Trilobieten predatie.
- Maurice
- Senior Lid
- Been thanked: 2 times
- Contacteer:
Trilobieten predatie.
Af en toe zie ik in al jullie leuke trilo preparaties exemplaren die aangevallen zijn en hiervan sporen vertonen.
Nu vraag ik me af welke de grote boosdoeners zijn die op de trilos azen.
Mijn eerste gedachte ging naar Goniatieten, orthoceren en andere cephalopoden, maar is dit correct, of zijn er nog andere predatoren. (vissen? )
Zijn er eigenlijk fossielen bekend waarvan ze aan de verwondingen kunnen uitmaken wie of wat de aanvaller was?
Groeten,
Kevin
Nu vraag ik me af welke de grote boosdoeners zijn die op de trilos azen.
Mijn eerste gedachte ging naar Goniatieten, orthoceren en andere cephalopoden, maar is dit correct, of zijn er nog andere predatoren. (vissen? )
Zijn er eigenlijk fossielen bekend waarvan ze aan de verwondingen kunnen uitmaken wie of wat de aanvaller was?
Groeten,
Kevin
growing old is mandatory, but growing up is
optional.
optional.
Antw: Trilobieten predatie.

Kevin,
ik denk dat buiten de predatoren, die jij opgenoemd hebt, ook de Eurypteriden ( zeeschorpioenen ) bij de aanvallers mogen gerekend worden.
De Paralejurus spatuliformis, die ik geprepareerd heb, vertoont in het pygidium een geheelde perforatie met rechts naar boven nog 2 evenwijdige krasjes.
Hoogst waarschijnlijk zijn deze letsels aangebracht door de schaar van zo'n Eurypteride.
Het scherpe eindpunt zorgde voor de perforatie en de kortere pinnen veroorzaakten de krassen.
Aangezien de wonde geheeld is, kon deze trilobiet blijkbaar toch nog zijn aanvaller ontkomen.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Maurice
- Senior Lid
- Contacteer:
Bedankt voor je input Luc,
wel indrukwekkend dat een schaar van een Eurypteride de schaal kan perforeren.
Ik had me da schaal van een trilo robuuster ingebeeld.
Kevin
wel indrukwekkend dat een schaar van een Eurypteride de schaal kan perforeren.
Ik had me da schaal van een trilo robuuster ingebeeld.
Kevin
optional.
optional.
Kevin,
de "diagnose" van een Eurypteride aanval bij deze Paralejurus komt van een Duitse onderzoeker, die predator schade en het daarop volgend helingsproces bij trilobieten onderzoekt. Mogelijk werd deze trilobiet aangevallen kort na het "molting" process en was de schaal nog redelijk week en kwetsbaar.
Sommige van die Devoon eurypteriden konden bovendien tot 2.5 m lang worden; dat zijn dan vrij imposante rovers met krachtige scharen.
Lugo
de "diagnose" van een Eurypteride aanval bij deze Paralejurus komt van een Duitse onderzoeker, die predator schade en het daarop volgend helingsproces bij trilobieten onderzoekt. Mogelijk werd deze trilobiet aangevallen kort na het "molting" process en was de schaal nog redelijk week en kwetsbaar.
Sommige van die Devoon eurypteriden konden bovendien tot 2.5 m lang worden; dat zijn dan vrij imposante rovers met krachtige scharen.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:

Niet als deze trilobiet net verveld is. Vlak na een vervelling is de schaal week en moet het diertje schuilen. Sommige sporen van dat soort aanvallen tonen naast perforaties ook deuken, die soms kunnen geïnterpreteerd worden als vervormingen aan het pantser toen dat nog week was vlak na een vervelling.
Bijgevoegd een soortgelijke verwonding. Aan het pygidium van een Gerastos.
Daarnaast kan je zeker ook vissen als belangrijke predatoren beschouwen. Ik vermoed dat de beschadiging op foto 2 het resultaat is van een goed hap door een vis.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Kwam een paar dagen geleden dit nog tegen, http://www.livescience.com/53682-trilob ... llers.html de wijze waarop ze jagen zou ook wel eens voor een gehavend pantser kunnen zorgen.
"Wresteling their prey into submission."
Duys
[Bewerkt door Duys op 15-02-2016 om 12:28 NL]
"Wresteling their prey into submission."
Duys
[Bewerkt door Duys op 15-02-2016 om 12:28 NL]
- Maurice
- Senior Lid
- Contacteer:
Zijn er exemplaren bekend met bijtsporen die men kan toekennen aan cephalopoden?
De kauw apparaten van de inktvisachtigen zijn nogal indrukwekkend, ik vermoed dan ook dat ze kort werk maken van een triloschaal.
De kauw apparaten van de inktvisachtigen zijn nogal indrukwekkend, ik vermoed dan ook dat ze kort werk maken van een triloschaal.
optional.
optional.
Kevin,
zelf heb ik nog enkele trilobieten met bijtsporen, maar ik durf zeker niet zeggen dat deze van cephalopoden komen.
Maar op bijgevoegde link wordt de verwonding van een trilobiet wel degelijk toegekend aan een cephalopode omwille van de vorm van de beet.
http://blackcatmountain.com/predatory-attack_291.html
Lugo
[Bewerkt door Lugo op 15-02-2016 om 14:34 NL]
zelf heb ik nog enkele trilobieten met bijtsporen, maar ik durf zeker niet zeggen dat deze van cephalopoden komen.
Maar op bijgevoegde link wordt de verwonding van een trilobiet wel degelijk toegekend aan een cephalopode omwille van de vorm van de beet.
http://blackcatmountain.com/predatory-attack_291.html
Lugo
[Bewerkt door Lugo op 15-02-2016 om 14:34 NL]
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Maurice
- Senior Lid
- Contacteer:
Bedankt luc,