licht gefossilseerde onderkaak katachtige (?)
-
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
licht gefossilseerde onderkaak katachtige (?)
Het is al een vondst van vorig jaar maar determinatie was nog niet gedaan. En zelf kom ik er niet (volledig) uit.
Deze kaak is gevonden tijdens exploratie werken in een grotje in Frankrijk tijdens het open graven van een toegang naar een dieper gelegen gedeelte van de grot. Voor mij zijn dit dus eerder bijvondsten bij grotexploratie. Maar ik probeer deze toch te determineren.
Zelf kom ik op een katachtige met grote hoektanden en dacht dan aan Lynx. Dit omdat de afstand in de kaak tussen hoektand en scheurkies vrij groot is wat wijst op een vrij grote hoektand in de bovenkaak.
Bijkomend is de streek waar dit gevonden wel pleistoceen interessant om dat er verschillende Hyena Dens (Abri Cuvier) zijn gevonden waar heel wat botmateriaal is gevonden geweest in het verleden (waaronder ook mammoet). Het kan dus interessant zijn om in dit grotje verder onderzoek te laten doen. Hiervoor zijn er reeds contacten met de universiteit van Lille (FR).
Of zou het dan toch vos kunnen zijn maar dan ontbreekt die wel wat tanden tussen de scheurtand en hoektand, en daar zie ik geen gaten voor. Dus daarom mijn twijfel.
Ook de duidelijke verdikking aan de grote scheurtand (M1) (vooral aan de binnezijde van de kaak) heb ik nog niet gezien bij vos. Dus nog meer twijfel.
Graag jullie gedacht.
[Bewerkt door leclused op 12-05-2016 om 13:52 NL]
Dagobert L'Ecluse
- sjaak
- Has thanked: 376 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
Antw: licht gefossilseerde onderkaak katachtige (?)
Voor een hond of vos achtige ontbreken inderdaad nogal wat aveolen. Dat lijkt mij dus niet voor de hand liggen.
Groet,
Niels
Niels
-
- Been thanked: 45 times
De arme vos. Hij heeft een flinke kaakontsteking gehad ter hoogte van de m1. Van deze kies is een achterste deel over gebleven. De andere kies is de p3 van de p4 en de m2 zijn alleen de alveolen over, dus die kiezen zij er naderhand uitgevallen. De p1 en p2 heeft hij al tijdens zijn leven verloren en zijn de alveolen dicht gegroeid. Deze kaak was dus vrijwel zeker van een ouder individu. Een kattenkaak is veel korter en een lynx kan je vergelijken met een huiskat.
Charlie
-
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
Antw: Antw: licht gefossilseerde onderkaak katachtige (?)
Bedankt Charlie voor de verhelderende uitleg, de kaak is dus nog recent.Schouwenburg schreef:
De arme vos. Hij heeft een flinke kaakontsteking gehad ter hoogte van de m1. Van deze kies is een achterste deel over gebleven. De andere kies is de p3 van de p4 en de m2 zijn alleen de alveolen over, dus die kiezen zij er naderhand uitgevallen. De p1 en p2 heeft hij al tijdens zijn leven verloren en zijn de alveolen dicht gegroeid. Deze kaak was dus vrijwel zeker van een ouder individu. Een kattenkaak is veel korter en een lynx kan je vergelijken met een huiskat.
Volgende keer dat ik op deze plek passeer zal ik toch eens een diepere sondage doen om te zien of er geen oudere laag aanwezig is met pleistoceen materiaal.
Alleen zal dat niet voor direct zijn want deze plek ligt op 530km van mijn huis
Dagobert L'Ecluse
- sjaak
- Has thanked: 376 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
Dank voor de toelichting. Oud dier. Had het kunnen weten.
Groet,
Niels
Niels