Determinatie tand

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Maarten
Determinatie tand

Bericht door Maarten » 14 okt 2004, 11:17

Afbeelding

Beste mensen, tussen andere tanden zat een tand die ik niet ken. Lijkt op Gompotherium maar is kleiner 4x2 cm Miocene Gansu province China

Wie helpt met id? Maarten

[Bewerkt door Maarten op 14-10-2004 om 10:18 NL]

God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

Maarten
Antw: Determinatie tand

Bericht door Maarten » 14 okt 2004, 11:18

Afbeelding

Foto uit andere hoek.

God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

The Stone
Contacteer:

Bericht door The Stone » 14 okt 2004, 12:02

Inderdaad geen Gomphie!

Daarvan staan de tepels (=Masto\'s) direct naast elkaar.
Echter bij de Platybeledon grangeri (= de schoffeltand olifant) staan ze wat meer schuin naast elkaar zoals te zien is op de 1e foto.
Maar deze tand is vrij klein, dat kan dus 2 dingen betekenen ten 1e het is een melkkies van een heel jong dier of ten 2e het is toch nog iets anders.
En dan kom je bij knobbel kiezen uit China al gauw terecht bij de grote panda of een wild zwijn.

Maar zelf hou ik het toch bij een melkkies van een Platybeledon. Ook omdat de kies vrij slank is. Ikzelf heb er een van een volwassen exemplaar en deze is ook slank t.o.v. de Gomphotherium die bredere kiezen heeft.

Groeten,
The Stone

[Bewerkt door The Stone op 14-10-2004 om 11:02 NL]

When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.

Once you've got heat, you can do everything!

Maarten

Bericht door Maarten » 14 okt 2004, 12:42

Ja, kan ik helemaal met je eens zijn! Stuur de foto ook nog naar een kennis van mij, als het wat anders wordt zet ik het neer. Overgiens roep ik natuurlijk iedereen van het forum op te reageren!

davinci
Contacteer:

Bericht door davinci » 14 okt 2004, 13:16

Ik dacht ook meteen aan een wild zwijn...maar daar is deze net even te groot voor.Ik had een paar zwijnenkiezen om te vergelijken en toen bleek die van maarten groter.
qwa vorm is het wel bijna het zelfde als dat van een zwijn.
En dan hebben we het over de laatste kies helemaal achterin.toch?

[Bewerkt door davinci op 14-10-2004 om 12:19 NL]

i just looove fossils

Maarten

Bericht door Maarten » 14 okt 2004, 17:47

Ik kreg net bericht van een kennis uit Engeland, deskundige op zoogdiergebied. Hij is los van The Stone en mijzelf tot dezelfde conclusie gekomen. Het is nagenoeg zeker Platybeledon, heel misschien andere vroege olifant. Klasse The Stone!

Verder een prima aanwinst voor mijn collectie!

Casper
Contacteer:

Bericht door Casper » 14 okt 2004, 18:03

dat hebben jullie snel gedaan!

Post mortem we sort 'em!

Maarten

Bericht door Maarten » 14 okt 2004, 19:55

Ja, echt lekker! Kijk even op het onderwerp slangenwervel, heb er andere foto opgeplaatst van wervel die ik net binnen heb.

Casper
Contacteer:

Bericht door Casper » 14 okt 2004, 21:38

ja, die foto heb ik gezien, maar lijkt niet op mijn fossiel, jammer.

Groeten, Casper

Post mortem we sort 'em!

Maarten

Bericht door Maarten » 14 okt 2004, 22:06

Overigens zijn we wel heel erg goed met elkaar bezig. Echt kennis delen (zoals het ook hoort)

Gesloten