Vakantie omgeving Solnhofen

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
Indagator
Been thanked: 1 time
Vakantie omgeving Solnhofen

Bericht door Indagator » 25 aug 2016, 13:23

Hallo allemaal,

Zoals beloofd zal ik een klein verslag schrijven over mijn twee weken durende vakantie in de omgeving van Solnhofen. Het was niet mijn eerste bezoek aan deze omgeving en in de voorbije jaren heb ik hier al een aantal prachtvondsten mogen doen samen met mijn vader. Met de opgedane kennis had ik me redelijk tot goed voorbereid en vertrokken we de 6e augustus vroeg in de ochtend richting zuid-Duitsland.

Na aankomst bij de “ferienwohnung” hebben we een mooie wandeling gemaakt en gingen we vroeg naar bed voor de eerste zoekdag bij de Besuchersteinbruch Mühlheim. Hier is het altijd even zoeken naar een geschikt plekje waar je mooi de platen kunt na gaan. Helaas is me dat de eerste dag niet gelukt al had de plek waar ik zat een klein oppervlakte met een dun bruikbaar laagje. Hier had ik een mooi kreeftje gevonden naast de standaard ammonieten en coprolieten.

De tweede dag ben ik op een nieuwe plek gaan zitten waar ik beter aan de veelbelovende (zachtere) laagjes kon en dat resulteerde in enkele mooie vondsten waaronder een spons, een soort garnaal/kreeft ( ben ik nog niet helemaal over uit) en de derde dag ook twee vissen. Vervolgens kwamen we weer op een dood spoor met harde niet te splijten brokken. Dit dwong me om weer een nieuwe plek te zoeken (hier hadden we vrijwel de resterende tijd gezocht).

Na een tijdje zoeken kwam ik een plek tegen wat me deed denken aan de laatste vakantie dat we daar gezocht hadden. Destijds hadden we ontzettend veel vissen gevonden en dus probeerde ik mijn geluk. Vrijwel de eerste plaat die ik eruit haalde was een redelijke vis. Vervolgens moest ik een grote plaat eruit halen om de vis helemaal vrij te kunnen leggen en bij het splijten van die plaat vond ik een vis en daarnaast zat ook nog een inktvis. Eenmaal geprepareerd zal dit een prachtstuk worden. Na die goede vondsten bleef het een tijdje stil ofschoon pa een mooie grote ammoniet gevonden had en ik een Phalangites priscus (kreeftenlarve) en een kleine beschadigde krokodillentand. De vele onregelmatigheden in de platen maakten het splijten ontzettend moeilijk. Na enkele dagen van geen noemenswaardige vondsten wilde ik de plek opgeven (had ik dat maar gedaan achteraf) echter twee visjes gaven hoop op toch weer goede vondsten.

Drie dagen voor het einde van de vakantie ging ik tegen beter weten in op een nieuwe plek zitten. Na enkele platen te hebben gespleten vond ik een klein visje. Genoeg reden om de plek goed vrij te leggen. De voorlaatste dag vond ik waarschijnlijk de topvondst van de vakantie. In eerste instantie leek het om een doodgewone krokodillen coproliet te gaan. Echter had deze veel grote delen uitsteken (normaal zijn ze grijs en is het oppervlakte over het algemeen “vrij glad”). Toen ik het laagje eraf spleet waar de coproliet zat zag ik aan de breukvlakken grijze delen zitten. Na goed kijken bleken dit botten te zijn (uiteindelijk drie stuks). Deze vondst heb ik aan Roland (de eigenaar van de groeve) laten zien en hij had dit nog niet eerder gezien. Helaas heb ik niet meer kunnen terugvinden van deze maaltijd op de laatste dag. Lang had ik niet getreurd dankzij drie vissen en een mooie grote kreeft. ;)

Groeten,
Arno

Ps. De botten en de krokodillen tand heb ik van de eigenaar mogen meenemen dit betekend niet op voorhand dat je dergelijk materiaal zomaar meekrijgt. Gelieve dergelijke vondsten altijd te melden vanwege de wetenschappelijke waarde mocht je in de omgeving van Solnhofen zoeken.

Indagator
Antw: Vakantie omgeving Solnhofen

Bericht door Indagator » 25 aug 2016, 13:37

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij deze ook enkele foto's van de vondsten:

Foto 1 Phalangites priscus
Foto 2 de spons
Foto 3 de kreeft van dag 1
Foto 4 de mooie grote kreeft van de voorlaatste dag
Foto 5 een van de vissen
Foto 6-7 Botje, de coproliet met waarschijnlijk meer botten. Ik vermoed dat de lossen botten eruit zijn gespoeld.

Indagator

Bericht door Indagator » 25 aug 2016, 13:39

Afbeelding

Afbeelding

Tussendoor hebben we ook kort gezocht in de bossen en aan de rand van akkers. Wat resulteerde in enkele mooie ammonieten en een stuk zeebodem. De zeebodem delen moet ik met azijnzuur vrij zien te leggen. Het resultaat zal ik ook delen.

In de foto's zijn vondsten uit het bos te zien.

Maurice
Senior Lid
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Maurice » 25 aug 2016, 14:12

Super verslagje en foto's Arno :D
ik kijk uit naar het geprepte resultaat :)

gr.
Kevin

growing old is mandatory, but growing up is
optional.

redmilksnake
Has thanked: 3 times
Been thanked: 60 times

Bericht door redmilksnake » 25 aug 2016, 14:34

Prachtige vondsten! Ik hoop binnenkort tijd te hebben voor wat foto's en een verslagje van mijn eigen tripje in dezelfde groeve!

Groet

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 25 aug 2016, 15:53

Bedankt voor het verslag Arno!
Een ongeoefend Solnhofen-oog (zoals dat van mij) moet tog goed kijken om er iets in te zien. De kreeft-larve is echter heel mooi bewaard.

Ik kijk uit naar de prepareerde fossielen! E deze zullen niet eenvoudig uit de steen te halen zijn, of?

Groeten, Oliver

sjaak
Has thanked: 372 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 25 aug 2016, 22:44

Heel mooi!
Wat os die vleugelachtige structuur bij de vis op foto 5? Een vin?

Groet,

Niels

Indagator
Antw: Antw: Vakantie omgeving Solnhofen

Bericht door Indagator » 26 aug 2016, 10:19

hubertus68 schreef:
Ik kijk uit naar de prepareerde fossielen! E deze zullen niet eenvoudig uit de steen te halen zijn, of?

Groeten, Oliver
Dat zal nog even duren het uitprepareren zal nog wel even duren daar heb ik helaas de apparatuur niet voor voorlopig. Maar enkele kan ik wel al doen middels zuur (tip van de groeve eigenaar, niet zelf bedacht).

Groeten,
Arno

Indagator
Antw: Antw: Vakantie omgeving Solnhofen

Bericht door Indagator » 26 aug 2016, 10:21

sjaak schreef:
Heel mooi!
Wat os die vleugelachtige structuur bij de vis op foto 5? Een vin?
Dat is de staartvin Sjaak, op het gebroken deel zit het hoofd.

Groeten,
Arno

Plaats reactie