Pygidium van een Nyterops nyter?
- mihcaz
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 15 times
Pygidium van een Nyterops nyter?
Eifel vondst uit 2008.
Nog niet determineerd maar ik vermoed het pygidium van een Nyterops nyter.
Wie kan mij de bevestiging geven?
Ik heb nog niet het lef gehad om verder te prepareren. Bang voor beschadiging omdat in het gesteente breukvlakken lopen die haaks op de trilobieten staan.
Groeten,
Micha
Antw: Pygidium van een Nyterops nyter?
Dag Micha, het vrij grote gladde oppervlakte rond de rand van het pygidium spreekt volgens mij het geslacht Nyterops al meteen tegen. Ik zou eerder denken aan een proetide, wellicht specifieker iets dat richting Dechenella gaat.
Die breukvlakken hoeven niet per sé de preparatie te bemoeilijken, het ziet eruit alsof de matrix goed van de schaal scheidt, als je dus de juiste luchtdrukbeitels en een microscoop hebt zou ik het gewoon proberen. Is er reeds een aanleiding om te denken dat er meer van de trilobiet aanwezig is?
Met vriendelijke groeten,
Mark
Die breukvlakken hoeven niet per sé de preparatie te bemoeilijken, het ziet eruit alsof de matrix goed van de schaal scheidt, als je dus de juiste luchtdrukbeitels en een microscoop hebt zou ik het gewoon proberen. Is er reeds een aanleiding om te denken dat er meer van de trilobiet aanwezig is?
Met vriendelijke groeten,
Mark
- mihcaz
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 15 times
Hallo Mark,
Dank voor suggesties!
Ik heb ondertussen het forum afgezocht op vergelijkbare vondsten en ik ben ook verder op internet gaan speuren. Ik denk dat je zeker wel eens gelijk kunt hebben dat het eerder een Dechenella is dan een Nyterops. Lastig dat op internet niet altijd alles goed beschreven staat ondanks dat bepaalde sites er professioneel uitzien. Niet zomaar blind vetrouwen dus
Groeten,
Micha
Dank voor suggesties!
Ik heb ondertussen het forum afgezocht op vergelijkbare vondsten en ik ben ook verder op internet gaan speuren. Ik denk dat je zeker wel eens gelijk kunt hebben dat het eerder een Dechenella is dan een Nyterops. Lastig dat op internet niet altijd alles goed beschreven staat ondanks dat bepaalde sites er professioneel uitzien. Niet zomaar blind vetrouwen dus

Groeten,
Micha
Doet mij toch ook erg Dechenella aan.
verder preppen om het stuk beter vrij te leggen zal wel reuse meevallen, hopen op de rest van het beestje....
net zoals nyterops zijn ook de losse onderdelen van deze jongens veelvuldig te vinden.
complete zijn echter behoorlijk zeldzaam.
in Resteigne zijn volop Dechenella pygidiums te vinden, cranidia en librigena ook nog wel in bepaalde lagen, maar zelfs een complete cephalon is mij nog niet gelukt
(eerlijk toegegeven heb ik wel een medezoeker een complete Dechenella uit de steen zien toveren)
verder preppen om het stuk beter vrij te leggen zal wel reuse meevallen, hopen op de rest van het beestje....
net zoals nyterops zijn ook de losse onderdelen van deze jongens veelvuldig te vinden.
complete zijn echter behoorlijk zeldzaam.
in Resteigne zijn volop Dechenella pygidiums te vinden, cranidia en librigena ook nog wel in bepaalde lagen, maar zelfs een complete cephalon is mij nog niet gelukt
(eerlijk toegegeven heb ik wel een medezoeker een complete Dechenella uit de steen zien toveren)
oeps...
- Maurice
- Senior Lid
- Been thanked: 2 times
- Contacteer:
Ik sluit me aan bij Ivo, voor mij ook een Dechenella.
growing old is mandatory, but growing up is
optional.
optional.
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Helemaal mee eens. Voor een verdere determinatie zou je eens in één van de boeken van Martin Basse moeten duiken. Er zijn best wel wat Dechenella soorten beschreven uit de Duitse Eifel.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)