Botje neushoorn of toch mammoet?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
andersschinkel
Botje neushoorn of toch mammoet?

Bericht door andersschinkel » 16 mei 2016, 20:25

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit botje heb ik al op de Oervondstchecker staan, en Hansjorg Ahrens suggereerde (voorlopig) dat het een botje uit de handwortel van een neushoorn zou kunnen zijn. Maar na Pales en Lambert er opnieuw op te hebben nageslagen, geloof ik niet dat dat zo is. (De pyramidale lijkt er het meest op, maar is het niet.) Zelf vind ik hem nog het meest op één van de buitenste 1e teenkoten (phalanges) van een neushoorn lijken, maar ik ben niet overtuigd.

Dus: kan iemand dit botje determineren? Bedankt voor jullie hulp!

Groet, Anders

sjaak
Has thanked: 376 times
Been thanked: 365 times
Contacteer:
Antw: Botje neushoorn of toch mammoet?

Bericht door sjaak » 16 mei 2016, 23:18

Ik zie er ook eerder een handwortelbeen en geen teenkoot. Of het ook neushoorn is weet ik niet.

Groet,

Niels

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 17 mei 2016, 07:04

Ik heb een fragment van dat botje als indet bij de neushoorns liggen. Ik heb ook bij een publicatie over het nijlpaard gekeken en daar ook niet tegen gekomen.

Charlie

andersschinkel

Bericht door andersschinkel » 18 mei 2016, 14:22

Bedankt voor het meedenken. Voorlopig blijft hij dan nog even ongedetermineerd.

andersschinkel

Bericht door andersschinkel » 04 jun 2016, 20:08

Afbeelding

Vandaag heb ik het botje even aan Dick Mol laten zien. Hij zei meteen dat het om een polsbeentje van een neushoorn ging; en het leek hem dat het om een oudere neushoorn ging. (Het is een behoorlijk gemineraliseerd, zwaar botje; en het formaat is - kennelijk, voor dit botje - ook vrij fors.)

Dus heb ik gezocht in artikelen over Stephanorhinus soorten en vond ik deze afbeelding (uit Fortelius, Mazza en Sala, Stephanorhinus of the western European Pleistocene, 1993). Het is duidelijk: het gaat om een pyramidale! Aan de hand van deze afbeeldingen was het gemakkelijker te zien dan a.d.h.v. Pales en Lambert, die een perfect botje met alle articulatievlakken helemaal intact tonen. Maar ook daar kon ik nu zien dat het wel degelijk dat botje betreft. Leuk dat hij gedetermineerd is!

Dus ik neem hem als pyramidale van Stephanorhinus sp. in mijn verzameling op. Is misschien ook een mooie voor het determinatiesysteem.

Groet,

Anders

Gidi

Bericht door Gidi » 04 jun 2016, 23:53

Mooi dat je uiteindelijk toch tot een determinatie bent gekomen!

Ik moet morgen ook eens in mijn collectie kijken, volgens mij heb ik ook een vergelijkend maar meer beschadigd bot liggen.

Mijn aanbod staat trouwens nog steeds, mocht je eens mee willen rijden naar de MV2, ben je van harte welkom.

Gideon de Jong

andersschinkel

Bericht door andersschinkel » 05 jun 2016, 11:28

Dank je, Gideon, ik houd het in gedachten en zal contact opnemen als ik een goede gelegenheid zie in mijn agenda.

Plaats reactie