40 tot 150 foto's en gooi ze in gratis software. Hiervan wordt dan een wolk van punten gemaakt dat ik weer kan converteren naar een 3D model. Ik ben van plan al mijn wolharige neushoorn botten te scannen. Maar dat gaat nog wel wat meer tijd kosten.
Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
-
- Been thanked: 45 times
Ik heb de wervelkolom van het paard er bij gehaald. De wervel van René is volgens mij een vierde of vijfde halswervel. Hij is te lang voor een zesde halswervel van een evenhoevige of neushoorn en het doornvormig uitsteeksel begint al. Bij de zevende halswervel ontbreken altijd de twee foramen aan de zijkant. De zesde van het paard is van bovenaf gezien al langer. Het kanaal voor het ruggenmerg is van voren gezien veel breder en van achteren hoger. Bovendien zijn de gaten aan de zijkanten veel groter. Hier houdt mijn kennis op, ook kon ik niet direct een vergelijk vinden bij de foto's van skeletten die ik heb. Van de halswervels heb ik geen detailfoto's gemaakt. Dus voor mij komen in aanmerking neushoorn, steppenwisent, reuzenhert en omdat alle gaten zo klein zijn zou ik de muskusos niet vergeten.
Charlie