Stukje bot + fossielen schelp - zandmotor

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Jel
Stukje bot + fossielen schelp - zandmotor

Bericht door Jel » 14 mei 2016, 19:53

Afbeelding

Afbeelding

Beste allen,
Twee weken terug bij toeval mn eerste bot gevonden, wat een halve wervel van een rund bleek te zijn. Ik vond het zo leuk en interessant, dat ik bang ben er een nieuwe hobby bij te hebben ;)
Vandaag naar de zandmotor kijkduin geweest. Helaas weet ik nog niet goed waar en hoe ik het beste kan zoeken. Ik heb enkele dingen opgeraapt. Twee daarvan ben ik benieuwd of jullie mij kunnen helpen determineren:

Ten eerste stukje bot. Lijkt op een uiteinde van langwerpig botje. Via het determinetiesysteem kwam ik iets tegen wat er erg op lijkt.: http://www.fossiel.net/id_system/fossil ... k=474-0009
Wat denken jullie?

Verder een grote grove schelp. Ik denk dat het om een geknobbelde hartschelp gaat. Fossiel, want deze komt niet meer voor in de noordzee.
http://www.fossiel.net/id_system/fossil ... k=371-0064
Kunnen jullie dit bevestigen?

Vanwege mijn gebrek aan kennis, Graag jullie mening :)
Groetjes Jel

Jel
Antw: Stukje bot + fossielen schelp - zandmotor

Bericht door Jel » 14 mei 2016, 20:28

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik had overigens ook deze twee steenachtige dingen gevonden, met allemaal 'gaatjes' erin. kan dit koraal zijn?

Bram

Bericht door Bram » 14 mei 2016, 22:54

Geknobbelde hartschelp klopt, die twee 'koralen' zijn botfragmenten, bestaande uit spongieus bot.

Groeten,
Bram

Jel

Bericht door Jel » 15 mei 2016, 10:09

Beste Bram, hartelijk dank voor de bevestiging. Leuk om te horen :). Fossielen schelpen zijn zeker niet echt zeldzaam? Of valt dat mee?

Verder hoop ik dat iemand nog het botje (eerste plaatje) kan herkennen. wat voor kop Is dit? Wat voor type bot kan dit zijn. Of Is dit te algemeen? Het Is ook maar klein afgebroken stuk, Helaas.

Alvast bedankt!
Groetjes Jel

Plaats reactie