Fragment uit Buttenheim
Fragment uit Buttenheim
Dit stukje vond ik afgelopen weekend in de Duitse groeve Buttenheim. Ik heb enkele leden van mijn vereniging gevraagd wat dit kon zijn, maar deze konden hier geen antwoord op geven. Iemand dacht dat een fragment van een ammoniet een mogelijkheid was.
Toen ik het zelf zag liggen dacht ik aan een afgesleten tand, maar dat is vast te mooi om waar te zijn. Verder heb ik de determinatie pagina na gekeken en de determineer hulp gebruikt. Helaas kwam ik ook hiermee niet veel verder.
Het kan natuurlijk een stukje vuursteen zijn met wat aanslag en 1 glad glimmend stukje.
Zou iemand hier mij een denk richting kunnen geven? Of er überhaupt iets over kunnen zeggen?
Alle hulp is welkom

Groetjes Hidde
[Bewerkt door Hidde op 24-05-2016 om 21:19 NL]
Marine mammals, dolphinately awesome
- kalootklooier
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 7 times
- Contacteer:
Antw: Fragment uit Buttenheim
Hoi,
Het lijkt mij geen tand, eerder een stuk van een septarie. In Buttenheim vind je vele knollen, waarbij in sommige fossielen zitten.
Gr Walter
Het lijkt mij geen tand, eerder een stuk van een septarie. In Buttenheim vind je vele knollen, waarbij in sommige fossielen zitten.
Gr Walter
Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. A. Einstein
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Hallo Hidde,
ik denk dat dit een styloliet respectievelijk een steen met een stylolietische structuur is.
Meer infos hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Styloliet
Het gaat dus helaas niet om een fossiel.
Beste Groeten,
Oliver
ik denk dat dit een styloliet respectievelijk een steen met een stylolietische structuur is.
Meer infos hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Styloliet
Het gaat dus helaas niet om een fossiel.
Beste Groeten,
Oliver
geen septarie (ik zie geen spleten) en geen stylolieten (dat is drukoplossing en gebeurt onder veel hogere druk dan hetgeen de sedimenten van buttenheim hebben meegemaakt).
Wel een kalkknolletje (concretie) dat harder was dan het sediment errond en hierdoor glijsporen op te zien zijn van het sediment dat wel bij elkaar is gedrukt door ontwateringscompactie tov de vroeg gevormde kalkknol die al hard was en dus niet mee gecompacteerd is
mvg Stijn
Wel een kalkknolletje (concretie) dat harder was dan het sediment errond en hierdoor glijsporen op te zien zijn van het sediment dat wel bij elkaar is gedrukt door ontwateringscompactie tov de vroeg gevormde kalkknol die al hard was en dus niet mee gecompacteerd is
mvg Stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
Erg interessant en goede link ook!
Helaas geen fossiel dus, maar wel weer heel wat wijzer.
Bedankt heren.
Helaas geen fossiel dus, maar wel weer heel wat wijzer.
Bedankt heren.
Marine mammals, dolphinately awesome