Fistulose foraminifeer uit de ENCI 4/16
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Fistulose foraminifeer uit de ENCI 4/16

Beste fossiel.netters,
bij deze toon ik jullie een fraai bewaarde – relatief grote – foraminifeer uit de graafgangen van de Meerssen kalk in de ENCI-groeve.
Wat de determinatie betreft ben ich echter onzeker. Het zou om Guttulina adhaerens (Olszewski, 1875) kunnen gaan. Deze is tenmindste voor het Dano-Montien van de Curfs groeve beschreven. Globulina (?gibba) is misschien ook een kanshebber...
Heeft iemand van de foram-kenners een idee?
Alvast bedankt en beste groeten,
Oliver
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Antw: Fistulose foraminifeer uit de ENCI 4/16
Hoi Oliver,
Mooie goed bewaarde foram! Het zou een Globulina gibba kunnen zijn, maar dan vind ik hem wel aan de grote kant. Ik zal vanavond eens in de literatuur duiken.
Mooie goed bewaarde foram! Het zou een Globulina gibba kunnen zijn, maar dan vind ik hem wel aan de grote kant. Ik zal vanavond eens in de literatuur duiken.
Groeten,
Koen
Koen
- KoenJ
Hoi Oliver,
Ik heb eens in wat literatuur gezocht. Loeblich & Tappan (1988 ) beschrijven dat de aoertuur van Globulina 'may be obscured by a fistulose growth with radiating tubular projectio ns that end in small rounded openings'. Bij Guttulina schrijven zij hier niets over. Ik durf er dan ook wel vanuit te gaan dat dit bij dit genus niet voorkomt.
Maar jij noemt Guttulina adhaerens niet voor niets. Waar ben je hem in de literatuur tegengekomen? Hier
http://www.marinespecies.org/foraminife ... &id=735059 wordt deze soort alleen in verband gebracht met het Cenomaan van Nieuw-Zeeland.
Ik heb eens in wat literatuur gezocht. Loeblich & Tappan (1988 ) beschrijven dat de aoertuur van Globulina 'may be obscured by a fistulose growth with radiating tubular projectio ns that end in small rounded openings'. Bij Guttulina schrijven zij hier niets over. Ik durf er dan ook wel vanuit te gaan dat dit bij dit genus niet voorkomt.
Maar jij noemt Guttulina adhaerens niet voor niets. Waar ben je hem in de literatuur tegengekomen? Hier
http://www.marinespecies.org/foraminife ... &id=735059 wordt deze soort alleen in verband gebracht met het Cenomaan van Nieuw-Zeeland.
Groeten,
Koen
Koen
- hubertus68
Hoi Koen,
bedankt voor het recherchewerk!
Ik had gisteren nog contact met Dieter Ketelsen van foraminifera.eu.
Hij schreef dat hij denkt dat dit stuk een Globulina subsphaerica (Berthelin, 1880) is.
Vandaar: ja, het blijkt – net zoals jij ook schrijft – een Globulina te zijn.
De naam Guttulina adhaerens heb ik uit het boek "Bryozoans as substratum of fossil fistulose Foraminifera (Fam. Polymorphinidae)" van Pozaryska en Voigt (1985).
Deze werdt – althans in de Danien-lagen – van de voormalige groeve Curfs gevonden.
Ik plak er ?Globulina subsphaerica op. Dan zit ik in ieder geval op de goede kant.
Beste Groeten,
Oliver
bedankt voor het recherchewerk!
Ik had gisteren nog contact met Dieter Ketelsen van foraminifera.eu.
Hij schreef dat hij denkt dat dit stuk een Globulina subsphaerica (Berthelin, 1880) is.
Vandaar: ja, het blijkt – net zoals jij ook schrijft – een Globulina te zijn.
De naam Guttulina adhaerens heb ik uit het boek "Bryozoans as substratum of fossil fistulose Foraminifera (Fam. Polymorphinidae)" van Pozaryska en Voigt (1985).
Deze werdt – althans in de Danien-lagen – van de voormalige groeve Curfs gevonden.
Ik plak er ?Globulina subsphaerica op. Dan zit ik in ieder geval op de goede kant.
Beste Groeten,
Oliver
Hoi Oliver,
Geen verstand van forams. Maar wat een prima foto's!
Groeten,
Dirk
Geen verstand van forams. Maar wat een prima foto's!
Groeten,
Dirk
- hubertus68
-
- Contacteer:
Hey,
Misschien een domme vraag, maar wat is een Foram?
Groetjes Pepijn,
Groetjes Pepijn,
pepijnovergoor
- KoenJ
Een foraminifeer: http://www.fossiel.net/information/arti ... raminifeer
Groeten,
Koen
Koen
Antw: Antw: Fistulose foraminifeer uit de ENCI 4/16
Sorry Pepijn,pepijnovergoor schreef:
Hey,
Groetjes Pepijn,
Afkorting voor foraminifeer
Gr. Dirk