Bedankt voor het toevoegen en een foto en vraag over zee-lelie stengel fossiel.
-
Bedankt voor het toevoegen en een foto en vraag over zee-lelie stengel fossiel.

Heb begrepen dat dit een afdruk van een zee-lelie stengel is oftewel een Crinoid Culumnal. Waar ik benieuwd naar ben is hoe oud deze afdruk is, hij meet een halve bij een halve centimeter.
[Bewerkt door Marionopfossielnet op 14-06-2016 om 18:54 NL]
Marion
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Antw: Bedankt voor het toevoegen
Beste Marion,
Welkom op het forum!
Dit is inderdaad een afdruk van een segment van een zeelelie-stengel. Weet je waar deze vandaan komt?
Hij lijkt op stengeldelen die gevonden worden in de Gault-klei bij Folkestone in Engeland. De ouderdom daarvan is Albiaan (Onder-Krijt), ca. 100 - 113 mln jaar oud. Maar voordat we dat met zekerheid kunnen zeggen, moeten we natuurlijk eerst weten waar het fossiel vandaan komt.
Edit: zie figuur 10 op blz 6 van dit document: http://www.sheppeyfossils.com/pages/pdf ... estone.pdf
[Bewerkt door KoenJ op 14-06-2016 om 08:50 NL]
Welkom op het forum!
Dit is inderdaad een afdruk van een segment van een zeelelie-stengel. Weet je waar deze vandaan komt?
Hij lijkt op stengeldelen die gevonden worden in de Gault-klei bij Folkestone in Engeland. De ouderdom daarvan is Albiaan (Onder-Krijt), ca. 100 - 113 mln jaar oud. Maar voordat we dat met zekerheid kunnen zeggen, moeten we natuurlijk eerst weten waar het fossiel vandaan komt.
Edit: zie figuur 10 op blz 6 van dit document: http://www.sheppeyfossils.com/pages/pdf ... estone.pdf
[Bewerkt door KoenJ op 14-06-2016 om 08:50 NL]
Groeten,
Koen
Koen
Hoi Marion,
De zeelelie vind ik een prachtig dier. Desondanks weet ik weinig van zijn fossielen.
Als u op deze http://www.fossiel.net/information/arti ... /Crinoiden klikt komt u op een deel van deze site met informatie over zeelelie fossielen.
Hierop staat dat ze vanaf het Ordovicium tijdperk tot recent voor komen. (Dat helpt weinig bij uw vraag. Dit zegt alleen dat uw fossiel 470 miljoen jaar tot enkele duizenden jaren oud kan zijn).
De naam van de soort zou kunnen helpen, maar helaas ben ik niet bekwaam genoeg uw fossiel te determineren.
Tot slot zou de vindplaats of steen laag waar het fossiel uit vandaan komt wel veel kunnen helpen bij het bepalen hoe oud het fossiel is. Heeft u enig idee?
Groetjes Hidde
Sorry! KoenJ was me voor
[Bewerkt door Hidde op 14-06-2016 om 08:58 NL]
De zeelelie vind ik een prachtig dier. Desondanks weet ik weinig van zijn fossielen.
Als u op deze http://www.fossiel.net/information/arti ... /Crinoiden klikt komt u op een deel van deze site met informatie over zeelelie fossielen.
Hierop staat dat ze vanaf het Ordovicium tijdperk tot recent voor komen. (Dat helpt weinig bij uw vraag. Dit zegt alleen dat uw fossiel 470 miljoen jaar tot enkele duizenden jaren oud kan zijn).
De naam van de soort zou kunnen helpen, maar helaas ben ik niet bekwaam genoeg uw fossiel te determineren.
Tot slot zou de vindplaats of steen laag waar het fossiel uit vandaan komt wel veel kunnen helpen bij het bepalen hoe oud het fossiel is. Heeft u enig idee?
Groetjes Hidde
Sorry! KoenJ was me voor

[Bewerkt door Hidde op 14-06-2016 om 08:58 NL]
Marine mammals, dolphinately awesome
-
Hoi Koen, bedankt voor het reageren. Jaren geleden heb ik deze samen met andere stenen gevonden in Drente in het bos of bij een weiland na flinke regen.. Veel precieser kan ik niet zijn. De afbeelding nr. 10 is i.d.d. zeer gelijkend en is het nu duidelijk dat een zee lelie stengel afdruk is met een behoorlijke leeftijd. Enig idee wat voor steensoort dit is?
Marion
-
Bedankt Hidde voor het reageren. Helaas weet ik niet in wat voor steenlaag het zat. Het is zeker fasinerend dat deze creatures vandaag de dag nog bestaan en rondzwemmen. Een succesvol concept zo'n zeelelie. Zoals mijn insteek is, des te meer informatie des te beter dus bedankt voor de leuke links van Jullie beide heren. Groetjes Maariion
Marion
- Caveman
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 307 times
- Contacteer:
Antw: Bedankt voor het toevoegen en een foto en vraag over zee-lelie stengel fossiel.
Als je hem in Drenthe gevonden hebt betreft het waarschijnlijk een zwerfsteenfossiel, afkomstig uit Noord-Duitsland of Scandinavië. Zoek eens in de richting van Isocrinus, Isselicrinus.
groetjes, Mart
[Bewerkt door Caveman op 17-06-2016 om 10:17 NL]
groetjes, Mart
[Bewerkt door Caveman op 17-06-2016 om 10:17 NL]
To share or not to share, that's the question!
-
Antw: Bedankt voor het toevoegen en een foto en vraag over zee-lelie stengel fossiel.
Hoi Caveman, leuk dat je hebt gereageerd. Klinkt aannemelijk, dat het een zwerfsteenfossiel is.Van de Iselicrinus kan ik weinig vinden, maar de Isocrinus is zeer gelijkend. groetjes Marion
Marion
- Caveman
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 307 times
- Contacteer:
Sorry, Isselicrinus met 2 ss
tikfoutje......
Isselicrinus paucicirrhus komt aardig in de richting denk ik.
[Bewerkt door Caveman op 17-06-2016 om 10:20 NL]
tikfoutje......
Isselicrinus paucicirrhus komt aardig in de richting denk ik.
[Bewerkt door Caveman op 17-06-2016 om 10:20 NL]
To share or not to share, that's the question!