Pycnodonte Califera (oligoceen)
Pycnodonte Califera (oligoceen)

Opgevulde Boorgang van een oester.Gevonden
op de Kaloot 26-03-2017.Het strand is rijk aan fosforietknollen.Haaientanden zijn wat schaarser.Maar waar
veel fosforiet is afgezet zijn vaak ook de tanden te vinden! Super blij met deze vondst!
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Pycnodonte Califera (oligoceen)
Hallo Runner1,
jij schrijft: "opgevulde boorgang van een oester". Kun je even uitleggen hoe jij tot deze conclusie gekomen bent? Normaal boren zich oesters nergens in. De meeste leven sessiel, dus vastgegroeit op verschillende substraten (ondergronden).
In de titel schrijf jij zelfs "Pycnodonte califera". Je hebt de oester dus ook al gedetermineerd.
Mij is op het moment nog niet duidelijk, of dit inderdaad een fossiel (of sporenfossiel) is.
Bedankt en Beste Groeten,
Oliver
jij schrijft: "opgevulde boorgang van een oester". Kun je even uitleggen hoe jij tot deze conclusie gekomen bent? Normaal boren zich oesters nergens in. De meeste leven sessiel, dus vastgegroeit op verschillende substraten (ondergronden).
In de titel schrijf jij zelfs "Pycnodonte califera". Je hebt de oester dus ook al gedetermineerd.
Mij is op het moment nog niet duidelijk, of dit inderdaad een fossiel (of sporenfossiel) is.
Bedankt en Beste Groeten,
Oliver
- Masterofearth
- Been thanked: 1 time
Het lijkt een interresante vondst maar de fotos zijn erg onduidelijk. Misschien proberen met een donkererdere achtergrond zodat de details in het fossiel beter uitkomen?
Ik ga ervanuit dat de afdruk van de "oester" nog in de boorgang te zien zijn waardoor je tot een determinatie kunt komen? dat is alleen niet duidleijk te zien op de fotos.
groet,
Pim
Ik ga ervanuit dat de afdruk van de "oester" nog in de boorgang te zien zijn waardoor je tot een determinatie kunt komen? dat is alleen niet duidleijk te zien op de fotos.
groet,
Pim

Hoi Oliver en Pim, Ik heb het opgezocht op internet.Ik denk dat het klopt wat Pim ook aangeeft. De foto, s zijn inderdaad niet helemaal perfect.Je kan ze ook herkennen aan de roestbtuine slotfragmenten! Daarom kon ik deze makkelijk dementeren, omdat die kleur ook een beetje zichtbaar is op het fosforiet.En je kan het ook zien aan de groeilijnen op het fosforiet. Groeten Erwin