Tripje Ault. Sponzen?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Hidde
Been thanked: 102 times
Contacteer:
Tripje Ault. Sponzen?

Bericht door Hidde » 10 okt 2016, 11:00

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onlangs met onze vereniging bij Hannover (groeve Tutonia noord) en Rheine geweest.
Dit viel een beetje tegen qua vondsten. Hannover wel wat gevonden, maar in Rheine eigenlijk niets meegenomen. Wel een leuke groeve om in te zijn. De wanden zijn indrukwekkend hoog en mooi om de spekkoek achtige lagen daar te bekijken.

Tijdens een kleine vakantie een revanche gehad op de stekel huidige. Mijn vriendin is niet zo van de fossielen en het getij was verre van gunstig, maar toch 2 uurtjes mogen/kunnen zoeken bij Ault, Frankrijk.
In de kalk was het leuk zoeken. Er waren een aantal grote blokken los geslagen waar vele ovalen en crikel vromen op zichtbaar waren (doorsnedes van egels). Een ook enkele vuursteen egels gevonden.

Op de foto echter zaken waar ik weinig verstand van heb. Toen ik deze tegen kwam deed het me denken aan een spons (door de recente trip naar Hannover).
Is er iemand die iets over deze twee kan zeggen?

Groetjes Hidde

[Bewerkt door Hidde op 10-10-2016 om 10:05 NL]

Marine mammals, dolphinately awesome

Hidde
Contacteer:
Antw: Tripje Ault. Sponzen?

Bericht door Hidde » 10 okt 2016, 11:04

Afbeelding

De tweede was ik vergeten. Hierbij de foto.

Spongebob
Has thanked: 422 times
Been thanked: 640 times

Bericht door Spongebob » 11 okt 2016, 20:42

Hoi Hidde,

Inderdaad sponzen. De eerste ziet er uit als een schacht van Ventriculites en bij de tweede heb je te maken met de een of andere meanderende spons (komen meerdere in aanmerking). Meanderende sponzen komen bij Hannover overigens naar verhouding in veel mindere mate voor dan bij Ault.

Time fades away (Neil Young)

Hidde
Contacteer:

Bericht door Hidde » 12 okt 2016, 12:14

Spongebob,

Dank voor uw reactie en leuk dat het toch sponzen blijken te zijn.
Begrijp dat de lijnen in de klak moeilijk tot een specifieke spons kunnen leiden.

Plaats reactie