Fossielen van Texel

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Hidde
Been thanked: 102 times
Contacteer:
Fossielen van Texel

Bericht door Hidde » 19 dec 2016, 22:10

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Fossiel-netters,

Ik heb jullie hulp nodig. Gisteren even lekker uitgewaaid op het Texelse strand voor de week weer begon en daar vond ik deze stukken.

Naar het stuk op de eerste foto's ben ik het meest benieuwd: Is dit wel echt een fossiel? Op de 1e foto zie je een doorsneden van het stuk. Het midden lijkt mij vuursteen. Zou het een spons (kelk fragment) kunnen zijn?
Op de 2e foto van rechts naar links 4 cm.

Het tweede is een fragment van zee-egel steenkern. Erg duidelijk in de hand. Iets minder op deze foto's helaas. Mijn vermoeden gaat uit naar een Echinocorys sp. uit het Krijt. Ik vroeg me af of iemand er iets meer over kan zeggen dan ik nu hier beschrijf.
Langste doorsneden is 5 cm.
(Trouwens niet mijn eerste egel steenkern van Texel).

Hidde

Marine mammals, dolphinately awesome

TriloBase
Been thanked: 7 times
Contacteer:
Antw: Fossielen van Texel

Bericht door TriloBase » 20 dec 2016, 13:33

Hallo Hidde,

De eerste foto's lijken mij van een spons afkomstig te zijn. Op de eerste foto kan je nog de resten van de poriën zien.

De laatste foto's zijn duidelijk van een zee-egel. Een Echinocorys is zeer goed mogelijk.

mvg.
Danny

---------
TriloBase
---------

Spongebob
Has thanked: 421 times
Been thanked: 640 times

Bericht door Spongebob » 20 dec 2016, 20:06

Danny heeft gelijk. De eerste is waarschijnlijk een fragment van een Rhizopoterion. Moeilijk te zien van je foto's of ie in vuursteenbewaring is overgeleverd of 'normaal' verkiezeld. Bij het tweede fossiel kun je ook nog de libel zien. De zeeegel is niet geheel opgevuld met chalcedoon/kiezel en dan blijft er een soort van waterpas-libel over waaruit je kan afleiden hoe de egel ooit in het gesteente lag ingebed.

Time fades away (Neil Young)

Hidde
Been thanked: 102 times
Contacteer:

Bericht door Hidde » 20 dec 2016, 20:55

Trilobase en Spongebob,

Dank voor de reacties.
Ik zat een beetje te klooien met de foto's. Op een lichte achtergrond kwamen de fossielen zo zwart op de foto dat er praktisch geen details zichtbaar waren. In het echt zijn ze behoorlijk zwart en daarom vermoed ik dat de spons ook vuursteenbewaring is. (Maar ik laat het in het midden. Heb er niet zoveel verstand van. Zal hem eens meenemen naar een avond van de fossielen-club).

Erg leuk ook de informatie over de libel! Ik had geen idee.
Lucht heeft de neiging op naar boven te kruipen (is lichter lijkt me). Je zou kunnen zeggen dat het deel met de luchtbel naar boven lag in het gesteente?

Hidde

Marine mammals, dolphinately awesome

Plaats reactie