Vandaag naar CBN geweest
- Moonwalker
- Contacteer:
Vandaag naar CBN geweest
Hallo,
Ik wil jullie nog enkele vondsten tonen van vandaag.Vandaag vond ik deze mineralen bij petite blanc nez, en ik vond ze te mooi om te laten liggen.
Verder heb ik nog 2 Rhotomagense\'s gevonden en enkele kleinere Schloenbachia\'s. Deze staan op mijn website http://fossielen.telenet.be, bij het onderdeel \"Zoektochten\"
greetz
- Moonwalker
- Contacteer:
Antw: Vandaag naar CBN geweest
@ Yohurtje, ik heb jouw auto niet zien staan op de parking.
@Vinkco, Ik heb hetzelfde probleem als jij nu. vandaag 2 Rhotomagense\'s gevonden maar die zitten ook in hetzelfde harde gesteente.
@Vinkco, Ik heb hetzelfde probleem als jij nu. vandaag 2 Rhotomagense\'s gevonden maar die zitten ook in hetzelfde harde gesteente.
Hoi Moonwalker,
Ik heb eens op je site gaan zien en je hebt wel wat mooie vondsten gedaan vandaag en de andere keren.
Mijn zus Marleen (trilobietje) en haar vriend Frank zijn ook naar Cape Blanc Nez geweest vandaag, je zal ze wel gezien hebben.
Ook zij hebben goed gevonden vandaag.
Toch plezant hé, midden december en nog prachtig weer om fossieltjes te zoeken.
Voor het zelfde geld vriest het stenen dik en ligt er een heel pak sneeuw en zijn de fossielen ondergestopt.
Groetjes...
Ilse
Ik heb eens op je site gaan zien en je hebt wel wat mooie vondsten gedaan vandaag en de andere keren.
Mijn zus Marleen (trilobietje) en haar vriend Frank zijn ook naar Cape Blanc Nez geweest vandaag, je zal ze wel gezien hebben.
Ook zij hebben goed gevonden vandaag.
Toch plezant hé, midden december en nog prachtig weer om fossieltjes te zoeken.
Voor het zelfde geld vriest het stenen dik en ligt er een heel pak sneeuw en zijn de fossielen ondergestopt.
Groetjes...
Ilse
FOSSILS ARE FOR EVER!
- Moonwalker
- Contacteer:
Hallo Ilse,
Ik heb idd 2 mensen gesproken die op het strand aan het zoeken waren. Ik denk wel dat het zij waren, want ze spraken ook over deze site. Verder waren de meeste mensen gewoon wandelaars en geen zoekers. Het was prachtig weer.
Ik heb idd 2 mensen gesproken die op het strand aan het zoeken waren. Ik denk wel dat het zij waren, want ze spraken ook over deze site. Verder waren de meeste mensen gewoon wandelaars en geen zoekers. Het was prachtig weer.
Mooie vondsten!
Ruil je misschien die markasiet (onderste foto)... En is het bovenste mineraal niet calciet?
Ruil je misschien die markasiet (onderste foto)... En is het bovenste mineraal niet calciet?
Moeder natuur heeft ons iets heel moois geschonken
Antw: Antw: Vandaag naar CBN geweest
Laten drogen in huiskamertemp. Na minimaal een maand pas prepareren. Eerst fossiel vrijkappen +/- 5 á 10cm rondomheen. Dan met een hele kleine schroevendraaier (platbek) korte zachte tikjes gegeven tussen de scheidingslijnen fossiel en gesteente.moonwalker schreef:
Dit is mijn beste ervaring m.b.t. CBN ammonieten.
Gr.
René
Verba volant, fossilis manent
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:

Wel, ik ben het hier niet helemaal mee eens. Naar mijn mening blijf je best van de scheiding steen-fossiel weg. Als je je beitel hierop zet en tikt, loop je een grote kans het fossiel te beschadigen.
In een ideale situatie ga ik als volgt tewerk als ik een CBN ammoniet prepareer met enkel beitels:
1) laten drogen
2) indien nodig, grof materiaal gebruiken om de grote brokken weg te halen, of zelfs om de steen te splijten, mooi langs het fossiel door.
3) Knobbels die in de afdruk zijn blijven zitten eruit halen, bewaren
4) steen wegbeitelen waar er nog zit, tot je een laag van ongeveer 5 mm overhoudt
5)deze laag stelselmatig \'aftikken\' (zie primitieve tekening, links hoe ik het niet zou doen, rechts hoe ik dat wel zou doen)
Links zie je hoe je telkens kapjes kan maken in het fossiel zelf, rechts gebeurt dit niet.
Ik hoop dat het wat duidelijk is, wat ik bedoel.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Moonwalker
- Contacteer:
@ 7efossiel: Ik dacht dat de 2de foto pyriet was? de 1ste foto is idd. Calciet, en die is redelijk makkelijk te vinden bij CBN.
@Frederik en Vincko: Momenteel ben ik ook bezig met een ammoniet te prepareren. Ik probeer eerst tot op 1 cm of minder te geraken van het fossiel met behulp van grof prepareren. Daarna gebruik ik een graveernaald( met botte punt) om van bovenaf de laatste resten weg te nemen. wel enorm veel werk en lawaai, maar het gaat redelijk goed. Enkel \"de navel\" van een ammoniet is nog te moeilijk om uit te werken. Je moet ook wat geluk hebben met hoe een ammoniet precies in de steen zit, de ene is makkelijker uit de steen te werken dan de andere..
@Frederik en Vincko: Momenteel ben ik ook bezig met een ammoniet te prepareren. Ik probeer eerst tot op 1 cm of minder te geraken van het fossiel met behulp van grof prepareren. Daarna gebruik ik een graveernaald( met botte punt) om van bovenaf de laatste resten weg te nemen. wel enorm veel werk en lawaai, maar het gaat redelijk goed. Enkel \"de navel\" van een ammoniet is nog te moeilijk om uit te werken. Je moet ook wat geluk hebben met hoe een ammoniet precies in de steen zit, de ene is makkelijker uit de steen te werken dan de andere..
- binbinneke
- Contacteer:
De 2de is markasiet.
gr. robin
gr. robin
'Search' your way into life.
http://www.sharksandfossils.page.tl/
http://www.sharksandfossils.page.tl/
De structuur van Markasiet is meestal puntig zoals op deze foto, pyriet heeft meer de kubusvorm. Het is trouwens wel een erg mooi stuk!!!
Moeder natuur heeft ons iets heel moois geschonken