versteend Koraal?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
sxm
Contacteer:
versteend Koraal?

Bericht door sxm » 02 mei 2016, 22:28

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo allemaal,

Dit koraal vonden wij op verschillende stranden in Sint Maarten. Wij wonen hier nu bijna een jaar en we willen het graag meenemen naar Nederland als we weer terug verhuizen (vooral omdat de schelpencollectie al hier moet blijven), maar zijn niet zeker of het wel versteend genoeg is voor de douane.

Kunnen jullie ons helpen?

Het zijn drie stenen van de eerste twee ook de achterkant op de foto.

Dino15
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Antw: versteend Koraal?

Bericht door Dino15 » 02 mei 2016, 22:38

nee, dit is helaas recent.

nick

Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Antw: Antw: versteend Koraal?

Bericht door hubertus68 » 03 mei 2016, 11:31

dino15 schreef:
nee, dit is helaas recent.

nick
Beste Nick,

hoe kan jij dit weten???
@sxm: hoe kunnen wij via een paar foto's bepalen of de koralen 'versteend' genoeg zijn voor de douane in Sint Maarten? Ik tenmindste heb geen idee. Misschien vraag je de douane gewoon?!

Good luck!
Oliver

sxm
Contacteer:

Bericht door sxm » 03 mei 2016, 16:17

Dag Oliver,

Dank voor je reactie. Het gaat overigens om de douane in Nederland, niet in Sint Maarten. Versteende koralen mogen worden ingevoerd en ik vraag mij af of deze versteend zijn of niet. Het leek me dat ik hier te maken heb met veel experts, vandaar mijn vraag. Jij geeft aan niet te weten of er (al) sprake is van verstening, nick denkt het wel te weten. Ik ben benieuwd wat je collega's er van vinden...

Dino15
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times

Bericht door Dino15 » 03 mei 2016, 17:16

ik dacht dat recent gestorven koralen lijkbleek waren en dat versteende koralen wat geliger waren. dus van wat ik zie denk ik dat het recent is, maar ik ben echt een leek op het gebied van koralen dus, ik kan ook ongelijk hebben. ik heb te snel een conclusie getrokken dus laat de koralen experts er maar naar kijken.

nick

Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

Hidde
Been thanked: 102 times
Contacteer:

Bericht door Hidde » 03 mei 2016, 18:58

Ik weet dat jullie opzoek zijn naar experts. Dit ben ik zeker niet, maar ik wil toch mijn best doen jullie te helpen.

Koraal is erg lastige materie. De moeilijkheid zit voor mij in het feit dat ze zowel heel vroeger bestonden (fossiel) en nu (recent). Daarbij komt dat recent gestorven/niet fossiel koraal ook behoorlijk hard aanvoelen met de hand. Koraal is eigenlijk het uitwendige kalkskelet van poliepen.

Puur en alleen op de foto’s ben ik van mening dat het erg lastig is iets zinnigs te zeggen over de leeftijd van de koralen. Als de koraal bijvoorbeeld in gesteente (matrix) had gezeten was het mogelijk duidelijker fossiel geweest. Ik ben zelf in het bezit van diverse soorten recente koralen en enkele fossielen. Hierbij is kleur van de recente koralen meer soort afhankelijk. Ik zal een foto bijvoegen van een fossiel koraal (ik heb helaas geen fossiel koraal zonder matrix).

Een mogelijke actie zou kunnen zijn: De koralen op soort determineren. Uitzoeken of de betreffende soort voor de kust van de vindplaats voor komt. Als dat zo is is het waarschijnlijk niet fossiel helaas.

Over duane weet ik nog minder dan over koraal. Elk land is verschillend, maar ik weet wel van mijn vakanties dat bij de terug reis je tas ook word gecontroleerd als je op het vliegtuig wilt stappen. Daarom vind ik het idee van Hubertus68 (informeren bij het vliegveld of je het mee mag nemen) een hele goede. Op Internet zijn lijsten te vinden van soorten koraal en de regels die daarvoor gelden. Voor sommige koralen geld dat je ze zondermeer in mag voeren, voor enkele zijn CITES papieren vereist en ernstig bedreigde koralen mag je uiteraard niet invoeren. (Als je kunt bewijzen dat het koraal van voor 1952 is kun je het zondermeer invoeren. Nederland is van maning dat je door het bezitten van dergelijk oud koraal de huidige populaties niet bedreigd).

Hierbij een link naar de site van de Rijksoverheid van Nederland over het invoeren vanuit niet-EU landen. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _nederland

Excuus voor mijn lange verhaal en hoop dat jullie er iets aan hebben

[Bewerkt door Hidde op 03-05-2016 om 18:00 NL]

Marine mammals, dolphinately awesome

Hidde
Been thanked: 102 times
Contacteer:

Bericht door Hidde » 03 mei 2016, 19:03

Afbeelding

Hierbij nog de foto.
Dit heeft misschien weinig meerwaarde omdat de koralen van uw foto hele andere soorten zijn. Maar de foto is wel een voorbeeld van een overduidelijk fossiel koraal.

[Bewerkt door Hidde op 03-05-2016 om 18:50 NL]

Marine mammals, dolphinately awesome

pachy-pleuro-whatnot-odon
Beheerder
Has thanked: 89 times
Been thanked: 123 times

Bericht door pachy-pleuro-whatnot-odon » 14 mei 2016, 14:10

Hallo Lonneke,

Hidde heeft inderdaad gelijk dat koraaldiertjes na het uit het water nemen van hun kolonie - dat wil zeggen, een stuk koraal - redelijk snel afsterven, waarna alleen het kalkskelet nog overblijft. Dit is het deel dat fossiliseert. Alleen de kleur van sommige gekleurde koralen (zoals bloedkoraal) blijft wat langer achter.

Omdat zowel een fossiel als een vers kalkskelet uit kalk/calciet zijn opgetrokken, is het lastig een onderscheid te maken tussen "vers" en "oud" koraal, tenzij er natuurlijk inderdaad een stuk matrixgesteente aan het koraal vast zit (zie voor voorbeelden van gefossiliseerd koraal onder andere mijn andere post op het forum: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... te=&page=0). Wanneer koraal een tijd in de grond heeft gezeten kan het wat van de kleur van de grond opnemen (daarmee wat vergrijzen of geel worden), zoals ook bij fossilisatie het geval is.

Houdt er echter rekening mee dat koraal die je in het Caribisch gebied in de grond aantreft best wel eens archeologisch kan zijn. Als iemand die archeologie in de Caraïben bedreven heeft kan ik je namelijk vertellen dat de inheemse culturen van het gebied koraal vaak en veelvuldig gebruikt hebben voor allerhande activiteiten, zoals bijvoorbeeld om mee te zagen, te schuren, te polijsten, als vijzel, als stamper van een vijzel, en om figuren voor hangers en idolen uit te snijden. Hoewel dergelijke stukken "oud" koraal betreffen, en dit over het algemeen ook wel aan zo'n stuk af te zien is, zelfs na het wassen (bij een vijzel en stamper zeker niet doen, want er kunnen eventueel nog resten van het gevijzelde aan kleven die archeologisch geanalyseerd kunnen worden, en bij wassen gaat dit verloren!), moet je er in dergelijke gevallen rekening mee houden dat archeologisch koraal onder erfgoedbescherming valt, en dus ook niet mee geëxporteerd mag worden. Erfgoedbescherming bestaat voor paleontologisch en geologisch materiaal vaak niet, vandaar dat je dergelijke stukken wel mag exporteren. Echter, ook hier beginnen sommige landen strengere regelgeving voor op te stellen!

Je beste kansen om koraal te mogen exporteren zal over het algemeen zijn dat je duidelijk een paleontologische herkomst van het koraal kunt aantonen. Dat kan door aanhechting van matrixgesteente, maar ook eventueel ook doordat het koraal door de matrix verkleurd is geraakt. Het wordt hiermee vaak doffer en/of zanderiger van kleur. Maar let met verkleurd koraal op dat dit ook met archeologisch koraal het geval kan zijn, waardoor dergelijke stukken onder erfgoedbescherming geplaatst kunnen worden!

Als ik zo naar je foto's kijk dan zie ik geen stukken waarvan ik archeologisch gebruik herken, en vallen me geen verkleuringen op die door langdurige begraving in de grond ontstaan zouden kunnen zijn. Mijns inziens dus geen archeologisch koraal. Naar mijn idee betreffen de getoonde stukken helaas echter ook geen fossiel koraal, omdat ze daar te wit/helder voor zijn. Als ik zou moeten aangeven waar deze stukken vandaan komen zou ik, afgaande op het gerolde uiterlijk van veel van de stukken zeggen dat ze uit de branding van de zee afkomstig zijn, dus op het strand gevonden... Stukken die je op het strand vindt zijn vaak natuurlijk afgebroken en op het strand beland, dus zouden in principe verzameld mogen worden. Helaas is er weinig onderscheid te maken tussen dergelijke fragmenten en die stukken die van vers koraal worden afgebroken - hetgeen natuurlijk niet is toegestaan. Gevolg is dat ook deze stukken niet verzameld mogen worden!

Op zich is geen geen verkeerd idee om de douaniers te vragen of je de stukken mee naar Nederland mag nemen, maar houd er rekening mee dat hoewel de douane op Sint Maarten er misschien geen problemen mee heeft dat je de stukken exporteert (mogelijk op basis van kennis dat deze fragmenten veelvuldig op het strand gevonden worden en dus weinig kwaad kunnen), de douane hier in Nederland het importeren niet toestaat (zij weten immers niet met zekerheid vast te stellen waar de stukken vandaan komen, hoe ze verzameld zijn en of dit de natuurlijke omgeving ter plaatse geschaad heeft of niet). Import en export zijn dus twee losse zaken. Ook wanneer de douane in Sint Maarten zegt in Nederland weinig problemen te verwachten is zo'n stelling weinig waard: elke genomen beslissing is immers een mening van deze ene douanier (ook of je de stukken mag exporteren!), en andere douaniers hoeven het er niet mee eens te zijn. Daarbij heeft de douanier mogelijk onvoldoende kennis over het land van bestemming om een uitspraak te kunnen doen over de aldaar geldende regelgeving. Je beste kansen liggen daarom bij het aanvragen van een officiële exportvergunning van de overheid op Sint Maarten, al zou ik helaas niet zo snel weten welke instantie dit zou moeten zijn...

Ik hoop dat dit je iets op weg helpt, want ik kan me goed voorstellen hoe spijtig het moet zijn om je verzameling (of een deel daarvan) achter te moeten laten...

Groeten,
Alexander.

'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Plaats reactie