Vondsten Zwarte Polder
Vondsten Zwarte Polder

Beste experts,
Afgelopen week ben ik voor het eerst haaientanden wezen zoeken in Zeeland (Verdronken Zwarte Polder). Ik heb van tevoren dit forum goed doorgespit voor tips, maar ik vind het nu lastig om de vondsten de juiste naam te geven. Ik durf niet te zeggen of mijn vondsten overeenkomen met de foto's in het determinatiesysteem. Zelf kwam ik o.a. op Striatolamia macrota en Physogaleus of Galeocerdo. Nr. 39 en 40 zijn roggentanden dacht ik. Zouden jullie mij hierbij kunnen helpen? Op de bijgevoegde foto liggen de tanden op vakjes van 1x1 cm. Ik ben trouwens wel waanzinnig in mijn nopjes met wat ik voor een eerste keer gevonden heb.
Groeten, Eveline
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Vondsten Zwarte Polder
Hallo Eveline.
Je hebt er wel je werk van gemaakt
De twee laatste zijn inderdaad roggetandjes.
Voor zover ik kan zien zou 1 -2 -en 4 nog te determineren zijn,de rest is te gerold om er nog iets van te maken.
Als het mogelijk is zou ik graag 1-2-4 wat van dichterbij willen bekijken,close up.
GR
Je hebt er wel je werk van gemaakt

De twee laatste zijn inderdaad roggetandjes.
Voor zover ik kan zien zou 1 -2 -en 4 nog te determineren zijn,de rest is te gerold om er nog iets van te maken.
Als het mogelijk is zou ik graag 1-2-4 wat van dichterbij willen bekijken,close up.
GR
strandjutters

Hierbij de close-ups van tandjes 1,2 & 4. Mag ik vragen waar je precies naar kijkt tijdens het determineren?
- strandjutters
Hallo Eveline.
Je eerste tandje is een Striatolamia macrota,Eoceen van leeftijd,zo een 40 miljoen jaar oud.
Het tweede tandje is een Physogaleus latus.Oligoceen van leeftijd.Zo een 30 miljoen jaar oud.
Het derde tandje kan ik vanop deze foto niet goed zien,je maakt eigenlijk het best foto,s van de beide zijden
Als je het omdraait zie ik misschien meer
GR
Je eerste tandje is een Striatolamia macrota,Eoceen van leeftijd,zo een 40 miljoen jaar oud.
Het tweede tandje is een Physogaleus latus.Oligoceen van leeftijd.Zo een 30 miljoen jaar oud.
Het derde tandje kan ik vanop deze foto niet goed zien,je maakt eigenlijk het best foto,s van de beide zijden

Als je het omdraait zie ik misschien meer

GR
strandjutters
- strandjutters
Hallo Eveline.
Ik moet je de vervelende vraag stellen bij dit tandje om nog een foto te maken vanop de zijkant,zodat ik de dikte van de kroon kan zien.
Ik twijfel namelijk tussen retro of oxyrichus gezien de labiale richel.
GR
Ik moet je de vervelende vraag stellen bij dit tandje om nog een foto te maken vanop de zijkant,zodat ik de dikte van de kroon kan zien.
Ik twijfel namelijk tussen retro of oxyrichus gezien de labiale richel.
GR
strandjutters

Geen probleem! Hopelijk zijn deze foto's duidelijk genoeg (boven/onder/zijde 1/zijde 2).
Hallo Eveline.
Mooie vondsten!
Heb je ze gevonden op het oog of met een zeef?
Vriendelijke groeten Aad.
Mooie vondsten!
Heb je ze gevonden op het oog of met een zeef?
Vriendelijke groeten Aad.
- strandjutters