Berenhoektand Zandmotor

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
zandmotor
Been thanked: 2 times
Berenhoektand Zandmotor

Bericht door zandmotor » 10 jul 2016, 20:04

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen week heb ik op de Zandmotor een puntgave hoektand van een beer gevonden. Ruim twee jaar nadat ik mijn eerste hoektand vond. De wortel van de hoektand die ik van de week vond is smaller/anders gevormd dan de wortel van de eerder gevonden hoektand. Op de foto waar beide tanden op staan staat de recent gevonden tand boven. Mijn vraag is nu of dat te maken heeft met de plaatsing in de kaak: kun je aan deze tanden zien of ze in de boven- of onderkaak gezeten hebben?

groet,

Dick

Gidi
Antw: Berenhoektand Zandmotor

Bericht door Gidi » 10 jul 2016, 20:12

Mooie vondst weer Dick!

Ik denk dat aan de hand van de "geul" die je in de kroon ziet en de vorm van het email ten opzichte van de wortel wel kan zeggen welke van de vier het is?

Gideon de Jong

wing
Contacteer:

Bericht door wing » 10 jul 2016, 23:40

Wow Dick
Prachtig. Mooie aanwinst voor je roofdier verzameling

Groetjes Willy

Zandmotorvondsten

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 11 jul 2016, 06:45

Als je een foto van de voorzijde maakt kan ik zien of hij uit de onder- of bovenkaak komt. Er is altijd een flinke individuele variatie. Op de wortel wordt constant een laagje tandcement afgezet. Het lijkt een beetje op bomen in de rustperiode (winter) wordt er minder afgezet dan in de zomer. Deze, destructieve, methode wordt wel gebruikt om individuele ouderdom vast te stellen.

Charlie

andersschinkel

Bericht door andersschinkel » 11 jul 2016, 08:20

Mooi, Dick! Gefeliciteerd!

Optimo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Bericht door Optimo » 13 jul 2016, 21:59

machtig mooie vondst Dick ,
en is al duidelijk op welke positie de tand hoort.

gr

Huug

zandmotor

Bericht door zandmotor » 14 jul 2016, 20:20

Afbeelding

Afbeelding

Als je een foto van de voorzijde maakt kan ik zien of hij uit de onder- of bovenkaak komt. Er is altijd een flinke individuele variatie. Op de wortel wordt constant een laagje tandcement afgezet. Het lijkt een beetje op bomen in de rustperiode (winter) wordt er minder afgezet dan in de zomer. Deze, destructieve, methode wordt wel gebruikt om individuele ouderdom vast te stellen.

Bedankt voor jullie reacties. Charlie, hierbij foto's van zowel de voor- als achterzijde van de tanden. 'Tand 1' is de meest recent gevonden tand, '2' die van twee jaar geleden. Opvallend vind ik dat de wortel van 1 veel smaller is. Zou je op grond van deze foto's kunnen zeggen of ze uit de boven- of onderkaak komen?

groet,

Dick

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 15 jul 2016, 07:14

1 bovenkaak. Hij is recht en het randje op de brede kant van email zit aan de binnenkant.
2 lijkt me een s-bocht te maken en dat duidt op de onderkaak. De algehele vorm doet me eerder aan bovenkaak denken, dus hier twijfel ik nog wat. Ook hier geldt het randje zit aan de binnen kant.
Er is in die tanden een enorme individuele variatie, bovendien hou ik zelf al rekening met meerdere soorten bruine beer van de Maasvlakte. Een paar kiezen doen me denken aan de steppenbeer (laatste grottenberen symposium) ,er zijn die wat meer "ronde" kiezen daarbij denk ik aan Holoceen en andere die niet op de andere twee lijken. Er is nog veel te weinig om ze aan een soort te kunnen plakken.

[Bewerkt door Schouwenburg op 15-07-2016 om 06:23 NL]

Charlie

zandmotor

Bericht door zandmotor » 17 jul 2016, 14:39

Bedankt voor deze heldere uitleg Charlie.

groet,

Dick

Plaats reactie