P2 van een wolharige neushoorn?
- andersschinkel
P2 van een wolharige neushoorn?
Hallo,
Dit kleine, sterk afgekauwde en gerolde (maar eigenlijk wel mooi gepolijste) kiesje vond ik een kleine maand geleden op de ZM. Aan het kauwvlak is - behalve de rond - niks meer te zien, maar volgens mij is dit een P2 van een wolharige neushoorn - de kleinste kies uit de bovenkaak. Ik kan althans geen kies van een ander dier bedenken die overeenkomt met deze vorm; plooien heeft deze kies niet gehad. Het formaat klopt er volgens mij ook mee. Zijn jullie het hiermee eens, of denken jullie toch aan iets anders?
Groet,
Anders
- sjaak
- Has thanked: 376 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
Antw: P2 van een wolharige neushoorn?
Over de precieze kaakpositie kan ik niets zeggen maar verder wijzen alle kenmerken op een wolharige (grootte, wortels, lijnstructuur, wijze van slijtage etc).
Groet,
Niels
Niels
- andersschinkel
Voor wat staat de P2? Iets met positie van de tand in de kaak?
-
- Been thanked: 45 times
De p2 is bij deze dieren de voorste kies. Dat is deze zeker niet, want die zijn niet rechthoekig, maar neigen naar een driehoek.
Charlie
- andersschinkel

Charlie, ik had o.a. naar bijgevoegd schema gekeken. Klopt dit schema niet?
- andersschinkel

Dit is het tweede deel van het overzicht, met de M1 t/m M3.
Ik heb deze overzichten overgenomen uit de bachelorscriptie van Edine Pape, Neushoorns in Woerden. Zij heeft ze uit een boek van Louguet-Lefebvre (2005). Les mégaherbivores (etc.)
Bijgevoegde foto laat zien dat de P2 inderdaad vrij rechthoekig is. Ik denk dat jij aan de M3 dacht, Charlie, want die is driehoekig.
-
- Been thanked: 45 times
Anders je hebt gelijk. Ik heb niet goed naar de foto's van de zijkant gekeken. Dan had ik gezien dat maar aan één kant slijtage met de kies er naast zat. Waar heb je deze plaat vandaan?
Charlie
- sjaak
- Has thanked: 376 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
Kies is bijna tot de kroon toe afgesleten. Veel kenmerken zijn weg. Hij is niet groot, maar kan je P3 uitsluiten?
Er worden veel ver weggesleten neushoornkiezen gevonden. Die beesten werden blijkbaar oud.
Er worden veel ver weggesleten neushoornkiezen gevonden. Die beesten werden blijkbaar oud.
Groet,
Niels
Niels

Links = achterkant / rechts = voorkant
Dit lijkt mij een onderkaakse kies, die zijn in sommige gevallen vierkant, en massief gevuld. Zie hier een 3D animatie / model van een dergelijke onderkaak. De derde kies van achter lijkt er het meeste op.
Draai 3D model na laden van de pagina: http://p3d.in/C0mc2
[Bewerkt door Mc_Crabs op 25-05-2016 om 17:52 NL]
Verzamelaar van Gesteenten, Mineralen, Fossielen, Botten en
Schelpen uit heden en verleden.
Schelpen uit heden en verleden.