Stengelachtige vondst Vaches Noires
Stengelachtige vondst Vaches Noires

Bijgaand stukje steen gevonden in de Vaches Noires. Twijfel of het een fossiel betreft, maar het lijkt de structuur van een stengel te hebben.
Het voorwerp heeft een cylinderachtige vorm, waarbij de diameter 14 mm bedraagt. In lengterichting lopen buisjes die radiaal in een ring geplaatst zijn. Ik zie aan één kant twee duidelijke ringen met buisjes om elkaar heen (1e en 4e foto). Aan de andere zijde zijn de ringen minder duidelijk en lijken de buisjes willekeuriger verspreid (3e foto).
Iemand enig idee?
Antw: Antw: Stengelachtige vondst Vaches Noires
Echt? Heb je een link voor me waar ik een plaatje zou kunnen vinden? Wist niet dat sponzen stelen hebben. Hechten ze daarmee aan de bodem?Spongebob schreef:
Steel van een spons.
Welke functie hebben die buisjes die ik zie?
Thanks !
Antw: Stengelachtige vondst Vaches Noires
Veel sponzen met stelen hebben wortels waarmee ze zich aan de bodem hechten. Verder zijn de vormen nogal divers volgens mij.
Sponzen hebben vele kanalen waardoor zeewater stroomt en ze voedingsstoffen op kunnen nemen.
Je kunt ze opzoeken in het determinatiesysteem van deze site http://www.fossiel.net/id_system/fossil_id.php of op google spons fossielen Vaches Noires intikken kom je veel plaatjes tegen en een aantal topic's van deze site die hierover gaan.
Hidde
Sponzen hebben vele kanalen waardoor zeewater stroomt en ze voedingsstoffen op kunnen nemen.
Je kunt ze opzoeken in het determinatiesysteem van deze site http://www.fossiel.net/id_system/fossil_id.php of op google spons fossielen Vaches Noires intikken kom je veel plaatjes tegen en een aantal topic's van deze site die hierover gaan.
Hidde
Marine mammals, dolphinately awesome
Antw: Stengelachtige vondst Vaches Noires
Dank! Inmiddels verschillende foto's gevonden waarop de steel te zien is.
En een post op dit forum uit 2007 met een zeer vergelijkbaar stukje, waar men allerlei uitleg bij zocht (bot, versteend hout, vuursteen).
Ik ben overtuigd! En bij dat ik 'm uit het water gevist heb.
En een post op dit forum uit 2007 met een zeer vergelijkbaar stukje, waar men allerlei uitleg bij zocht (bot, versteend hout, vuursteen).
Ik ben overtuigd! En bij dat ik 'm uit het water gevist heb.