Bewerkte vuursteen
Bewerkte vuursteen

Vandaag deze bewerkte vuursteen gevonden!
Ik ben er erg blij mee!
Kunnen jullie hier misschien nog meer over vertellen?
-
- Been thanked: 45 times
Antw: Antw: Bewerkte vuursteen
Dank je wel voor je reactie Charlie!Schouwenburg schreef:
Zoals al gemeld op oervondst checker. TOPVONDST.
Inmiddels al wel meer gehoord van Marcel en Luc!
Antw: Bewerkte vuursteen
Wat een schitterende vondst!!! Ik ben erg jaloers!
Wat zei Marcel over het stuk?
Wat zei Marcel over het stuk?
Gideon de Jong
Ik ben ook wel erg verbaasd dat zoiets moois zomaar te vinden is.
Het stuk lag tussen het gruis van schelpen en steentjes. Ik wilde bijna het laatste deel van het gruis laten voor wat het was (beetje moe), maar keek gelukkig nog even verder! Toen vond ik deze ineens!
De reactie van Marcel:
"Wat een prachtige vondst! Ik ben onder de indruk, niet vaak gezien zo'n fraai exemplaar. Het is een werktuig van Neanderthalers, met een geschatte ouderdom van 50.000-80.000 jaar (maar dit is een hele ruwe schatting, kan er best 10.000 jaar naast zitten). Het is een werktuig dat in de categorie 'schaven' thuishoort zoals je zelf ook al opmerkt. Deze gaat gezien de tweezijdige bewerking richting de zogenaamde 'bifaciale schaven'; de bewerking doet een beetje denken aan de wijze waarop vuistbijlen zijn gemaakt, dat zijn ook tweezijdig bewerkte voorwerpen. Prachtexemplaar!"
Het stuk lag tussen het gruis van schelpen en steentjes. Ik wilde bijna het laatste deel van het gruis laten voor wat het was (beetje moe), maar keek gelukkig nog even verder! Toen vond ik deze ineens!
De reactie van Marcel:
"Wat een prachtige vondst! Ik ben onder de indruk, niet vaak gezien zo'n fraai exemplaar. Het is een werktuig van Neanderthalers, met een geschatte ouderdom van 50.000-80.000 jaar (maar dit is een hele ruwe schatting, kan er best 10.000 jaar naast zitten). Het is een werktuig dat in de categorie 'schaven' thuishoort zoals je zelf ook al opmerkt. Deze gaat gezien de tweezijdige bewerking richting de zogenaamde 'bifaciale schaven'; de bewerking doet een beetje denken aan de wijze waarop vuistbijlen zijn gemaakt, dat zijn ook tweezijdig bewerkte voorwerpen. Prachtexemplaar!"
- sjaak
- Has thanked: 376 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Normaal heb ik niet zoveel met bewerkt vuursteen, maar dit is wel een hele duidelijke en mooie. Van harte!
Groet,
Niels
Niels