Preparatie van een crotalocephalina

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
suffeleersT
Preparatie van een crotalocephalina

Bericht door suffeleersT » 03 mar 2016, 05:31

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze crotalocephalina van Atchana zal geen simpele klus worden.
Als hij droog is en stoffig zie je het verschil tussen schaal en matrix nauwelijks.
Qua scheiding is het ook geen pretje. Je moet echt tot tegen de schaal werken om de laatste resten te kunnen verwijderen. En dan nog blijft er geregeld wat plakken.
Ga eerst de centrale as vrij leggen.
Die gaat me flink wat tijd kosten ;)

suffeleersT
Antw: Preparatie van een crotalocephalina

Bericht door suffeleersT » 03 mar 2016, 20:18

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We zijn ondertussen iets meer dan 10u ver in de prep.

Heel moeilijk stuk. Luc als je dit leest, graag wat tips. Heb gezien dat je ook zo een moeilijke Crotalocephalina hebt gedaan. Met wat heb je die trouwens toen in gewaxed?
Dat vond ik niet misstaan.

De linker vrije wang is toch al aanwezig denk ik. Je ziet er al een stukje van.
Blijkbaar zijn er een paar thoraxsegmeneten verschoven zoals je ziet op de laatste foto's.
Zal duidelijker worden eens ik wat verder zit hoe het met de rest gesteld is.
Is wel eens wat anders zo een bruintje. Het hoeft niet altijd zwart te zijn :)
Alleen zie je moeilijk het verschil tussen matrix en schaal. Je zou het niet zeggen van de foto's maar als ik bezig ben onder de bino zie je nauwelijks verschil. En de steen zit vol fragmenten die tot op de crotalocephalina liggen en vaak voor verwarring zorgen.

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 03 mar 2016, 20:38

Als je zo verder doet Tim,wordt dit wel een topper,en zeker met die kleur (Prachtig)

Opletten aan de staart Tim,soms of zeer vaak wippen de staartstekels omhoog ;)

GR Pascal

[Bewerkt door strandjutters op 03-03-2016 om 20:41 NL]

strandjutters

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 03 mar 2016, 22:09

Tim,

je bent heel goed op weg met deze Crotalocephalina.

Ik denk inderdaad dat jij een zeer vergelijkbare prep bezig ben, net als degene die ik enkele jaren geleden gedaan heb: zeer kleverig materiaal en nauwelijks een kleurverschil tussen schaal en matrix.
Maar het zal je wel lukken.
Je vraagt om tips; dan zou ik zeker al willen zeggen dat je moet opletten als je in de buurt van de ogen komt, want dit zijn twee erg kleine bolletjes ( niet vergelijkbaar met de Phacopida ) en je zit er in met je prepareernaald voor je het beseft.
En bij zeer kleverige matrix, die er niet afspringt door de trillende naald, probeer ik met de naald zo dicht mogelijk tegen het fossieloppervlak, de naald heen en weer te bewegen en als het ware de matrix weg te vegen. Dat is trouwens ook het geval bij de Reedops, die ik momenteel onder handen heb.
Om de vele krasjes te verdoezelen heb ik toen inderdaad een waxvernis gebruikt, die kunstschilders gebruiken om de kleuren op hun schilderij te versterken.
Als jij de juiste merknaam wil, kan ik die morgen aan jou bezorgen. Maar momenteel gebruik ik dat spul niet meer. Als kleurversterker gebruik ik nu soms (alleen als het aangewezen is ) fluat, een product dat gebruikt wordt om natuursteen te behandelen.
Maar normaal volstaat een heel lichte zandstraling om een mooi opgekuiste trilo te verkrijgen.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

suffeleersT

Bericht door suffeleersT » 04 mar 2016, 06:26

Bedankt pascal

Bedankt Luc voor de info
Zoals je beschrijft met de naald tegen de schaal en heen en weer bewegen ben ik ook bezig. Het is meer schrapen dan beitelen. Soms springt er wel eens een stukje matrix weg maar dan 2mm verder plakt hij weer vast.
Heb verschillende foto's van vergelijkbare crotalocephalina uit verschillende hoeken op de laptop staan en heb deze bij me staan bij het preppen.
Ja die oogjes worden nog een hel als de matrix zo plakt op hen. Dat word voorzichtig verder gaan.
Een straler heb ik niet om hem op het laatst op te kuisen maar zal nog bekijken hoe hij eruit gekomen is of hij enige behandeling nodig heeft. Maar vind wel dat de kleur een beetje geaccentueerd mag worden. Als hij vochtig is komen de kleuren echt tot hun recht.

Groeten

suffeleersT

Bericht door suffeleersT » 04 mar 2016, 16:22

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag een dagje verlof.
Preppen vanaf 7u deze morgen.

Traag maar zeker elk thoraxsegment zoeken. Er zit bijna geen enkel op de plaats waar hij hoort. Het is telkens zoeken waar de volgende nu weer gaat zitten. Da ben ik bijna aan het pygidium en daar steekt de laatste verticaal de steen in. Afgebroken dus. Waarschijnlijk steekt het pygidium die in de steen. Dat word graven.
Eerst eens even controleren of de vrije wang er wel zit. :(
Niet dus. Heb rechts ook al even gezocht en ook daar ontbreekt hij. :(

Ach we hebben weer een oefenstuk bij.

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 04 mar 2016, 20:42

Hallo Tim,das een hoop pech bij deze,het was een zeer moeilijke prep,maar als je dan de wangen moet missen is dit wel een domper,het zat er nochtans redelijk goed uit in het begin.

Ga je nu toch weer voor zwart ?

GR Pascal

strandjutters

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 04 mar 2016, 23:20

Dit is een vervellingsrest. Soms kan je dit aan de kleur van de schaal zien, maat in l'Atchana is dit toch wel een normale kleur. Complexe curves in de thorax van Crotalocephalina zijn naar mijn ervaring een redelijk goede indicator voor vervellingsresten. Het beestje moest blijkbaar hard werken om zich uit de schaal te wurmen.

Ik ben van mening dat het de moeite loont om stukken zoals deze mooi uit te preppen en af te werken. Uit de houding en positie van dit soort stukken, vooral als je er veel bij elkaar hebt, kan je heel wat afleiden over hoe het vervellingsproces precies in z'n werk ging. Op dat moment ben je niet meer bezig met hoe een trilobiet eruit zag, maar met hoe die trilobiet zich gedroeg. En dat is toch wel heel bijzonder.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

suffeleersT

Bericht door suffeleersT » 05 mar 2016, 06:45

Tuurlijk word hij er uit gehaald. Vervellingsrest of niet.
Ik werk tussendoor aan dit soort stukken als afwisseling. Die grote hypsipariops komt er ook beetje bij beetje uit ;) . Dat vervellingsrest van resteigne juist het zelfde. Elk trilo stuk dat ik heb of vind ziet het daglicht uiteindelijk wel hoor.
Natuurlijk prep ik ook liever compleet materiaal maar vind die stukken daarom niet minder interessant hoor. Als is het maar om elk onderdeel van dichtbij te kunnen bestuderen om latere preps van betere stukken tot een goed einde te kunnen brengen.
En om, zoals je zegt, een beter inzicht te krijgen in de vervellingsfases van deze bijzondere schepsels.

Heb voor de moment een koorstblaas en het vrouwke wil niet dat ik in de buurt van de baby kom. Zou gevaarlijk zijn voor baby's. Dus ben ik, als ik thuis ben, verbannen naar mijn kot.
En erg dat da is ;) . Kan ik uren aan een stuk preppen.
Ben dus aan een paar verschillende bezig, de hypsi, de crotalo, en een mooie 'cornuproetus' met fantastische terraslijnen en van kop tot staart bedekt met ongelooflijk veel kleine tubercles. Ben nog niet zeker van de soort. moet de thorax eerst volledig vrij krijgen.

[Bewerkt door suffeleersT op 05-03-2016 om 07:36 NL]

suffeleersT

Bericht door suffeleersT » 05 mar 2016, 15:00

Afbeelding

Al een klein voorsmaakje van die ...proetus :)

Plaats reactie