Gastropoden 't Rooth

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times
Gastropoden 't Rooth

Bericht door KoenJ » 09 mei 2016, 22:33

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi allen,

Hier weer een gastropode uit 't Rooth, horz. van Laumont. Het gaat om de eerste 3 foto's. Volgens mij betreft het hier een Cancellaria sp. (vast niet genoemd naar de wielerheld). Kan iemand hier mij helpen dit te bevestigen of te ontkrachten? Bedankt!

De andere twee foto's zijn van een positief van een afdruk van Natica cretacea . Ik vond het wel een mooie, kwam ook geen positief tegen in het determinatiesysteem, dus die plaats ik binnenkort.

Groeten,
Koen

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Antw: Gastropoden 't Rooth

Bericht door hubertus68 » 10 mei 2016, 10:00

Hoi Koen,

moeielijk, moeielijk die afgietselen. Vooral omdat deze imo niet compleet is.
Cancellaria lijkt mij echter te breed te zijn. De hoek is tenmindste veel breder dan bij jouw specimen. Verder vormt C. weiniger omlopen (?duits: Windungen).
Ik zou eerder aan een Fusus-soort denken. Bvb. Fusus torosus. Maar ik ben geen expert op dit gebied.

Groeten,
Oliver

KoenJ

Bericht door KoenJ » 10 mei 2016, 10:30

Bedankt voor het meedenken, Oliver!

Ik heb inderdaad ook richting Fusus zitten denken, maar ik vond de tekening niet overeenkomen, en juist dit genera te breed.

Wat je niet goed kunt zien op de foto's, is dat de laatste winding een klein stukje van de opening laat zien. Maar verder is de afdruk inderdaad weinig compleet.

Ik ga nog eens verder zoeken!

Groeten,
Koen

Marijn14

Bericht door Marijn14 » 10 mei 2016, 13:55

Ik denk dat nummer 1 een Aporrhais is.
Je ziet bij de jongste winding al dat de schelp hier verwijd richting de mondopening.
Dit is typisch voor Aporrhaidae en soorten die hieraan verwant zijn.
Je hebt hiermee wel gelijk een moeilijke te pakken, gezien Aporrhais soorten enorm variabel zijn.
Een soort die hier dan, vooral gezien de basis van de sculptuur (duidelijke spiralen en knobbeltjes), het best mee overeenkomt is: Aporrhais carinifera Kaunhowen, 1896.
Vergelijk maar eens met Kaunhowen plaat 8 fig. 4.
Interessant zou zijn om meer exemplaren van A. carinifera te vinden en deze naast elkaar te leggen om te kijken of dit nog binnen de variatie breedte past.

Met Natica cretacea zit je denk ik goed, al heeft Binckhorst ook een Natica soort (Natica ampla) beschreven waarvan alleen een kern afgebeeld staat.

[Bewerkt door Marijn14 op 10-05-2016 om 13:18 NL]

KoenJ

Bericht door KoenJ » 10 mei 2016, 14:11

Beste Marijn,

Ik zie inderdaad veel overeenkomsten met het genus Aporrhais , althans als ik even google. Vanavond eens Kaunhowen erop na slaan. Zeker door de verwijding bij de mondopening. De ornamentering lijkt overeen te komen. Bedankt!

w.b. de Natica : Ik vond de verhoudingen van windingen toch meer lijken op N. cretacea . Maar ook deze zal ik nog eens kritisch bekijken.

Bedankt!

Groeten,
Koen

Marijn14
Antw: Antw: Gastropoden 't Rooth

Bericht door Marijn14 » 10 mei 2016, 14:35

KoenJ schreef:

w.b. de Natica : Ik vond de verhoudingen van windingen toch meer lijken op N. cretacea . Maar ook deze zal ik nog eens kritisch bekijken.
Was het bij Natica maar zo makkelijk :)
Ook Naticidae variëren vrij veel in hoogte breedte verhouding.
Daarom wordt er tegenwoordig meestal gekeken naar of de windingen netjes in elkaar overgaan (aanliggend) of meer hoekig zoals bijv. bij jouw exemplaar (en N. cretacea.
Ook wordt er bijv. gekeken naar hoever de navel (holte waar het huisje omheen draait) overdekt is met een soort flap en de dikte van de schaal.
Een deel hier van is denk ik ook in het Limburgse te doen, maar hier heb je wel wat complete afdrukken van Natica's voor nodig.
Ik mail zo wel een artikel waarin de manier waarop dit onderscheid gemaakt wordt uitgebreid beschreven staat voor de fossiele Naticidae van het strand.

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 10 mei 2016, 15:00

Dag heren,

hier een link na stromboidea.de: http://www.stromboidea.de/?n=Species.Ka ... Carinifera

Ik zie geen overeenkomst.de knobbeltjes lopen bij deze soort
in en band rond om de schelp.

Ik denk het feit, dat de jongste winding zo breed lijkt, is omdat
de matrix een beetje schuin afgebroken is.

Het is echt moeielijk, omdat we op een fragment kijken. Men zal dus
de sculptuur moeten vergelijken met die van completere exemplaren.

Ik dacht Ger Cremers (Pachydiscus) een mooie verzameling van
Limburgse slakken had. Als je twijfels hebt, zou je ook via
de boven genoemde website contact opnemen kunnen met de admins.

Groeten,
Oliver

Marijn14

Bericht door Marijn14 » 10 mei 2016, 15:18

Afbeelding

Hallo Oliver,

Die foto's maken veel duidelijk zo.
Als de knobbeltjes bij elke variatie binnen een duidelijke carina blijven, zal het exemplaar van Koen hier idd niks mee te maken hebben.
De globale sculptuur komt naar mijn mening echter nogsteeds het best overeen met het genus Aporrhais.
Buiten dat ik nog altijd denk dat de mondopening niet zo lijkt omdat hij afgebroken is, zie ik op Koens exemplaar toch een duidelijkere spiraal die een knobbeltje vormt met de radiale lijnen.
Dit is vooral op de een na laatste winding te zien.
Zie mijn foto van een Miocene Aporrhais dingdenensis, waarop een dergelijke radiale sculptuur met knobbeltje te zien is.
Een completer exemplaar zou echter fijn zijn :)

[Bewerkt door Marijn14 op 10-05-2016 om 14:31 NL]

KoenJ

Bericht door KoenJ » 10 mei 2016, 15:43

Het begint een erg interessante discussie te worden hier. Ik zal, zodra ik tijd heb, een goede afdruk proberen te maken van de tweede winding waar Marijn het over heeft.

Groeten,
Koen

Marijn14

Bericht door Marijn14 » 10 mei 2016, 19:22

Vergelijk hem eens met de foto van Anchura substriata op deze pagina: http://www.fossilshells.nl/tencret02.html
Het zal niet de zelfde soort zijn (de schelp komt uit Tennessee), maar het laat wel een vergelijkbare verwijding van de mondopening zien zoals ook deels te zien in jouw afdruk.

Edit: zo is het beter te zien: http://www.fossilshells.nl/Pictures/27030.jpg

[Bewerkt door Marijn14 op 10-05-2016 om 18:38 NL]

Plaats reactie