Echt of echte nepper?
-
- Been thanked: 1 time
Echt of echte nepper?
Hoi,
Enkele jaren geleden heb ik op een beurs in Frankrijk onderstaand
fossiel gekocht. Hij heeft enkele jaren in de la gelegen tot ik hem weer tegen kwam. Mijn vraag is: is het echt of nep? En als het echt is, wat zou het kunnen zijn? Vindplaats Marokko, waarschijnlijk
Kemkem afzetting(?)
Groetjes,
Piet
pieter
-
Antw: Echt of echte nepper?
Nou , dus maar even naar krokodilachtigen gegoogled en kwam uit bij
Paleo-Direct:
Skulls in matrix of the crocodyloform Dyrosaurus sp. from Morocco, are one of the most faked fossils skulls seen on the market, worldwide. Hundreds are sold each year to tourists and unsuspecting buyers. They are most always made up of ground up fossil bone and plaster, formed with some authentic portions or wholly fake, and mounted in sand in a plaster casing, or simply mounted on hardened sand. The teeth are usually artificially glued in and the jaw filled for a more impressive effect but this is almost always done in a ridiculous-looking manner.
Een ervaring rijker en een illusie armer, zullen we maar zeggen.
Bedankt voor het meedenken, Huug
Groetjes,
Piet
Paleo-Direct:
Skulls in matrix of the crocodyloform Dyrosaurus sp. from Morocco, are one of the most faked fossils skulls seen on the market, worldwide. Hundreds are sold each year to tourists and unsuspecting buyers. They are most always made up of ground up fossil bone and plaster, formed with some authentic portions or wholly fake, and mounted in sand in a plaster casing, or simply mounted on hardened sand. The teeth are usually artificially glued in and the jaw filled for a more impressive effect but this is almost always done in a ridiculous-looking manner.
Een ervaring rijker en een illusie armer, zullen we maar zeggen.
Bedankt voor het meedenken, Huug
Groetjes,
Piet
pieter
Zou je een foto kunnen plaatsen van waar de tanden de kaak raken? Dus iets meer close-up.
Het lijkt mij dat de tanden en het kaakfragment an sich echt zijn, maar of ze ook echt bij elkaar horen betwijfel ik (wat niet wil zeggen dat het niet zo is!).
Verder is het stuk vrijwel zeker in de matrix gezet. Op de foto met het bovenaanzicht zie je om de kaak heen een soort schijdingslijn van waar het gesteente van wat ruwer naar erg fijn en glad overgaat.
Het lijkt mij dat de tanden en het kaakfragment an sich echt zijn, maar of ze ook echt bij elkaar horen betwijfel ik (wat niet wil zeggen dat het niet zo is!).
Verder is het stuk vrijwel zeker in de matrix gezet. Op de foto met het bovenaanzicht zie je om de kaak heen een soort schijdingslijn van waar het gesteente van wat ruwer naar erg fijn en glad overgaat.
Nothing lasts... But nothing is lost.
-
Een betere foto lukt niet, dan wordt hij onscherp. Er zit ook kleurverschil in de tanden: de 5e en 10e tand zijn donkerder (van links naar rechts) en de 1e is geler dan de rest. Verder loopt er een scheur vanaf tand 7 dwars over het bot( kan gerestaureerd zijn)
Groetjes,
Piet
pieter
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Het zouden ook beenvistanden kunnen zijn. Dan is de kleur wel plausibel.
Ik heb al stukken als deze gezien, maar ik heb steeds wat getwijfeld over de authenticiteit. Ook nu.
Misschien is het een idee om deze mee te brengen naar de beurs in Ede (als je kan komen) en deze eens voor te leggen aan enkele mensen?
Ik heb al stukken als deze gezien, maar ik heb steeds wat getwijfeld over de authenticiteit. Ook nu.
Misschien is het een idee om deze mee te brengen naar de beurs in Ede (als je kan komen) en deze eens voor te leggen aan enkele mensen?
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
-
Hoi,
Ja ik zat ook al meer aan het fosfaatgebied te denken als vindplaats, Ypressiaan of zo.
Ja ik zat ook al meer aan het fosfaatgebied te denken als vindplaats, Ypressiaan of zo.
pieter
- Pleistoceen
- Contacteer:
@Admin,
Je schrijft:,,Wellicht zijn de tanden gemaakt van recente zoogdiertanden".
Ik ben wel benieuwd van welk recent zoogdier jij denkt dat deze tanden afkomstig zijn.
Je schrijft:,,Wellicht zijn de tanden gemaakt van recente zoogdiertanden".
Ik ben wel benieuwd van welk recent zoogdier jij denkt dat deze tanden afkomstig zijn.