Ik gebruik een Inland Swap Top all-in-wonder machine. Of liever gezegd: ik gebruikte een Inland Swap Top all-in-wonder. Vandaag bij het slijpen van agaten is één van de diamantschijven muurvast komen te zitten aan de as van de motor. Met geen mogelijkheid meer los te krijgen

. Ik kan nu dus geen schijven met verschillende grofheden meer wisselen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik vlak na de aanschaf van deze machine al mijn bedenkingen had over de kwaliteit. Koperen bevestigingsmoeren die snel braampjes en vervormingen laten zien waardoor alles net niet lekker past of erg stroef over elkaar heen schuift. Nu is het dan uiteindelijk zover dat alles muurvast zit. Ben er eigenlijk wel klaar mee. Ik denk dat ik opzoek ga naar een trilpan. Deze zijn beter geschikt voor vlakke stukken.
Ik heb ook veel op glasplaten gedaan met SiC korrels. Dit gaat eigenlijk veel beter en de te slijpen oppervlakken worden egaler dan op de slijpmachine. Enkele tips:
- Gebruik voldoende water (met een druppeltje afwasmiddel) om te mengen met de SiC korrels. Te veel of te weinig water zorgt voor een slecht slijpresultaat; zorg dat je een mooi stevig papje maakt waarbij de steen/het fossiel fijn over de glasplaat glijdt zonder dat je al te veel kracht hoeft te gebruiken. Als het water snel verdampt, druppel dan op tijd weer wat water over de glasplaat. Als het papje te droog wordt kan dit weer lelijke krassen geven.
- Vernieuw na enkele minuten slijpen de korrels aangezien de korrels hun scherpe randjes verliezen en daardoor niet efficient meer slijpen. Verwijder eerst alle oude korrels (bijv. met een tuinslang) voordat je de nieuwe korrels op de glasplaat strooit.
- Voordat je overstapt naar een fijnere korrel, maak de steen/het fossiel en de glasplaat heel goed schoon met water en een (tanden)borstel. Vooral in eventuele holtes in een fossiel kunnen korrels blijven zitten. Als deze korrels loskomen bij het polijsten met een fijnere korrel snap je wel wat er gebeurt.
- Te snel overstappen naar een fijnere korrel geeft een slecht resultaat omdat sommige diepere krassen blijven zitten. Heb geduld en beoordeel het oppervlak als de steen/het fossiel droog is. Water vereffent krasjes waardoor je denkt dat het oppervlak mooi glad is.
- Te hard drukken kan er voor zorgen dat de glasplaat een beetje doorbuigt. Hierdoor wordt het te slijpen oppervlak niet egaal geslepen en kan er in het midden van de steen/het fossiel een doffe, ruwere plek ontstaan. Bij overstappen naar een fijnere korrel wordt het midden van het oppervlak dan niet meer goed geraakt door de SiC korrels. Zorg voor een stevige, vlakke ondergrond waar je de glasplaat bovenop legt (bijvoorbeeld een dikke houten plaat). Te hard drukken geeft eigenlijk altijd een lelijk resultaat.
- Ik gebruik tegenwoordig voor elke korrelgrootte een specifieke glasplaat of kant van een glasplaat. De glasplaten worden namelijk ook ruw van het slijpen en je zult begrijpen dat een ruwe glasplaat met een zeer fijne korrel geen goede combinatie is voor het beste resultaat. Gebruik de glasplaat in zijn geheel en niet alleen het midden. Dit voorkomt dat de glasplaat uiteindelijk hol wordt geslepen.
- Polijsten doe ik met ceriumoxide op vilt. Gebruik de wrijving goed zodat het oppervlak van de steen/het fossiel een beetje warm wordt. Let op dat het niet te warm wordt want dan kan het ceriumoxide 'verbranden' en krijg je lelijke donkerbruine vlekken op het oppervlak die niet meer te verwijderen zijn (of je moet opnieuw gaan slijpen). Ga niet polijsten als je korrel 1200 of 1600 nog niet gebruikt hebt. Je zult dan zeker geen glanzend oppervlak krijgen bij polijsten!
- Bij de fijnere korrels en polijsten een stofkapje gebruiken zodat je het niet inademt.
Het is allemaal een kwestie van doen en zelf het gevoel krijgen. Zo heb ik het zelf ook ervaren. Oefen eerst op wat afvalstukjes voordat je aan de mooiere stukken begint.
Als er nog vragen zijn dan hoor ik het graag!
Groeten,
Micha