Wie weet het? Versteend hout?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
BertB
Wie weet het? Versteend hout?

Bericht door BertB » 25 feb 2017, 19:06

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit stukje tussen wat strandvondsten uit m'n jeugd (die ik alweer was vergeten) gevonden. Ik weet helaas niet meer waar het precies vandaan komt.. Dus dat helpt niet echt met de determinatie.

Weet iemand wat het kan zijn? Ik dacht eerst misschien een stuk versteende tand/kies, maar een stuk versteend hout lijkt misschien toch wat logischer :)

Alle ideeen zijn welkom!

Micha
Antw: Wie weet het? Versteend hout?

Bericht door Micha » 25 feb 2017, 23:10

Beste Bertb ,

als het lichter en warmer als een steen aanvoelt zou ik baarnsteen niet uitsluiten .

Groet Micha

BertB

Bericht door BertB » 26 feb 2017, 11:55

Hoi Micha,

Het stukje is net zo zwaar en voelt aan als steen, geen barnsteen dus in dit geval lijkt me :)

Masterofearth
Been thanked: 1 time

Bericht door Masterofearth » 27 feb 2017, 10:41

Ik denk toch eerder aan een stuk tand van een nijlpaard. de doorsnede vorm komt volgens mij wel overeen. Maar ben niet zeker.

Groet,

Pim

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 27 feb 2017, 11:58

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo.

Ik heb heel wat kapotte potvistanden uit Antwerpen.

En daar lijkt de doorsnede wel op.

GR

strandjutters

BertB

Bericht door BertB » 27 feb 2017, 13:48

Bedankt voor de nieuwe reacties!

Interessant dat het mogelijk toch om een deel van een tand zou kunnen gaan. Ik heb ook ergens in mijn hoofd dat mij vroeger is verteld/wijsgemaakt dat het om een oud stuk tand ging, maar daar wist bij navraag niemand meer iets van haha..

Ik heb zowel de tanden van nijlpaard en potvis opgezocht, en kan van beide inderdaad voorbeelden vinden die er wat van weg hebben.

Wat de vorm en buitenkant betreft iets meer richting nijlpaard, maar ik zie bijvoorbeeld ook op dit forum voorbeelden van potvis (https://www.fossiel.net/forums/viewtopi ... icID=13341 hier iets naar beneden, bericht van DragonSearcher), waarvan de binnenkant weer erg lijkt..

Lastig! Zal het sowieso apart leggen om eens mee te nemen naar een determinatiedag :)

Masterofearth
Been thanked: 1 time

Bericht door Masterofearth » 27 feb 2017, 14:19

Je moet denk ik niet te veel op de binnenkant letten bij de determinatie, veel fossiele tanden zien er qua interne structuur het zelfde uit. Het zijn immers allemaal tanden. De lichte rand aan de buitenkant lijkt nagenoeg intact deze geeft dus duidelijk de vorm in doorsnede van de oorspronkelijke tand. Potvis tanden hebben niet deze vorm in doorsnede zover ik weet en vallen dus zeker af.

Na nog wat meer zoeken op het internet blijf ik bij Nijlpaard tand deze worden ook wel eens op het nederlandse strand gevonden. Ook sommige walrus tanden komen in doorsnede redelijk in de buurt... Alleen weet ik niet of deze ook als strandvondsten worden gedaan.

Groet,

Pim

[Bewerkt door Masterofearth op 27-02-2017 om 14:20 NL]

[Bewerkt door Masterofearth op 27-02-2017 om 14:22 NL]

sjaak
Has thanked: 370 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 27 feb 2017, 19:31

Ik zie hier geen ivoor in zoals bij een nijlpaard of walrus hoektand.
Google maar eens en dan zie je de structuur van binnen. Zie je groeiringen in jouw vondst?
Ik heb verder geen idee.

Ps
Walrus wordt zeker gevonden aan opgespoten stranden. Ik heb zelf e.e.a. in mijn collectie en onlangs was er in Rotterdam nog een speciale zeezoogdieren determinatiedag.

[Bewerkt door sjaak op 27-02-2017 om 19:43 NL]

Groet,

Niels

BertB

Bericht door BertB » 28 feb 2017, 10:37

Pim en Niels, nog bedankt voor de extra informatie beide!

Ik snap de opmerking over de ivoor-structuur, die ik er zelf ook niet in terug zie. Niet mogelijk dat dat ook gemineraliseerd raakt, waarbij het die kenmerken verliest?

Denk toch dat ik hem een keer bij een expert in de hand moet drukken om hier uitsluitsel over te krijgen :) Hoop natuurlijk op een leuk stuk tand van één van de genoemde dieren, maar misschien blijkt het dan toch nog om een vreemde steen of versteend hout te gaan!

Caveman
Has thanked: 266 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:

Bericht door Caveman » 28 feb 2017, 11:38

Kom je naar de beurs 11 maart? Neem m dan eens mij en laat m Hans Steur zien. Ik neig ook naar Tand! Zou m graag "live" zien.

To share or not to share, that's the question!

Plaats reactie