2 gastropoden 't rooth

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times
2 gastropoden 't rooth

Bericht door KoenJ » 03 mei 2016, 21:51

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi allen,

Vandaag Kaunhowens boek over de gastropoden uit het Maastrichtse krijt weer binnengekregen (was mijn eerdere exemplaar kwijtgeraakt). Met goede moed de determinatie van deze twee afdrukken van gastropoden ter hand genomen.

Ik kom er echter niet eens wijs uit of het Cerithiums of Turritellas betreft. Iemand een idee?

Ik hev de witte klei van mijn dochter gejat om positieven te maken (wat niet weet wat niet deert, toch?). Niet de beste kleur, maar wordt gelukkig vanzelf grijs ;)

Edit: ze komen uit de horz. van Laumont.

[Bewerkt door KoenJ op 03-05-2016 om 21:01 NL]

Groeten,
Koen

KarelS
Antw: 2 gastropoden 't rooth

Bericht door KarelS » 03 mei 2016, 22:13

Hoi Koen,

Ik weet niet heel veel van gastropoden, maar deze heb ik toevallig ook.
Volgens mij is dit de Turritella Binkhorsti van Kaunhowen

Kijk en vergelijk ook maar eens op de Fossielen Zoekpagina, Zoeken op Gastropoden - krijt, en dan op pagina 3, Fossiel.net nummer: 6000-0075

groet,

Karel

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 03 mei 2016, 23:05

Mee eens.

Groeten,
Oliver

KoenJ

Bericht door KoenJ » 04 mei 2016, 08:50

Bedankt heren, ik had er niet aan gedacht om in het determinatiesysteem te kijken. Echter, de T. Binkhorsti heeft volgens de omschrijving van Von Kaunhowen geen puntjes op de lijnen. Dat hebben mijn exemplaren wel; het tweede exemplaar is wat verweerd, maar onderaan kun je het zien, en bij eerste zie je het zeer zeker. Ik ga binnenkort nog even verder zoeken bij de Turritellas, nu helaas eveb geen tijd voor.

Groeten,
Koen

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Antw: Antw: 2 gastropoden 't rooth

Bericht door hubertus68 » 04 mei 2016, 08:57

KoenJ schreef:
Echter, de T. Binkhorsti heeft volgens de omschrijving van Von Kaunhowen geen puntjes op de lijnen. Dat hebben mijn exemplaren wel
Beste Koen,

dat klopt niet. Kaunhowen schrijft: "Ferner ist die Oberfläche mit gedrängten, feinen, spiralen Linien und mit starken Anwachsstreifen bedeckt, welche (...) auf den Gürteln häufig Knötchen erzeugen."

Groeten,
Oliver

KoenJ

Bericht door KoenJ » 04 mei 2016, 09:23

Hè? Heb ik daar overheen gelezen dan? Dit had me toch moeten opvallen. In ieder geval ben ik het in dat geval eens met jullie determinatie. Thanks!

Groeten,
Koen

Plaats reactie