verschillende leuke dingen
verschillende leuke dingen
hey,
Ik heb vorige week deze spulletjes gekregen.
Spijtig genoeg heb ik niet bij alles een vindplaats of ouderdom.
foto 1 , 2: geen idee welke soort
foto3 en 4: ook niet
foto 5,6,7: ammoniet maar van welke soort?
foto 8,9,10,11: komt uit een groeve in Denemarken
foto 12,13,14: geen idee
laatste fotos: bryozoa maar welke soort
alvast bedankt!
weet dat er nog maar 5 procent van
alle fossielen gevonden zijn! :)
-
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Antw: verschillende leuke dingen
Foto's 3&4 lijken mij recente Gladde olifantstand (Dentalium entalis). Deze soort komt veelvuldig langs de Nederlandse en Belgische kusten voor.
Foto's 8-18 zijn allen fossiele sponzen. 8-14 doet denken aan Exanthesis zoals deze gevonden wordt bij Cap Blanc Nez, maar als dit specimen uit Denemarken komt zal het aanzienlijk jonger zijn (Campaniaan-Maastrichtiaaan ipv Cenomaniaan). 14-18 doet denken aan Rhizopoterion. Kijk maar eens bij http://www.fossiel.net/id_system/fossil ... tformatie=
Kijk, om een idee te krijgen maar eens naar deze publicatie:
E. Swierczewska-Gladysz, 2006: Late Cretaceous siliceous sponges from the Middle Vistula river valley (central Poland) and their palaeoecological significance
Annales Societatis Geologorum Poloniae, vol. 76: 227-296.
Het gaat hier om sponzen uit Polen, maar er zijn sterke overeenkomsten met de Boven-Krijt fauna's uit Denemarken.
Groetjes,
Johan
[Bewerkt door FossilDude op 05-10-2016 om 11:31 NL]
[Bewerkt door FossilDude op 05-10-2016 om 11:32 NL]
Foto's 8-18 zijn allen fossiele sponzen. 8-14 doet denken aan Exanthesis zoals deze gevonden wordt bij Cap Blanc Nez, maar als dit specimen uit Denemarken komt zal het aanzienlijk jonger zijn (Campaniaan-Maastrichtiaaan ipv Cenomaniaan). 14-18 doet denken aan Rhizopoterion. Kijk maar eens bij http://www.fossiel.net/id_system/fossil ... tformatie=
Kijk, om een idee te krijgen maar eens naar deze publicatie:
E. Swierczewska-Gladysz, 2006: Late Cretaceous siliceous sponges from the Middle Vistula river valley (central Poland) and their palaeoecological significance
Annales Societatis Geologorum Poloniae, vol. 76: 227-296.
Het gaat hier om sponzen uit Polen, maar er zijn sterke overeenkomsten met de Boven-Krijt fauna's uit Denemarken.
Groetjes,
Johan
[Bewerkt door FossilDude op 05-10-2016 om 11:31 NL]
[Bewerkt door FossilDude op 05-10-2016 om 11:32 NL]
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
- Spongebob
- Has thanked: 422 times
- Been thanked: 640 times
Het haaientandje en de ''olifantstandjes' kan ik weinig over zeggen, maar de andere fossielen stammen volgens mij allemaal (bij de laatste twee twijfel ik) van Cap Blanc Nez.
@Johan:
Rhizopoterion heeft de openingen verspringend in het gelid staan. Dat is bij het afgebeelde exemplaar niet het geval en daarom neig meer naar Laocoetis o.i.d.
@Johan:
Rhizopoterion heeft de openingen verspringend in het gelid staan. Dat is bij het afgebeelde exemplaar niet het geval en daarom neig meer naar Laocoetis o.i.d.
Time fades away (Neil Young)
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
@Tom (Spongebob): Ja hé? Het lijken eerder stukken zoals we die kennen van Cap Blanc Nez.
Wat betreft die Rhizopoterion/Laocoetis, daar zal je wel gelijk in hebben. Ik schreef de eerste naam die in mij op kwam. Jij hebt meer verstand van sponzen dan ik!
Groetjes,
Johan
[Bewerkt door FossilDude op 05-10-2016 om 19:52 NL]
Wat betreft die Rhizopoterion/Laocoetis, daar zal je wel gelijk in hebben. Ik schreef de eerste naam die in mij op kwam. Jij hebt meer verstand van sponzen dan ik!
Groetjes,
Johan
[Bewerkt door FossilDude op 05-10-2016 om 19:52 NL]
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
bedankt voor de reacties!
@suffeleersT: als je goed leest zie je dat ik schreef gekregen, deze heb ik niet gekocht
@suffeleersT: als je goed leest zie je dat ik schreef gekregen, deze heb ik niet gekocht

weet dat er nog maar 5 procent van