spons of koraal? (met foto dit maal)
spons of koraal? (met foto dit maal)
Pas geleden gevonden op de Azoren, in een holte in een heterogene laag van donker vulkanisch zand/grind en diverse soorten steen (basalt, granite, zandsteen). Zou daarin geïntroduceerd kunnen zijn, temeer het de enige 'steen' van zijn soort daarin was.
Gelet op wat poriën lijken te zijn, denk ik aan een fossiele spons, maar ik heb geen ander voorbeeld van zo een exemplaar kunnen vinden in de literatuur, temeer het dan om een relatief groot exemplaar zou moeten gaan. Wijkt ook sterk af van 'normaal' koraal.
De afmetingen zijn ca. 90x70x40 mm en de kleur is groen, donkerder aan de buitenkant waar poriën afwezig zijn. De steen was zeer instabiel en ik heb hem met paraloid gestabiliseerd (er lieten horizontaal kleinere plaatjes los). Een en ander lijkt ook een vulkanische oorsprong uit te sluiten.
Bovendien: de vorm van de poriën is rond tot 6-hoekig. Onder de microscoop is de kleur wit, glimmend (gesilificeerd?).
De steen heeft geen andere karakteristieke kenmerken (patronen, lijnen ed.)
Wie heeft enig idee hieromtrent?
Bedankt voor je aandacht!
Antw: spons of koraal? (met foto dit maal)
Vanwege de vindplaats denk ik niet dat het een fossiel is maar gewoon een lavasteen sorry.
I love nature from the past, present and future.
Tja, was het maar 'gewoon' een lavasteen.
Ik woon hier 12 jaar en doe hier ook al 12 jaar onderzoek en heb niet eerder zo een lavasteen gezien...wat op zichzelf niet veel zegt, ben ik met je eens. Maar:
- gewone lavasteen (hier) is niet groen, maar rood en/of grijs-zwart en dat is hier overall aanwezig, zowel aan de oppervlakte als dieper gelegen
- gewone lavasteen is poreus aan alle kanten, door en door, en niet alleen aan de binnenkant, ook dit heb ik hier overal kunnen vaststellen.
- lavasteen is van nature hoekig, zeer ruw, pijnlijk als je hem hanteert want scherp als glas; deze steen is heel glad, aan alle kanten (en dit is niet terug te voeren op de werking van de zee, want gevonden op een plek ver landinwaarts, op een berg, in een laag met verder hoofdzakelijk hoekige stenen!)
- lavasteen valt niet spontaan uit elkaar en zeker niet op deze wijze
- de gewone poreuze lavasteen laat poriën zien van diverse grootte, waarbij de grotere gaten echt veel groter zijn dan de kleinere en bovendien zijn de vormen geen mooie 6-hoeken...
- verder is het vreemd dat het om een op zichzelf staande steen zou gaan: in deze laag, als ook in het algemeen hier.
Maw, als het al om een vulkanische steen zou gaan, dan toch zeker niet om een 'gewone' lavasteen. Blijf toch genegen aan een spons te denken, maar mogelijk een zoetwater-variant nu er vlakbij diverse kratermeren zijn waar in het recente verleden nog uitbarstingen geweest zijn. Maar bedenk ook: juist omdat de vulkaan hier de oceaanbodem omhoog geduwd heft, is het zeker niet uitgesloten ook op een lokatie als deze fossielen te vinden, net zoals in de Alpen. Maar in tegenstelling tot de Alpen hebben hier voortdurende vulkanische activiteiten eea net zo goed weer toegedekt.
Bedankt in elk geval voor je meedenken! Mac.
Ik woon hier 12 jaar en doe hier ook al 12 jaar onderzoek en heb niet eerder zo een lavasteen gezien...wat op zichzelf niet veel zegt, ben ik met je eens. Maar:
- gewone lavasteen (hier) is niet groen, maar rood en/of grijs-zwart en dat is hier overall aanwezig, zowel aan de oppervlakte als dieper gelegen
- gewone lavasteen is poreus aan alle kanten, door en door, en niet alleen aan de binnenkant, ook dit heb ik hier overal kunnen vaststellen.
- lavasteen is van nature hoekig, zeer ruw, pijnlijk als je hem hanteert want scherp als glas; deze steen is heel glad, aan alle kanten (en dit is niet terug te voeren op de werking van de zee, want gevonden op een plek ver landinwaarts, op een berg, in een laag met verder hoofdzakelijk hoekige stenen!)
- lavasteen valt niet spontaan uit elkaar en zeker niet op deze wijze
- de gewone poreuze lavasteen laat poriën zien van diverse grootte, waarbij de grotere gaten echt veel groter zijn dan de kleinere en bovendien zijn de vormen geen mooie 6-hoeken...
- verder is het vreemd dat het om een op zichzelf staande steen zou gaan: in deze laag, als ook in het algemeen hier.
Maw, als het al om een vulkanische steen zou gaan, dan toch zeker niet om een 'gewone' lavasteen. Blijf toch genegen aan een spons te denken, maar mogelijk een zoetwater-variant nu er vlakbij diverse kratermeren zijn waar in het recente verleden nog uitbarstingen geweest zijn. Maar bedenk ook: juist omdat de vulkaan hier de oceaanbodem omhoog geduwd heft, is het zeker niet uitgesloten ook op een lokatie als deze fossielen te vinden, net zoals in de Alpen. Maar in tegenstelling tot de Alpen hebben hier voortdurende vulkanische activiteiten eea net zo goed weer toegedekt.
Bedankt in elk geval voor je meedenken! Mac.
hallo SpongeBob,
Hierbij dan de gevraagde extra foto's die de achterkant (bovenaanzicht) plus 'ingezoomd' laten zien, plus 2x een zijkant.
Wat hier mn. ook moge opvallen zijn concentrische ringen/zones van kleurverschillen, gecombineerd met verschillen qua aantal poriën.
Hopelijk dat dit wat meer duidelijkheid schept.
Benieuwd naar je reactie. Mac
- Spongebob
- Has thanked: 411 times
- Been thanked: 633 times
Hoi Mac,
Ik kan er nog steeds niet veel van maken. Vermoed dat Rebel wel eens gelijk kan hebben.
Koraal of spons is het volgens mij zeker niet.
Mvg, Tom
Ik kan er nog steeds niet veel van maken. Vermoed dat Rebel wel eens gelijk kan hebben.
Koraal of spons is het volgens mij zeker niet.
Mvg, Tom
Time fades away (Neil Young)
Hallo Tom,
Graag zou ik je argumenten tegen spons en/of pro 'gewoon steen´ vernemen.
vr.gr. Mac
Graag zou ik je argumenten tegen spons en/of pro 'gewoon steen´ vernemen.
vr.gr. Mac
Hallo KoenJ,
Waarom het ook geen basalt kan zijn:
- basalt wordt hier in grote hoeveelheden aangetroffen, en dagzoomt in de vorm van massieve dijken, met zuilen van massief gesteente (zie foto van hier),
- basalt is juist een der hardste gesteenten op aarde en niet gemakkelijk te bewerken, laat staan simpel kapot te drukken (maar was juist een miljoenen jaren lang zeer gezocht basismateriaal voor werktuig-produktie, zie 2e foto)
- basalt is niet poreus
- basalt heeft een typisch licht- tot donkergrijze kleur
- basalt heeft kristallen en mijn stuk niet...
vr.gr.
Mac
- Spongebob
- Has thanked: 411 times
- Been thanked: 633 times
Aangezien hoornsponzen o.h.a. nooit fossiliseren, zou je toch iets van een sponsskelet moeten herkennen.
Wat is jouw argument voor spons? Alleen de gaatjes die je ziet? Da's niet genoeg.
Wat is jouw argument voor spons? Alleen de gaatjes die je ziet? Da's niet genoeg.
Time fades away (Neil Young)