Tand uit zandsteen halen
Tand uit zandsteen halen
Hoi,
Ik heb pas geleden op de beurs wat stukjes zandsteen met fossielen aangeschaft.
Het betreft materiaal uit Marokko.
ik heb begrepen dat dit met apparatuur op persluchts het handigste gaat.
Aangezien dit nogal prijzig is om aan te schaffen, kan het ook op een andere manier?
Groet Mark
Ik heb pas geleden op de beurs wat stukjes zandsteen met fossielen aangeschaft.
Het betreft materiaal uit Marokko.
ik heb begrepen dat dit met apparatuur op persluchts het handigste gaat.
Aangezien dit nogal prijzig is om aan te schaffen, kan het ook op een andere manier?
Groet Mark
- Masterofearth
- Been thanked: 1 time
Antw: Tand uit zandsteen halen
Het ligt er aan hoe geconsolideerd de matrix is, het kan zijn dat je handmatig met een naald of tandarts gereedschap een eind komt. Maar met erg harde en/of kleverige matrix schiet je daar niets mee op. ook kan je grof prepareerwerk doen met bijvoorbeeld een dremel tool, maar dit is veel minder geschikt en hier heb je kans op het beschadigen van het fossiel. Luchtbeitels zijn gewoon het mooiste gereedschap hiervoor en het enige dat hier echt geschikt voor is.
Er staan veel tips op dit forum dus als je zoekt zal je nog meer tips tegen komen. Ook is het meestal beter de tand bloot te leggen en niet geheel uit de matrix te halen. het gesteente waarin de tand is gevonden is deel van het verhaal en geeft de vondst meer wetenschappelijke waarde.
groet
Pim
Er staan veel tips op dit forum dus als je zoekt zal je nog meer tips tegen komen. Ook is het meestal beter de tand bloot te leggen en niet geheel uit de matrix te halen. het gesteente waarin de tand is gevonden is deel van het verhaal en geeft de vondst meer wetenschappelijke waarde.
groet
Pim
Antw: Tand uit zandsteen halen
Hoi Pim,
Bedankt voor je reactie.
Ik had gehoopt dat er misschien een chemische manier was of een manier uit overwachte hoek.
Nu mag ik gaan nadenken of ik over ga tot aanschaf van geschikt gereedschap ...
Ik ben meer van het oprapen en zeven en daar heb je niet zo veel voor nodig.
Groet Mark
Bedankt voor je reactie.
Ik had gehoopt dat er misschien een chemische manier was of een manier uit overwachte hoek.
Nu mag ik gaan nadenken of ik over ga tot aanschaf van geschikt gereedschap ...
Ik ben meer van het oprapen en zeven en daar heb je niet zo veel voor nodig.
Groet Mark