Proboscidea uit het Mioceen van Bosni
Proboscidea uit het Mioceen van Bosnië (deel 1)
Beste forumleden,
Ik heb jullie hulp nodig bij het determineren van een aantal molaren uit Centraal-Bosnië. De fossielen zijn oorspronkelijk gevonden in een van de kolenmijnen in de gemeente Gornji Vakuf-Uskoplje. Ik heb de molaren een tijd terug aangekocht en ik heb altijd mijn bedenkingen gehad bij de determinatie van deze molaren. Volgens de verkoper zijn de fossielen gedetermineerd op Tetralophodon longirostris. Dit met behulp van een Duitse paleontoloog (een autoriteit op het gebied van Proboscidea), maar die bewering van de verkoper betwijfel ik.
Het gaat om twee molaren (vermoedelijk m3 positie onderkaak) en twee stoottanden uit (vermoedelijk) de onderkaak, allen zijn afkomstig van hetzelfde individu. Mijn eigen determinatie komt uit op Gomphotherium angustidens. Maar aangezien ik geen expert ben en het vergelijkingsmateriaal en de openbare publicaties schaars zijn ben ik niet zeker van mijn determinatie. Ik hoop daarom dat jullie met mij mee willen denken. Misschien zijn de stoottanden wel te determineren aan de hand van de Schreger-lijnen?
Afmetingen;
Molaren; beide molaren hebben een lichte kromming t.o.v. de lengte.
Lengte 145mm
Maximale breedte 63mm
Maximale kroonhoogte 38mm
Stoottanden; het betreft twee afgebroken stoottanden, daadwerkelijke lengte niet bekend.
Lengte 158mm / 125mm
Breedte van een van de stoottanden 26mm bij 43mm
Antw: Proboscidea uit het Mioceen van Bosnië (deel 1)
Nog even een keer naar boven plaatsen voor degene die net terug zijn van vakantie.
Groet,
Christiaan.
Groet,
Christiaan.