Marokko 2016 : De preps

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
TriloBase
Been thanked: 7 times
Contacteer:
Marokko 2016 : De preps

Bericht door TriloBase » 13 mei 2016, 08:33

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn eerste prep is een Cornuproetus die tijdens de koopavond bij onze gids aangekocht werd. Zo'n koopavond kan je het best vergelijken met een tupperware-avond waarbij de verkoper (onze gids) de nieuwste snufjes (trilobieten) aanprijst. Alles wordt dan door de gasten nauwkeurig bekeken en becommentarieerd.

Op foto 1 is de trilobiet te zien. Links bevindt zich het pygidium. In het midden zijn een aantal segmenten van het thorax te zien. Rechtsonder komt al een stukje van de wangstekel te voorschijn.

Alvorens de prep aan te vatten besluit ik de bodem van de steen af te vlakken. Ideaal om de nieuwe diamandschijf (foto 2) uit te testen die ik voor mijn oude dremel heb gekocht. Het werkt perfect.

De afgevlakte steen past nu perfect onder de microscoop. De tools die ik gebruik zijn de HW70, enkele priemen en een oude tandenborstel. De verlichting heb ik zelf ineen gestoken met een paar halogeenlampen (foto 3).

---------
TriloBase
---------

TriloBase
Contacteer:
Antw: Marokko 2016 : De preps

Bericht door TriloBase » 13 mei 2016, 12:06

Afbeelding

Afbeelding

Foto 1 : Na 2-3 uur preppen is de centrale as al vrijgelegd. Het meeste werk wordt gedaan met de HW70. Met de tandenborstel en water wordt het stof weggeveegd. Ook het pygidium is al vrij. Het werk vordert vrij vlot, maar er blijft toch redelijk wat restmateriaal achter. dat wordt nog een hele klus met de naald.

Foto 2 : Nu wordt het cephalon aangepakt. Ik probeer zo voorzichtig mogelijk verder te gaan zodat de ogen niet beschadigd worden. Aan de rechter wangstekel breekt een scherfje af dat ik terug kan lijmen.

---------
TriloBase
---------

suffeleersT

Bericht door suffeleersT » 13 mei 2016, 12:25

Je bent al goed bezig. Gewoon rustig verder werken.
Het hoeft allemaal niet te snel te gaan.

Maar hij ziet er al goed uit.

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 13 mei 2016, 13:50

Goed bezig Danny. Die kleine restjes hoef je je nu nog geen zorgen over te maken.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 13 mei 2016, 19:51

Dit is een goede start, Danny.

Ik kijk uit naar het vervolg.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

TriloBase
Contacteer:

Bericht door TriloBase » 14 mei 2016, 10:28

Afbeelding

Afbeelding

We zijn alweer een paar uur verder. De linkerwang (en stekel) zijn al vrij. Het is een lange stekel die tot het pygidium reikt.
De rechter wang ligt een beetje dieper en daar is het gesteente merkelijk harder. Hier loopt de prep echt niet vlot. En zoals Tim al zei, vooral rustig blijven en niet te snel willen gaan.

---------
TriloBase
---------

suffeleersT

Bericht door suffeleersT » 14 mei 2016, 13:10

Goed bezig. Zeker voor je eerste prep. Zoals Fred zegt moet je je geen zorgen maken over de resten die blijven plakken. Dat is voor later.
Die linker genale stekel heb je er toch al mooi uit gehaald. Die rechter zal ook wel lukken. Het is dikwijls zo naarmate het beestje dieper de steen ingaat dat de matrix wat harder wordt. Dat kan soms ook een voordeel zijn omdat dan de scheiding soms ook iets beter word. Al gebeurd het tegenovergestelde ook wel eens.

ivok

Bericht door ivok » 14 mei 2016, 13:37

Dat vlot behoorlijk! !

oeps...

Plaats reactie