angustidens of megalodon?
-
angustidens of megalodon?

Beste leden,
Is de tand op foto 1 en 2 een hele grote Otodus angustidens gezien de (wel zwakke) bijspitsen of een toch O. megalodon? Rechtop: 83mm en van opzij; 95mm. Vindplaats Kallo basisgrind.
Foto 3 Als ik deze tand vergelijk met de afbeeldingen in Leriche 1910, dan zou dit exemplaar een Otodus angustidens (beschreven als Carcharodon angustidens) moeten zijn. Rechtop: 70mm en van opzij: 78mm. Vindplaats: Kallo basisgrind.
Tenslotte een duidelijke O. megalodon. Rechtop: 85mm en van opzij: 94mm. Vindplaats: Borgerhout.
cheers
Wilson
-
Antw: angustidens of megalodon?
Niemand een idee?
Waar zijn toch die haaietandenexperts van weleer?
Afb.3 en 4 zijn ter vergelijking erbij geplaats. Dat heb ik vergeten te vertellen.
Waar zijn toch die haaietandenexperts van weleer?
Afb.3 en 4 zijn ter vergelijking erbij geplaats. Dat heb ik vergeten te vertellen.
Wilson
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Wilson.
Al ff gekeken bij Megalodon chubutensis,das te overgangsvorm van Angustidens naar Megalodon zonder spitsen.
Die worden vaak in Antwerpen gevonden.
GR
Al ff gekeken bij Megalodon chubutensis,das te overgangsvorm van Angustidens naar Megalodon zonder spitsen.
Die worden vaak in Antwerpen gevonden.
GR
strandjutters
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Ik weet er zelf niets van, maar het zijn wel mooie tandjes!
Groet,
Niels
Niels
Inderdaad een Otodus, die "vorm" noemt men inderdaad wel eens Chubutensis.
Gaat tenslotte over hetzelfde dier en het is dus maar de vraag of al deze aparte "soortnamen" wel nuttig zijn, de grens is niet altijd even duidelijk, zeker niet bij ex-situ materiaal.
Het zijn verdorie wel mooie tanden, knap!
Groetjes,
Gunther
Gaat tenslotte over hetzelfde dier en het is dus maar de vraag of al deze aparte "soortnamen" wel nuttig zijn, de grens is niet altijd even duidelijk, zeker niet bij ex-situ materiaal.
Het zijn verdorie wel mooie tanden, knap!
Groetjes,
Gunther
- Everhardus
-
Dank voor de antwoorden.
Ik heb afbeeldingen van chubutensis bekeken. Inderdaad, als ik er een naam bij die tand moet, dan zou Otodus chubutensis de beste optie betekenen. Nogmaals dank.
Ik heb afbeeldingen van chubutensis bekeken. Inderdaad, als ik er een naam bij die tand moet, dan zou Otodus chubutensis de beste optie betekenen. Nogmaals dank.
Wilson