Versteend hout?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
fossielengek
Versteend hout?

Bericht door fossielengek » 02 dec 2006, 17:04

Afbeelding

Afbeelding

Deze steen heb ik gevonden langs de Rijn. In eerste instantie dacht ik aan versteend hout maar ik begin nu toch te twijfelen. Weet iemand mischien wat dit is?

groetjes Jasper

agaathunter
Antw: Versteend hout?

Bericht door agaathunter » 02 dec 2006, 18:06

Hoi Jasper,

Dit is een stuk Prototaxites.
Voor meer gegevens moet je even kijken bij foto\'s en dan nieuwste foto\'s. Hier heb ik beschreven wat het kan zijn.
Het komt uit het Devoon,

Groetjes: Ed

geduld is een goede zaak

Guido
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Antw: Antw: Versteend hout?

Bericht door Guido » 02 dec 2006, 21:50

agaathunter schreef:
Hoi Jasper,

Dit is een stuk Prototaxites.
Voor meer gegevens moet je even kijken bij foto\'s en dan nieuwste foto\'s. Hier heb ik beschreven wat het kan zijn.
Hoi Ed,
De opmerking bij je foto dat het een zwam zou kunnen zijn heeft me het idee in gegeven dat je foto best lijkt op de Ganoderma, een nu in Nederland vorkomende parasitaire zwam.
Doordat de soort overblijvend is, lees meerjarig, maakt hij tijdens iedere groeiperiode een structuur die inderdaad op jaarringen lijkt.
Een groeiring bij Ganoderma komt echer niet overeen met een groeijaar bij een boom.
Deze structuur lijkt op die van de getoonde foto. De gedachte dat het een zwam kan zijn, kan wat mij betreft kloppen maar is verder niet wetenschappelijk onderbouwd.
Johan

[Bewerkt door Guido op 02-12-2006 om 21:51 NL]

wie zoekt zal vinden.

fossilmadman
Contacteer:

Bericht door fossilmadman » 02 dec 2006, 23:08

Hallo, Prototaxites, is een juiste beredenering,
waarom geen zwam (houtzwam)?,- je moet je voorstellen dat niet de boom (stam of tak) vanuit het bos fossiliseerd, in de zin van versteend hout, het getoonde stuk en honderden met hem, is verkiezeld, wat inhoud dat dit een krijt afzetting is geschied (vraag een geoloog hoe dit mineralogisch werkt - dit weet ik niet precies)- het duid dus op stukken \"\"drijfhout\"\" die via het strand of deltagebied in deze afzetting terecht zijn gekomen, om vervolgens in deze omgeving te verkiezelen, zwammen zijn toch een stuk \"zachter\" deze overleven deze reis niet.(Henk)

[Bewerkt door fossilmadman op 02-12-2006 om 23:10 NL]

(Henk)

fossielengek

Bericht door fossielengek » 03 dec 2006, 08:53

Oké allemaal heel erg bedankt voor jullie antwoorden.

groetjes Jasper

Guido
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Antw: Antw: Versteend hout?

Bericht door Guido » 03 dec 2006, 12:01

fossilmadman schreef:
Hallo, Prototaxites, is een juiste beredenering, zwammen zijn toch een stuk \"zachter\" deze overleven deze reis niet.(Henk)

[Bewerkt door fossilmadman op 02-12-2006 om 23:10 NL]

mmm.
ik vraag het me toch af, in protataximes zitten de zelfde buisjes als in Tonderzwam.
Ik heb al jaren oude vruchtlichamen van verschillende Ganoderma species liggen en geloof me, ze zijn zeker zo hard als hout.
wie beweert dat er geen zwammen geleefd hebben die wellicht nog harder waren dan deze nu bekende soort??
ik wijk hiermee toch niet te veel van het topic af he?
Johan

wie zoekt zal vinden.

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 03 dec 2006, 14:28

Als ik deze foto\'s zie is mijn eerste gedachtengang ook Prototaxites.
Proficiat bij deze, want ik heb hem helaas nog niet in mijn verzameling.
Voor meer informatie verwijs ik jullie naar een artikel van Hans Steur in de Grondboor en Hamer, uitgave 2 van 2006. Het artikel is geheel gewijd aan Prototaxites. Op dit moment is men er nog steeds niet zeker van of het een alg of zwam of een combinatie, namelijk een reuzenkorstmos is.
De ouderdom is Devoon.

@Fossilmadman
Bij ons in de vereniging zijn verschillende mensen in het bezit van fossiele zwammen !

Robert Mensink

pearl
Been thanked: 1 time

Bericht door pearl » 03 dec 2006, 14:50

Een tonderzwam is heel erg hard. Net een klein houten doosje.
Kijk voor fossiele zwammen ook op http://www.xs4all.nl/~steurh/protot/protot2.html
gr
pearl

Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)

fossilmadman
Contacteer:

Bericht door fossilmadman » 03 dec 2006, 16:21

Hallo allemaal, heel interessant natuurlijk, deze hele hypothese over zwammen, ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat zwam resten de reis naar een omgeving om te kunnen verkiezelen niet zou overleven, te zacht voor zeewater en te hard om door rivieren te \"zwerven\" ,ik ga dit zeker uitdiepen, misschien is dit een eigen topic waard, om hier zoveel mogelijk gegevens over te verzamelen, een uitleg over het begrip \"verkiezelen\" en de benodigde omgeving hiervoor, zou dan wel welkom zijn (met knipoog naar de geologen onder ons), (Henk)

(Henk)

fossilmadman
Contacteer:

Bericht door fossilmadman » 03 dec 2006, 16:22

@Fossilmadman
Bij ons in de vereniging zijn verschillende mensen in het bezit van fossiele zwammen ![/quote]

zijn hier foto`s van ?? (Henk)

(Henk)

Gesloten