Annularia?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
pearl
Been thanked: 1 time
Annularia?

Bericht door pearl » 18 nov 2006, 13:29

Afbeelding

Wie weet welke soort annularia dit is?
Komt uit de Piesberg.
Hij heeft hele fijne kleine blaadjes. Er kwamen trouwens meer van deze bladeren uit diezelfde steen. Dit blad zat in de zelfde gigantische klomp steen als waar ik de schorpioen(zie foto in mijn verzameling) in heb gevonden.
gr
pearl

Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)

fossilmadman
Contacteer:
Antw: Annularia?

Bericht door fossilmadman » 18 nov 2006, 18:57

ongeveer: Annularia asteris
de mooiste plante fossiel fot die ik tot nog toe gezien hebt (en redelijk zeldzaam te noemen), mag ik je foto`s gebruiken voor de Geopedia? (Henk)

(Henk)

pearl

Bericht door pearl » 18 nov 2006, 20:36

Is Annularia Asteris dezelfde soort als Asterophyllitas(paardenstaartachtige)?
Dat heb ik net zitten ontcijferen van een bordje (op een slechte foto) dat bij dit fossiel van mij staat in Natura Docet.

Ik heb liever niet dat je die schorpioenfoto\'s van mij gebruikt.
Die wordt nl nog beschreven als hij uit de expositie komt van Natura Docet.
gr
pearl

fossilmadman
Contacteer:

Bericht door fossilmadman » 18 nov 2006, 20:54

Hallo, Pearl, Annularia zijn zijtakjes van Calamites, Asterophyllites is een geslacht van paardenstaartachtige (geslacht Lycopodium), ik ben op dit moment bezig met de module: Calamites, (Geopedia), check je mail

PS. ik gebruik nooit foto`s zonder toesteming, (Henk)

(Henk)

ziepe
Been thanked: 4 times

Bericht door ziepe » 19 nov 2006, 22:18

Afbeelding

hoi Pearl,

bij deze een beeld om de woorden van fossilmadman bij te staan, er is een duidelijk visueel verschil tussen annularia en Asterophyllites (foto).

Z.

The earth has music for those who listen.

pearl

Bericht door pearl » 19 nov 2006, 23:29

@Ziepe, dat verschil is duidelijk!
Ik had de foto vorige week ook naar Hans Steur gemaild en die dacht eerst dat het een Annularia Sphenophylloides was en later kwam hij uit op een Annularia Radiata. Hij heeft de foto nu naar een Duitse professor gestuurd die zijn(of haar) licht erover zal laten schijnen. Het schijnt in ieder geval een niet vaak voorkomende plant te zijn. Als ik meer weet bericht ik dat wel op dit forum.
gr
pearl

ziepe
Been thanked: 4 times
Antw: Antw: Annularia?

Bericht door ziepe » 20 nov 2006, 09:04

pearl schreef:
Het schijnt in ieder geval een niet vaak voorkomende plant te zijn.
Hoi Pearl,

veel voorkomend of niet, is nogal relatief in de fossielwereld hé, maar, het moet gezegd, meestal vind je een deel van zo\'n fossiel, een fragmentje, maar jouw fossiel is een aanzienlijk stuk dat bovendien nog es goed bewaard is. Zorg voor dragen zou\'k zo zeggen, mooi stuk.

Z.

The earth has music for those who listen.

fossilmadman
Contacteer:
super zeldzaam

Bericht door fossilmadman » 20 nov 2006, 17:24

Wat ik nu schrijf, zullen waarschijnlijk weinig mensen mij in dank af nemen, maar ik ben van mening, dat een dergelijke zeldzame vondst, het best bewaard kan worden in een gerenommeerd museum, dit is - lijkt mij - de beste plek voor een vondst van deze bijzonderheid, ik heb al heel vaak meegemaakt dat specimens van dergelijke aard, (ook andere fossielgroepen, in de vuilnisbak eindigen , wanneer iemand om wat voor reden in de vuilnisbak eindigd (wordt je inderdaad niet vrolijk van), of zelfs maar zou sneuvelen, ik zelf laat mijn collectie, net als Hans Steur overigens, na aan Naturalis, - , misschien had je hier al aan gedacht, misschien ook niet, (Henk)

(Henk)

pearl
Zeldzaam!!

Bericht door pearl » 20 nov 2006, 17:36

Gelukkig heb ik van dat blad meerdere stukken :D
Waarvan er al eentje in Natura docet ligt.
Scorpi ligt daar nu trouwens ook, en scorpi wordt adh van mijn compositie foto nu door 3 mensen (Steur, iemand in dld, en iemand uit aberdeen) grondig bestudeerd en als ze er van de foto af niet uitkomen gaat het fossiel daar ook heen om te laten beschrijven. Ik ben bioloog en er dus ter dege van bewust dat zulke vondsten goed bewaard moeten blijven en ook openbaar gemaakt moeten worden. Daarom heb ik Hans Steur ook vanaf het begin al bij deze vondsten betrokken.

Ik weet ook dat scorpi door een museum geannexeerd kan worden, maar dan hebben we in elk geval de foto\'s nog. :D
gr
pearl

[Bewerkt door pearl op 20-11-2006 om 17:49 NL]

[Bewerkt door pearl op 28-11-2006 om 22:22 NL]

fossilmadman
Contacteer:
Antw: Antw: Annularia?

Bericht door fossilmadman » 20 nov 2006, 17:49

pearl schreef:
Gelukkig heb ik van dat blad meerdere stukken :D
Waarvan er al eentje in Natura docet ligt.
Scorpi ligt daar nu trouwens ook, en scorpi wordt adh van mijn compositie foto nu door 3 mensen (Steur, iemand in dld, en iemand uit aberdeen) grondig bestudeerd en als ze er van de foto af niet uikomen gaat het fossiel daar ook heen om te laten beschrijven. Ik ben bioloog en er dus ter dege van bewust dat zulke vondsten goed bewaard moeten blijven en ook openbaar gemaakt moeten worden. Daarom heb ik Hans Steur ook vanaf het begin al bij deze vondsten betrokken. Mijn man (is ook bioloog) weet dat ook en als mij iets overkomt verdwijnen die stukken echt niet in de prullenbak!
gr

Ik ben zeker verheugd dat het voor toekomstige generaties veilig is, ik vind dit trouwens een belangrijke boodschap richting iedere verzamelaar, daar ik ervan overtuigd ben dat bijna iedereen wel iets \"zeldzaams\" in zijn of haar collectie heeft, een punt van promotie misschien, (Henk)

(Henk)

Gesloten