Bot of versteend hout?
Bot of versteend hout?

Ik heb vandaag dit stukje gevonden op de Zandmotor.
Ik vraag mij af of het een stuk bot kan zijn of dat het versteend hout is.
De witte kant is vrij broos en voelt ruw aan.
De zwarte kant is redelijk glad.
Van opzij is het zwarte randje ca. 1 mm dik, direct daaronder zit de witte structuur.
Ik ben benieuwd wat jullie erover kunnen zeggen.
Alvast bedankt voor jullie moeite!
Antw: Bot of versteend hout?
Ik denk aan een stukje ivoor, meestal mammoetslagtand. Conserveren met 1:10 verdunde houtlijm of verdunde velpon helpt om verder verbrokkelen te voorkomen. Het dunne donkere laagje is vaak wat sediment dat na drogen er makkelijk afschilfert.
Met vriendelijke groet,
Mark
Mark
Antw: Antw: Bot of versteend hout?
Oh daar had ik nog niet aan gedacht!M. Stolk schreef:
Ik denk aan een stukje ivoor, meestal mammoetslagtand. Conserveren met 1:10 verdunde houtlijm of verdunde velpon helpt om verder verbrokkelen te voorkomen. Het dunne donkere laagje is vaak wat sediment dat na drogen er makkelijk afschilfert.
Bedankt voor je reactie!

- sjaak
- Has thanked: 376 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
Nee, dit is gewoon een botfragment. Zie de sponsstructuur.
Groet,
Niels
Niels

Ik kijk vaak of zo'n stuk een sponsstructuur heeft, maar op dit stuk heb ik geen sponsstructuur aangetroffen. Misschien is de foto dan niet goed genoeg.
Ik heb nog 3 nieuwe foto's gemaakt.
Hopelijk is het hierop beter te zien.
(Ik had het stuk al wel in water gelegd, dus hier en daar zijn wat reflecties te zien omdat het nat is).
Wat zouden jullie op basis van deze nieuwe foto's zeggen?
Bedankt voor jullie hulp

- sjaak
- Has thanked: 376 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
Hetzelfde. Dit is het buitenste stuk bot. Determinatie verder onmogelijk.
Groet,
Niels
Niels
Ik vind het toch nog steeds niet erg op bot lijken, zie nergens sponsstructuur in alle fotos. Ik ken niet zulk wit corticaal bot of het moet heel recent zijn. Soms vind je uitgesleten botfragmenten waar de spongiosa helemaal is weggesleten, maar die zijn dan donkerbruin tot zwart en erg hard en glad. Misschien is de eenvoudigste test wel om er een kras met een mesje of je nagel in te maken, bij ivoor gaat dat heel makkelijk, bij bot kost het meer kracht.
Met vriendelijke groet,
Mark
Mark
Ik zie vage lagen in het stuk zitten, doch lijk ik deze niet echt duidelijk te kunnen vervolgen. Verder zie ik op geen van alle foto's iets dat mij doet denken aan schregerlijnen (lijnen die te vinden zijn op de doorsnede van het ivoor). Verder doet het gevlekte ruw afgebrokkelde uiterlijk mij uiteindelijk alles tezamen meer neigen richting bot.
- Riemer