Juiste overgang ontzilt-stadium naar lijmbad-stadium

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Carboon
Has thanked: 437 times
Been thanked: 526 times
Juiste overgang ontzilt-stadium naar lijmbad-stadium

Bericht door Carboon » 01 aug 2016, 16:46

Hallo forum,

Even een vraag namens een vriendin, die momenteel een stuk slagtand in het water heeft liggen om te ontzilten. Hierna wil ze het stuk in de lijm gaan zetten. Het is haar (en mij) echter niet duidelijk of a) de slagtand eerst moet opdrogen voordat hij in het lijmbad gaat, of b) dat de slagtand direct uit het water in de houtlijmoplossing moet? In het eerste geval zijn we bang dat het stuk uit elkaar brokkelt, maar in het tweede geval weten we niet of de lijm goed opgenomen wordt? Ik had het "Botten in het witte bad" artikel van Natuurmuseum Rotterdam toegestuurd, maar daar staat het niet duidelijk in...

Iemand die ons hiermee kan helpen? Alvast bedankt!

Groeten,

Tim

Op zoek naar groen in het zwart.

Carboon
Antw: Juiste overgang ontzilt-stadium naar lijmbad-stadium

Bericht door Carboon » 03 aug 2016, 16:44

Niemand?
Ik had verwacht dat er veel ervaring met de houtlijmmethode zou zijn hier op het forum...

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 03 aug 2016, 19:34

De slagtanden zijn erg moeilijk. Ik liet ze langzaam wat drogen en dompelde ze daarna onder in de lijmoplossing. Dit proces herhaalde ik een aantal keren. Uiteindelijk liet ik het drogen en bij het ontstaan van scheurtjes vulde ik deze met pure houtlijm. Maar deze stukken moet je in de gaten blijven houden

Charlie

Anthonie
Has thanked: 11 times
Been thanked: 31 times
Contacteer:

Bericht door Anthonie » 04 aug 2016, 07:18

Hey Tim

Ik zie je vraag nu pas. Altijd eerst het stuk laten drogen zou ik zeggen, alles moet kurkdroog zijn, want sommige lijmoplossingen slaan wit uit bij contact met water en vocht. Laat alles aan de lucht drogen voor een paar weken,totdat het geheel kurkdroog is, Op deze manier kan je ook nagaan of het stuk zelf goed onzilt is. Als er tijdens het droogproces nog uitbloei is van zoutmineralen, dan moetje hem eerst verder laten ontzilten.

Hopelijk heb ik hiermee je vriendin geholpen

Groeten

Anthonie

* Scientia et Miratio *

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 04 aug 2016, 09:41

Ik ben ook benieuwd naar hoe de bottenverzamelaars dit aanpakken. De gebruikte houtlijm is een dispersie op waterbasis dacht ik. Het voornaamste probleem met niet laten drogen lijkt me dan dat de lijm niet ver genoeg kan doordringen in het fossiel (omdat dat reeds verzadigd is met water). Wel eerst laten drogen loop je een risico op scheuren lijkt me.
Zijn er mensen die het droogproces vertragen, vb. door papier rond het fossiel te wikkelen, of het in een zak te steken? Ik heb dat wel eens toegepast met kleifossielen, en het vermindert de kans op inscheuren gevoelig.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Bram

Bericht door Bram » 05 aug 2016, 09:06

Toen ik nog houtlijm gebruikte liet ik het materiaal gewoon rustig en volledig drogen in het donker op een koele plaats. In het geval van heel fragiel spul (zoals ivoor) in een iets vochtige handdoek. Uiteraard tussentijds in de gaten houden en eventueel de handdoek vervangen. Pas als het stuk helemaal droog was ging het de lijm in. In het geval van ivoor kan je een wat dikkere oplossing gebruiken en dat na drogen nog eens herhalen. Overigens langzaam in de lijm laten zakken zodat de lucht kan ontsnappen. Anders bestaat de kans dat het ding uit elkaar knalt.

Overigens zou ik geen houtlijm gebruiken, zeker niet voor slagtanden. Ik zou werken met een plasticlijm. Dat vereist een wat grotere investering en de juiste voorzorgen (want aceton) maar het resultaat is naar mijn mening beter en in het geval van een fraai slagtandfragment zeker de moeite waard. Drogen is in feite hetzelfde.

Als je twijfelt of het stuk al helemaal droog is, gewoon nog een paar dagen laten liggen. Water dat er nog inzit kan het resultaat goed verpesten.

Groeten,
Bram

Carboon

Bericht door Carboon » 06 aug 2016, 15:18

Bedankt voor de antwoorden, hier kunnen we wat mee! Langzaam laten drogen dus.
Bram, is de "plasticlijm" waarover je het hebt een velpon-aceton oplossing?

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Bericht door KoenJ » 06 aug 2016, 15:50

Lijkt me eerder paraloid B72, toch?

Groeten,
Koen

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 06 aug 2016, 21:39

Paraloid is te verkiezen boven 'velpon'. Van die laatste ken je de samenstelling niet, en ga je op lange termijn wellicht sneller in de problemen komen.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Bram

Bericht door Bram » 06 aug 2016, 22:48

Velpon, of Collall Universeellijm bijvoorbeeld.

Groeten,
Bram

Plaats reactie