Coproliet
Coproliet

Beste mensen,
Ik heb een vrij onmogelijke vraag, ben ik bang. Ik heb van iemand dit fossiel gekregen voor mijn educatie project. Als omschrijving zat er 'Cupriet' bij. Nou is, voor zover ik weet, Cupriet een vorm van koperoxide en is dit duidelijk geen Cupriet. Naar mijn idee is het vrijwel zeker coproliet.
Ik heb geen vindplaats maar zou iemand mij op grond van de foto wat meer info kunnen geven? Is het te achterhalen of het bijvoorbeeld een herbivoor of carnivoor is geweest? Is een tijdperk of mogelijke vindplaats vast te stellen?
Vriendelijke groet,
wim
Antw: Coproliet
Hallo Wim, ik ken dit materiaal; niet omdat ik het zelf heb gemaakt hoor!
Het is een coproliet van een herbivoor, afkomstig uit de provincie Aragon in Spanje, ik meen Mio- of Plioceen van ouderdom.
Ze zijn gevormd omdat de grond ter plekke heel veel gips bevatte en zo de uitwerpselen makkelijk liet fossiliseren.
Vindplaats: Molina de Aragon; da `s een plaatsje met een kasteel aan de rand van een grote vlakte, waar je ook Aragoniet kunt vinden.
Zo zie je maar; geen vraag is onmogelijk...
groeten, Bert
[Bewerkt door Elbert op 24-04-2017 om 16:28 NL]
Het is een coproliet van een herbivoor, afkomstig uit de provincie Aragon in Spanje, ik meen Mio- of Plioceen van ouderdom.
Ze zijn gevormd omdat de grond ter plekke heel veel gips bevatte en zo de uitwerpselen makkelijk liet fossiliseren.
Vindplaats: Molina de Aragon; da `s een plaatsje met een kasteel aan de rand van een grote vlakte, waar je ook Aragoniet kunt vinden.
Zo zie je maar; geen vraag is onmogelijk...
groeten, Bert
[Bewerkt door Elbert op 24-04-2017 om 16:28 NL]
Elbert
Dag Bert,
Dat je het niet zelf vervaardigd had, zou ook mijn conclusie kunnen zijn!
Erg fijn dat het nu gedetermineerd is! Dat is veel meer info dan ik verwachtte en zelfs hoopte! Van dezelfde man kreeg ik ook een stukje aragoniet, dus dat is mooi.
Bedankt voor je info! Daar kan ik zeker wat mee.
Zou je nog een idee hebben wat voor soort herbivoor? Of ga ik dan een vraag te ver?
Groet wim
[Bewerkt door Wim op 24-04-2017 om 17:54 NL]
Dat je het niet zelf vervaardigd had, zou ook mijn conclusie kunnen zijn!

Erg fijn dat het nu gedetermineerd is! Dat is veel meer info dan ik verwachtte en zelfs hoopte! Van dezelfde man kreeg ik ook een stukje aragoniet, dus dat is mooi.
Bedankt voor je info! Daar kan ik zeker wat mee.
Zou je nog een idee hebben wat voor soort herbivoor? Of ga ik dan een vraag te ver?
Groet wim
[Bewerkt door Wim op 24-04-2017 om 17:54 NL]
Hallo Wim, ja, da`s een vraag te ver...
Enige aanwijzing in die richting is de grootte van de hoop; geen olifant...
groeten, Bert
Enige aanwijzing in die richting is de grootte van de hoop; geen olifant...
groeten, Bert
Elbert