Onbekende fossielen, Smilde, Drenthe
Onbekende fossielen, Smilde, Drenthe

Hallo,
Ik heb jaren geleden deze twee fossielen bij mijn ouders in de tuin gevonden, in Smilde, Drenthe. Ik vond er destijds ook nog een soort kies bij, maar die ben ik kwijt geraakt. Zijn hier misschien mensen die mij kunnen vertellen wat dit voor fossielen zijn? Ze zijn beide ca. 4-5 cm groot.
Met vriendelijke groeten,
Berend
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Onbekende fossielen, Smilde, Drenthe
Hallo Berend,
jouw stuk doet mij denken aan een flink afgerolde Rastellum. Dit is een oestersoort.
Maar ik ken de vindplaats niet. Vandaar zal iemand die daar beter thuis is een andere naam kunnen noemen.
Groeten,
Oliver
jouw stuk doet mij denken aan een flink afgerolde Rastellum. Dit is een oestersoort.
Maar ik ken de vindplaats niet. Vandaar zal iemand die daar beter thuis is een andere naam kunnen noemen.
Groeten,
Oliver
Hallo Berend, Oliver heeft je op een goed spoor gezet Rastellum.
Van oorsprong uit het Cenomaan, fam. van de Oesters(Ostreas. Het is aannemelijk dat hij uit de richting Denemarken of Oostzeegebied komt daar bevind zich het Krijt. Hij is vermoedelijk meegekomen in de keileem(ijstijd) welke over een groot deel van Drente, Groningen en Friesland is achtergebleven. Kan ook in opgebrachte tuin grond zijn gedeponeert.
Groet,Ben.
0000000000
Geweldig, nu al zo veel nieuwe informatie. Bedankt Oliver en Ben!
Maar zijn ze dan door het ijs uit de Ijstijd hier gebracht, of zijn ze daar ook ontstaan? Hoe oud zijn ze dan ongeveer? Of vraag ik dan teveel?
Ik hoop dat ik die kies nog ergens terug kan vinden, ben nu wel heel benieuwd hoe dat zit dan!
Nogmaals bedankt voor de goede hulp!
Groeten,
Berend
Maar zijn ze dan door het ijs uit de Ijstijd hier gebracht, of zijn ze daar ook ontstaan? Hoe oud zijn ze dan ongeveer? Of vraag ik dan teveel?
Ik hoop dat ik die kies nog ergens terug kan vinden, ben nu wel heel benieuwd hoe dat zit dan!
Nogmaals bedankt voor de goede hulp!
Groeten,
Berend
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Hoi Berend,
Ik ben ook geboren en opgegroeid in Smilde! Ik heb daar in mijn kindertijd ook de nodige fossieltjes gevonden, in de achtertuin van mijn ouders zowel als tijdens werkzaamheden waarbij de keileemlaag bloot lag.
Die keileem-laag ligt in Drenthe net onder het maaiveld, in Smilde meestal zo'n 1,5-2 meter onder het oppervlak. Daarbovenop ligt veen en stuifzand uit de laatste ijstijd (het Weichselien).
De keileem waar jouw fossielen waarschijnlijk uit komen is afgezet tijdens de voorlaatste ijstijd (het Saalien), ongeveer 200-120 duizend jaar gelden, toen de ijskappen tot in Nederland reikten. Deze ijskappen hebben toen veel stenen verplaatst vanuit Scandinavië/het Oostzeegebied naar Nederland. Jouw fossielen zijn dus door het ijs verplaatst vanuit die regio naar Drenthe, maar ze zijn zelf veel ouder dan het ijs. Dit soort fossielen komen meestal ergens uit het Boven Krijt (zeg 100 tot 66 miljoen jaar oud, dus).
Groet,
Johan
Ik ben ook geboren en opgegroeid in Smilde! Ik heb daar in mijn kindertijd ook de nodige fossieltjes gevonden, in de achtertuin van mijn ouders zowel als tijdens werkzaamheden waarbij de keileemlaag bloot lag.
Die keileem-laag ligt in Drenthe net onder het maaiveld, in Smilde meestal zo'n 1,5-2 meter onder het oppervlak. Daarbovenop ligt veen en stuifzand uit de laatste ijstijd (het Weichselien).
De keileem waar jouw fossielen waarschijnlijk uit komen is afgezet tijdens de voorlaatste ijstijd (het Saalien), ongeveer 200-120 duizend jaar gelden, toen de ijskappen tot in Nederland reikten. Deze ijskappen hebben toen veel stenen verplaatst vanuit Scandinavië/het Oostzeegebied naar Nederland. Jouw fossielen zijn dus door het ijs verplaatst vanuit die regio naar Drenthe, maar ze zijn zelf veel ouder dan het ijs. Dit soort fossielen komen meestal ergens uit het Boven Krijt (zeg 100 tot 66 miljoen jaar oud, dus).
Groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)