Couvin, Carboon
-
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 113 times
Couvin, Carboon

Goedemorgen allemaal,
Gisteravond teruggekomen van een ingekorte trip naar België. Veel locaties afgeweest, maar weinig 'relevante' aanvullingen op hetgeen ik al heb gevonden uit het devoon.
Bovenstaande stukken zijn de eerste 'carboon-fossielen' in de verzameling. Gevonden bij wegwerkzaamheden nabij Couvin. Aangezien deze regio niet bekend staat om zijn carboon, denk ik dat ergens een terril is afgegraven en als wegfundering/aanvulling wordt gebruikt bij deze locatie.
De stengel van de Calamites sp. heb ik voorzichtig uit een groot blok kunnen hakken. Iets van 7 fragmenten met superlijm aan elkaar gezet. De zijtakjes kunnen niet meer bevestigd worden. Het stengelfragment is 20 cm lang en heeft een doorsnede van 2 cm. Erg blij mee.
Bij het stuk op foto's 3 en 4 kom ik via de determinatiepagina uit op Stigmaria sp. Van de laatste foto heb ik eigenlijk geen idee. De twee grootste stukken lijken op visschubben, vandaar dat ik uitgekomen ben bij Lepidodendron sp. Het kleine stukje in het midden zal dat dan ook zijn, aangezien alle drie uit hetzelfde kleine steentje komen.
Mogelijk dat iemand een verdere determinatie kan verzorgen.
Later, Jeroen