Recente bryozoa uit Denemarken
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Recente bryozoa uit Denemarken

Beste fossiel.netters,
ik was de vergane week met mijn voetbal-team in Denemarken en heb de enige vrije dag te baat genomen om op het strand van Hirsthals naar recente en fossiele bryozoa te zoeken. Een paar fossiele handstukken heb ik wel gevonden, maar de massa aan recent materiaal was enorm, en dus had ik mij hierop geconcentreert.
Bij deze toon ik jullie enkele foto's van deze recente kolonieen, die vooral door hun diverse, soms enorm lange, stekels opvallen. Onder de getoonde soorten zijn o.a. Electra pilosa en Flustra foliacea. De andere heb ik nog niet op naam gebracht.
Veel plezier,
Oliver
[Bewerkt door hubertus68 op 01-08-2016 om 14:07 NL]
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Recente bryozoa uit Denemarken
Ik heb dit topic verplaatst van 'off-topic' naar 'fossielen algemeen'. Deze foto's vormen prachtig vergelijkingsmateriaal, en ik zou wel eens willen weten of er leden (sporen van) dit soort stekels hebben aangetroffen op hun fossiele bryozoa.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Oliver,
dit zijn prachtige foto's, echt indrukwekkend mooi.
Frederik,
ik ben in elk geval dergelijke fragiele stekels nog niet tegengekomen in mijn fossiel materiaal.
Het dichts bij kan je zien op de bijgevoegde foto, maar dat zijn dan al eerder massieve punten, die zich rond de mondopeningen hebben gevormd i.p.v. echte stekels.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68

Bedankt Frederik!
Stekels (spinae) zijn meestal niet bewaard. Erhard Voigt vond in de graafgangen van de Meerssen kalk echter exemplaren van Callopora sp. op die de lange stekels nog aanwezig waren (zie "Environmental conditions of Bryozoan ecology of the Hardground Biotope of the Maastrichtian Tuff-Chalk, near Maastricht (Netherlands)", Voigt, 1973f.
Ik zelf heb alleen maar een keer een Castanopora-achtige kolonie met preserveerde spinae gevonden (zie foto 1).
De resten van stekels vind men in het Limburgse Krijt regelmatig, bvb. op Onychocella propinqua, Callopora tegulata of Castanopora sp.
Groten,
Oliver
dag Oliver,
wauw, weer eens prachtige foto's!
Hoe doe je dat toch, zo mooi weergegeven, tot in de details en in de diepte! Als ik dit zie ben ik beschaamd dat ik aan de fotografie zo weinig tijd heb besteed. Ik zal moeten beginnen met een degelijk fototoestel aan te schaffen.
Let op Oliver want het strandkuieren is net zo verslavend... Ik heb de Electra pilosa aan de Kaloot gevonden en de Flustra foliacea in Knokke, ook telkens in grote overvloed. De laatste maal heb ik geprobeerd om levend materiaal te vinden doch dat zal voor een andere keer zijn. Heb je het boek van Hans De Blauwe, Mosdiertjes van de zuidelijke bocht van de Noordzee?
Als je beseft dat deze bosjes door elkaar worden geschud in de branding, dan is het toch fenomenaal dat al deze stekels er nog op staan? Of niet soms?
Soorten met heel lange stekels heb ik nog niet gevonden. En het lijkt me inderdaad heel onwaarschijnlijk dat deze fragiele stekels het overleven daar de gewone stekels al heel kwetsbaar zijn.
Andere stekels worden moeilijk tot heel moeilijk bewaard, doch het is niet onmogelijk. Het is een kwestie van voldoende materiaal vinden om hieruit de beste exemplaren te selecteren.
Omdat er toch heel wat soorten zijn met fragiele stekels ed, heb ik geleerd om van bij de start, nl de vondst in de groeve, heel voorzichtig te zijn en elk stuk in een zakje te steken. Ook het reinigen en manipuleren van de stenen doe ik nu veel voorzichtiger dan in het begin.
Ik heb eens een kleine test gedaan met een heel fijn penseel en hierbij braken de stekels af. Dit was voor mij voldoende om te beslissen om bepaalde stukken zelfs niet met water te spoelen.
Tenslotte, de conservering. Elk stuk in mijn collectie is vastgekleefd op karton, juist om geen enkel detail kapot te laten gaan.
groeten
Jeremy
wauw, weer eens prachtige foto's!
Hoe doe je dat toch, zo mooi weergegeven, tot in de details en in de diepte! Als ik dit zie ben ik beschaamd dat ik aan de fotografie zo weinig tijd heb besteed. Ik zal moeten beginnen met een degelijk fototoestel aan te schaffen.
Let op Oliver want het strandkuieren is net zo verslavend... Ik heb de Electra pilosa aan de Kaloot gevonden en de Flustra foliacea in Knokke, ook telkens in grote overvloed. De laatste maal heb ik geprobeerd om levend materiaal te vinden doch dat zal voor een andere keer zijn. Heb je het boek van Hans De Blauwe, Mosdiertjes van de zuidelijke bocht van de Noordzee?
Als je beseft dat deze bosjes door elkaar worden geschud in de branding, dan is het toch fenomenaal dat al deze stekels er nog op staan? Of niet soms?
Soorten met heel lange stekels heb ik nog niet gevonden. En het lijkt me inderdaad heel onwaarschijnlijk dat deze fragiele stekels het overleven daar de gewone stekels al heel kwetsbaar zijn.
Andere stekels worden moeilijk tot heel moeilijk bewaard, doch het is niet onmogelijk. Het is een kwestie van voldoende materiaal vinden om hieruit de beste exemplaren te selecteren.
Omdat er toch heel wat soorten zijn met fragiele stekels ed, heb ik geleerd om van bij de start, nl de vondst in de groeve, heel voorzichtig te zijn en elk stuk in een zakje te steken. Ook het reinigen en manipuleren van de stenen doe ik nu veel voorzichtiger dan in het begin.
Ik heb eens een kleine test gedaan met een heel fijn penseel en hierbij braken de stekels af. Dit was voor mij voldoende om te beslissen om bepaalde stukken zelfs niet met water te spoelen.
Tenslotte, de conservering. Elk stuk in mijn collectie is vastgekleefd op karton, juist om geen enkel detail kapot te laten gaan.
groeten
Jeremy
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Prachtig zeg! Ik vind het altijd fantastisch om van fossielen hun nog levende evenknieën te zien.
Ik las laatst in het boek 'Ecology and paleoecology of benthic foraminifera' van Murray (1991) dat sommige soorten forams zich vlakbij de uitstroomopeningen van bryozoa vasthechten. Naar waarschijnlijkheid maken ze zo gebruik van de opgewekte waterstroom om voedseldeeltjes te kunnen vangen. Dit vasthechten gebeurt voor zover ik weet wel met de pseudopodia van de foram (draden met exoplasma die uit de apertuur van foram komen), en niet door cementering. Ik vermoed dus niet dat je ze ooit zo op bryozoa zult tegenkomen.
@Jeremy: zelfs perslucht zal teveel zijn om ze schoon te maken, of niet?
[Bewerkt door KoenJ op 01-08-2016 om 19:55 NL]
Ik las laatst in het boek 'Ecology and paleoecology of benthic foraminifera' van Murray (1991) dat sommige soorten forams zich vlakbij de uitstroomopeningen van bryozoa vasthechten. Naar waarschijnlijkheid maken ze zo gebruik van de opgewekte waterstroom om voedseldeeltjes te kunnen vangen. Dit vasthechten gebeurt voor zover ik weet wel met de pseudopodia van de foram (draden met exoplasma die uit de apertuur van foram komen), en niet door cementering. Ik vermoed dus niet dat je ze ooit zo op bryozoa zult tegenkomen.
@Jeremy: zelfs perslucht zal teveel zijn om ze schoon te maken, of niet?
[Bewerkt door KoenJ op 01-08-2016 om 19:55 NL]
Groeten,
Koen
Koen
dag Koen,
Leuk om jouw verhaal over de wisselwerking tussen foraminifera en Bryozoa te lezen, heel interessant. Ik ben af en toe foraminifera tegengekomen doch deze waren veel groter dan 1mm.
Inderdaad, het is heel speciaal om je fossielen tot leven te zien komen. De huidige Bryozoa worden nog steeds bestudeerd, nieuwe soorten worden nog steeds ontdekt. En ook de foto's van recente kolonies die duikers maken zijn adembenemend omdat je je fossielen in zijn oorspronkelijk milieu kan bewonderen. Ook de kleurenpracht zijn wij niet gewoon daar onze fossielen meestal wit, grijs zijn.
Zo heb ik een 5-tal soorten Bryozoa zowel fossiel als recent, zelf gevonden.
Een algemeen voorkomende soort, Conopeum reticulum, vind je oa op mosselen en oesters, zowel in Nederland als in België. Toen ik ontdekte dat ik deze ook als fossiel reeds gevonden had, was ik,? Het is moeilijk om dit gevoel te vertellen.
Het is heel eigenaardig om op een strand zowel de fossiele als recente Bryozoa te vinden.
Ik heb een spuitbus met lucht, bedoeld om het vuil op een toetsenklavier te verwijderen. Dit heb ik een paar maal gebruikt doch het is in veel gevallen gemakkelijker om .... gewoon met de mond te blazen.
Kost niets en is veel gemakkelijker, beter te doseren.
Perslucht lijkt me inderdaad te gevaarlijk, te krachtig.
Toen ik met een uitermate dun penseel, het waren slechts een paar haren, er heel voorzichtig over streek, waren de stekels al verdwenen.
Dit maakt dat de specimens met stekels die ik in de collectie heb des te specialer zijn.
groeten
Jeremy
Leuk om jouw verhaal over de wisselwerking tussen foraminifera en Bryozoa te lezen, heel interessant. Ik ben af en toe foraminifera tegengekomen doch deze waren veel groter dan 1mm.
Inderdaad, het is heel speciaal om je fossielen tot leven te zien komen. De huidige Bryozoa worden nog steeds bestudeerd, nieuwe soorten worden nog steeds ontdekt. En ook de foto's van recente kolonies die duikers maken zijn adembenemend omdat je je fossielen in zijn oorspronkelijk milieu kan bewonderen. Ook de kleurenpracht zijn wij niet gewoon daar onze fossielen meestal wit, grijs zijn.
Zo heb ik een 5-tal soorten Bryozoa zowel fossiel als recent, zelf gevonden.
Een algemeen voorkomende soort, Conopeum reticulum, vind je oa op mosselen en oesters, zowel in Nederland als in België. Toen ik ontdekte dat ik deze ook als fossiel reeds gevonden had, was ik,? Het is moeilijk om dit gevoel te vertellen.
Het is heel eigenaardig om op een strand zowel de fossiele als recente Bryozoa te vinden.
Ik heb een spuitbus met lucht, bedoeld om het vuil op een toetsenklavier te verwijderen. Dit heb ik een paar maal gebruikt doch het is in veel gevallen gemakkelijker om .... gewoon met de mond te blazen.

Kost niets en is veel gemakkelijker, beter te doseren.
Perslucht lijkt me inderdaad te gevaarlijk, te krachtig.
Toen ik met een uitermate dun penseel, het waren slechts een paar haren, er heel voorzichtig over streek, waren de stekels al verdwenen.
Dit maakt dat de specimens met stekels die ik in de collectie heb des te specialer zijn.
groeten
Jeremy
- hubertus68
Antw: Antw: Recente bryozoa uit Denemarken
Misschien kan je een paar foto's van die exemplaren maken. Dit zou best interessant zijn om te zien.jeremy schreef:
groeten
Jeremy
Groeten,
Oliver
Antw: Antw: Antw: Recente bryozoa uit Denemarken
Misschien kan je een paar foto's van die exemplaren maken. Dit zou best interessant zijn om te zien.
Groeten,
Oliver[/quote]
Is een prima idee.
Ik ga een bezoek brengen aan Mediamarkt voor een degelijk fototoestel met macro-functie en kan ik eindelijk eens degelijke foto's maken. En kan ik jullie exemplaren tonen uit het Mioceen van Frankrijk.
Heb je wat tips ivm jouw fototoestel?
groeten
Jeremy
- hubertus68
Hoi Jeremy,
Ik heb een Canon SX600 HS. Deze heeft een goede macrofunctie maar kan niet zonder de bino (een heel oude Leitz).
Groeten,
Oliver
Ik heb een Canon SX600 HS. Deze heeft een goede macrofunctie maar kan niet zonder de bino (een heel oude Leitz).
Groeten,
Oliver