't Rooth 02-07

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Dirk
't Rooth 02-07

Bericht door Dirk » 04 jul 2016, 09:48

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen zaterdag vond de 1e van 2 proefexcursies plaats in groeve 't Rooth.

De proefexcursies zijn alleen toegankelijk voor leden van de NGV afdeling Limburg en worden omgeven met alle veiligheidsmaatregelen, die men kan bedenken; zo is naast helm, fluovest, veiligheidsschoenen ook een plicht van 100% dragen van een veiligheidsbril.
De 2e excursie vindt plaats op 23 juli; meer informatie op de website van de NGV afdeling Limburg.

Er was geen sprake van veel vondsten; de groeve is behoorlijk leeggegraven, rond de storthopen, waarop niet mag worden geklommen (!!), had je de beste kansen.
Ik had het ongelooflijke geluk deze vrij liggende mosatand van 4,3 cm als eerste te spotten. De 3e foto geeft een indruk wat je er verder nog kan vinden, naast een enkele, in mijn geval beschadigde, hemipneustes zee-egel.

Nog een vraagje voor de kenners: kan je aan de hand van deze foto's zeggen welke mosa soort dit was? Is dit een tand van bijvoorbeeld Mosasaurus Hoffmanni?

Met collegiale groet,

Dirk

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: 't Rooth 02-07

Bericht door Frederik » 04 jul 2016, 11:41

Goed te horen dat er toch weer wat beweegt in 't Rooth, al gaat het 'slechts' om proefexcursies.
Jammer dat de samenleving op deze manier geregeerd wordt door statistieken. Er bestaat niet zoiets als 100% veiligheid.

Ondanks de beperkte vondstmogelijkheden heb je toch nog een aardige dag gehad, zo te zien!

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

MarkW

Bericht door MarkW » 04 jul 2016, 12:34

Hoi Dirk,

Proficiat, voor een leeggegraven groeve heb je toch nog mooie vondsten gedaan.

Hoewel ik zeker geen expert ben, kan ik mogelijk wel handgrepen aandragen waarmee we hopelijk een stap dichter bij de juiste determinatie komen.

Een tand van Mosasaurus hoffmanni (Mantell, 1829) bijvoorbeeld, zou in de horizontale doorsnede (Dus, haaks op de richting waarin we de lengte van de tand meten) meestal U-vormig zijn volgens Russell (1967).

Ik kan dit kenmerk bij jouw tand niet duidelijk herkennen, dus laten we voor de zekerheid nog een naslagwerk raadplegen.
Uit Bardet et al. (2013) citeer ik een paragraaf (p. 72)
"The high and slender shape of the
crown, as well as a labial surface bearing 3 prisms and a
lingual face with indistinct ones are typical characters of
Mosasaurus hoffmanni (Lingham-Soliar, 1995)."

Ofwel, vrij vertaald:
'De hoge en slanke vorm van de kroon, en het labiale* oppervlakte dat 3 prisma's draagt, alsmede een linguaal** oppervlak met slecht waarneembare prisma's zijn typische kenmerken van Mosasaurus hoffmanni (Lingham-Soliar, 1995).'

*labiale, labia = lip, dus de buitenkant van de tand, aan de kant van de lip.
**linguale, lingua = tong, dus de binnenkant van de tand, aan de kant van de tong.
Aanvullend: De carina's (snijranden?) vormen voor zover ik kan opmaken een strakke afscheiding tussen de labiale en linguale kant van een Mosasaurus tand.

Ik zou op basis van de foto's de volgende conclusie's trekken:
De tand is niet U-vormig in horizontale doorsnede.
Er is aan beide zijden van de tand sprake van goed ontwikkelde prisma's.
Kan je dit bevestigen?

Op basis van deze conclusie's zou ik menen dat we Mosasaurus hoffmanni uit kunnen sluiten.

Mijn niet zuiver wetenschappelijk onderbouwde intuïtie leunt richting Prognathodon, want in dit geslacht bevinden zich in de tanden aan beide zijden van de tand normaliter duidelijk ontwikkelde prisma's.
Om een goed onderbouwd oordeel te vellen zouden foto's van de horizontale doorsnede (dus de 'onderkant' van de tand), en respectievelijk zo compleet mogelijke foto's van de labiale en linguale zijden van de tand waarschijnlijk van essentieel belang zijn.

Nogmaals, ik ben geen expert, dus controleer de bronnen en vel zelf een oordeel.

Groeten,

Mark

Bronnen:
Bardet, N., Martin, G., Corral, J.C., Pereda Suberbiola, X. & Astibia, H. (2013) New mosasaurid teeth (Reptilia: Squamata) from the Maastrichtian of Albaina (Laño quarry, Condado de Treviño). Spanish Journal of Palaeontology, 28 (1), 69-78.

Russell, D.A. (1967) Systematics and morphology of American
mosasaurs. Bulletin of Peabody Museum of Natural
History, Yale University, 23, 1-241.

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 04 jul 2016, 12:42

hallo mark, jou uitleg is geweldig en bijna wetenschappelijk. Prachtig dat je zulke wijsheid tentoonspreid.
Gr.Ben

0000000000

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 04 jul 2016, 13:06

Prachtige tand Dirk! Proficiat.
En ik kon er weer niet zijn. :-(

Groeten,
Oliver

Indagator
Been thanked: 1 time

Bericht door Indagator » 05 jul 2016, 15:35

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,

Ik had hem al gezien na afloop maar het blijft leuk om hem nogmaals te zien. Prachtige tand Dirk.

Ik had zelf op het eerste oog niet de meest spectaculaire vondsten maar toch leuk genoeg om even te delen (alles uit de Emael member):
Foto 1 vissenkaakje 1
Foto 2 vissenkaakje 2
Foto 3 deel krabbenschaartje moet nog wat verder worden geprepareerd vermoedelijk iets in de richting van Prehepatus?
Foto 4 Pseudocorax Affinis.

Daarnaast nog wat andere tanden gevonden. Heb nog wat stukjes te gaan met wellicht nog wat krab materiaal. Mocht er nog iets leuks bij zitten zal ik het delen.

Groeten,
Arno

Dirk

Bericht door Dirk » 05 jul 2016, 15:50

Hoi Arno,
Vooral die vissenkaakjes: heel mooi!
Groeten,
Dirk

Dirk

Bericht door Dirk » 05 jul 2016, 15:51

Afbeelding

Afbeelding

Beste Mark,

Bedankt voor jouw uitgebreide toelichting.
Hierbij nog 2 plaatjes, 1 van de onderzijde en 1 van de punt.

Jouw verhaal is wel duidelijk, maar voor een kneus als ik toch lastig naar deze tand toe te schrijven. Een U vorm zie ik zo ook niet, al zijn wel 2 duidelijke van punt naar basis lopende "knikken" zichtbaar. Op foto 1 boven en links onder zichtbaar, op foto 2 heb ik de tand zo gelegd, dat deze zowel links als rechts boven te zien zijn. Misschien helpt dit nog?

Groeten,

Dirk

[Bewerkt door Dirk op 05-07-2016 om 14:55 NL]

MarkW

Bericht door MarkW » 05 jul 2016, 23:07

Beste Dirk,

Ik kan me volledig vinden in je verwarring, dit is heus niet eenvoudig, maar laten we desalniettemin nog een poging doen.

Die U-vorm die Bardet citeert heeft blijkbaar niet betrekking op de hele tand, maar slechts op de linguale zijde. Daar moest ik ook nog achterkomen! Gelukkig kunnen we Russell (1967) er online op naslaan, om Bardet's reeds geciteerde beschrijving van Mosasaurus hoffmanni tanden aan te vullen.

Link naar Russell (1967): http://peabody.yale.edu/sites/default/f ... 3_1967.pdf

Ik citeer vanaf pagina 54:
"The crowns of the marginal teeth in Mosasaurus are large and divided into
a lingual and buccal surface by a longitudinal carina. The lingual surface of
the tooth is “U”-shaped in cross-section; the buccal surface is more nearly flat,
both being divided by vertical ridges into prisms."

Vrij vertaald komt dit neer op:
'De kronen van de marginale* tanden in Mosasaurus zijn groot en onderverdeeld in een linguaal en buccaal** oppervlakte door één carina aan de lange zijde. Het linguale oppervlakte van de tand is "U"-vormig in doorsnede; het buccale oppervlakte is haast vlak, en beide worden onderverdeeld in prisma's door middel van verticale richels.'

*marginale, van margin- = zijkant, rand
**buccaal, van bucca = wang, dus aan de wang kant
(blijkbaar koos Russell buccaal i.p.v. labiaal!)

Het zou dus toch misschien wel zomaar eens kunnen, dat 1) als jouw tand slechts één carina heeft, en 2) aan de genoemde eisen van Bardet voldoet, en 3) als deze U-vorm van de linguale zijde U-vormig genoeg is, dat je hier met een Mosasaurus tand te maken hebt...?

Misschien dat professionele hulp inschakelen toch effectiever zal blijken?
(Anne Schulp?)

Ik lees toch nog even verder om te zien of een amateur als ik meer licht op de zaak kan schijnen.

Groeten,

Mark

[Bewerkt door MarkW op 05-07-2016 om 22:08 NL]

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 06 jul 2016, 10:52

Prachtige vondsten, Arno!
Voor verdere determinatie van de viskaakjes zou je de artikels van Friedman 2012, in Jagt et al.) en Taverne/Goolaerts (2015) kunnen raadplegen. Misschien heb je die al, maar ich dacht dat zij ergens als PDF op internet te vinden zijn.

Beste Groeten,
Oliver

Plaats reactie