Preparatie van een Hypsipariops en ??

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
suffeleersT
Preparatie van een Hypsipariops en ??

Bericht door suffeleersT » 12 feb 2016, 12:57

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag een dagje verlof en voor de middag bezig geweest aan 2 verschillende Phacops.
Beide hebben een ongelooflijk goede scheiding. Mag ook eens makkelijk gaan. De steen vliegt er gewoon af. Mooi perfecte schaal.
Heb een probleempje gehad met mijn camera en ben de beginfoto's spijtig genoeg kwijt.
Aan de grote was ik al een tijdje bezig. en ziet er ondanks de lelijke barst in zijn pygidium goed uit. Welke soort weet ik niet. Hij komt uit Mrakib.
De kleinere lijkt het kleine, maar beter uitziend, broertje van de Hypsipariops. Het rechteroog was eraf maar heb ik terug geplakt. Daar is nog wat opkuiswerk aan straks. Deze komt uit offten.
Beide zijn er nu iets meer dan half uit. Was leuk zo om het uur eens afwisselen

[Bewerkt door suffeleersT op 12-02-2016 om 13:53 NL]

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Preparatie van een Phacops

Bericht door Frederik » 12 feb 2016, 13:20

Hey Tim,

Ziet er inderdaad goed uit!
In beide gevallen kan je niet spreken over Phacops. De eerste lijkt me ook weer een Hypsipariops. Ik heb er thuis ook eentje liggen van Jebel Mrakib.
De iets puntigere, meer conische tuberkels van de tweede doen me vermoeden dat die mogelijk toch nog iets anders is. Als je klaar bent kunnen we weer eens zo'n eindeloze discussie hebben over Phacopina. Het blijft een zéér moeilijke groep.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

suffeleersT
Antw: Preparatie van een Phacops

Bericht door suffeleersT » 12 feb 2016, 13:42

Ik blijf problemen hebben met de benamingen. ga gewoon voort op de info van de leverancier ;) Probeer wel veel te zoeken en te vergelijken in onder andere die pdf van jou. Maar het is geen gemakkelijke opgave.

Ja het is een boeiende groep die Phacopina. Ben er ook verknocht aan het geraken.
Zo gaan er nog meer volgen dit jaar. Zo boeiend telkens weer een andere variëteit te vinden in de steen. Het absoluut toppunt zou zijn ze er zelf gaan zoeken maar dat zit er niet in. Dus moet ik mijn handen maar op zoveel mogelijk stukken zien te krijgen in de hoop zoveel mogelijk verschillende te kunnen preppen en verzamelen.

Die discussies zijn net ook een leuk en leerrijk onderdeel ervan :)

Je hebt me iets aangedaan hoor ;)

Ps. bij de tweede zie je dat er een klein stukje ontbreekt achter het oog. Dat is ten velde verloren gegaan denk ik. Zat niet in het tegenstukje.

[Bewerkt door suffeleersT op 12-02-2016 om 13:51 NL]

ivok
Antw: Preparatie van een Hypsipariops en ??

Bericht door ivok » 12 feb 2016, 18:20

Die phacopsen daar zit ik ook vaak naast.
Grofweg kan ik ze uit elkaar houden maar het gaat dus wel eens mis.

oeps...

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 12 feb 2016, 20:07

Prachtig Tim,niet alles gaat tegen zie je wel.

Er lijkt mij ook een verschil in die twee,al zeker als je naar de wang kijkt,die laatste heeft er een rij stekeltjes op staan dat je bij de eerste niet ziet.

GR

strandjutters

suffeleersT

Bericht door suffeleersT » 12 feb 2016, 20:24

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nee zou maar erg zijn als ze allemaal tegen zouden slaan.

Dat het twee verschillende waren had ik al gedacht maar dat die eerste een Hypsipariops was had ik niet gedacht.
Die tweede is ook een mooi ding. Die kegeltjes zijn bijna pinnen. De linkerkant is iets moeilijker maar komt er ook goed uit.

ivok

Bericht door ivok » 12 feb 2016, 21:12

Je gaat weer als een trein.

Nog even en je bent Door de voorraad heen.

oeps...

suffeleersT
Antw: Antw: Preparatie van een Hypsipariops en ??

Bericht door suffeleersT » 12 feb 2016, 21:20

ivok schreef:
Je gaat weer als een trein.

Nog even en je bent Door de voorraad heen.
Nee dat valt wel mee. Had vandaag gewoon eens veel tijd en deze vliegt er bijna vanzelf uit.
Heb nog voor enkele maanden werk liggen hoor en als ik al het Resteigne materiaal meetel nog voor een jaar of 2.

En mijn ouders wisten niet wat ze me dit jaar moeten geven voor de verjaardag en zo, ze weten dat ik zot ben van preppen ondertussen, dus zei ik, sponser maar wat stenen en dat zagen ze toch zitten dus kan binnenkort nog een bestellingetje plaatsen ;)

Deze keer vooral phacopida en proetida. En natuurlijk een paar speciallekes ;)

suffeleersT

Bericht door suffeleersT » 14 feb 2016, 20:36

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze avond nog eens wat tijd gehad om wat verder te doen aan de onbekende.
Je ziet op de eerste foto dat de stukken soms vrij groot weg vliegen.
Ik merk al snel dat er iets niet klopt aan de voorlaatste segmenten. Ik weet het niet zeker maar denk dat hij een beet heeft moeten incasseren van een roofdier. Mij lijkthet segment toch weer dicht gegroeid maar kan het mis hebben. Een breuk is het niet. Hij lijkt me in een punt terug dicht gegroeid te zijn.

Verder nog wat werk aan het pygidium te doen en nog een deel tubercles vrij te leggen op de 'neus'.
Vind het een leuk beestje. Ben benieuwd wat voor één het blijkt te zijn.
Laat de discussie maar starten.

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 14 feb 2016, 21:44

Goed prepwerk, Tim.

het lijkt er inderdaad sterk op dat deze trilobiet aangevallen werd op zijn linkerflank, maar de aanval heeft overleefd. De afgeronde randen van die beschadigde pleurae duiden immers op een genezingsproces. Dit soort details voegen toch een extra verhaaltje toe aan dit beestje.
Heb ook een poging gewaagd om te determineren, maar met de soorten beschreven in het werk van Mc Kellar and Chatterton, 2009 kom ik er niet uit.
Misschien weet Frederik of Ivo raad.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Plaats reactie